"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Isnin, 8 Jun 2009

Waaaa...Kena balik awal


Assalamualaikum w.b.t

sempena cuti nih..mktab ade wat kem kecemerlangan SPM..so kenalah balik awal
urmm taw x..sedey sgt..kena blik awal..bermksud kena tinggalkan org yg aku syg..mak,ayah, adik2..urmmm..henfon..laptop..hehe
x pe lah ekin
taun ni kena berkorban
berkorban untuk menggapai kecemerlangan akan datang (cewwah..poyo je ayat tu)
101A menantiku di penghujung jalan (amin)

Sesungguhnya kita sebagai hamba Allah ni kena yakin dan tawakal



ALLAH berfirman yang bermaksud :

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama ALLAH gementarlah hati mereka , dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Nya, menjadikan mereka bertambah iman, da kepda Tuhan mereka jualah mereka berserah." (Al-Anfal 2)



Umar r.a. berkata, saya telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sekiranya kamu bertawakkal (berserah) kepada ALLAH dengan bersungguh-sungguh, nescaya ALLAH akan memberi rezki kepada mu sepertimana burung yang keluar pagi dengan perut kosong dan kembali pada petang dengan kekenyangan" (Attirmidzi)


Disini dapatlah difahamkan bahawa tawakkal perlu kepada usaha atau ikhtiar seperti contoh yang diberikan Rasulullah terhadap burung yang berusaha keluar pada pagi hari untuk mencari rezeki..urm korang paham tuh..so kita semua kenalah berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam SPM taun nih..(dalam apa2 jua pun sebenarnya)

0 comments: