"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 26 September 2009

Sahabat baik lama

Bismillahirahmanirahim..

"Kesedihan dan kegembiraan datang silih berganti.. tetapi janganlah biar sedih itu menjadi racun dalam hidup dan gembira itu menyebabkan kita leka..Perjalanan masih jauh..."

Haa, sahabat baik aku dari Tingakatan Satu lagi. Korang perasankan gambar tiga orang kat sebelah kanan tu hanya ada tiga orang ja kan. Sebenarnya empat tapi sahabat aku yang lagi sorang ni dapat MRSM Taiping. Dia BWP jugak sama macam aku, Exco Kebajikan.Kami berempat sangat rapat sampai semua cikgu dah kenal dah. Asal cikgu suruh buat kumpulan, memang tak da muka lain kumpulan aku, muka empat orang ni ja..hehe..

Lawak sengal Sharil denganku

nurekin_iman (26/09/2009 16:41:10): Kau dh letak jwtaan ke

ShaRiL XyReX (26/09/2009 16:41:26): alhamdulillah, belum.. kat cni bwp sampai akhir tahun.. tgah organize annual dinner utk f5 kat bukit merah, tema dye ballroom

nurekin_iman (26/09/2009 16:42:46): oh i c

ShaRiL XyReX (26/09/2009 16:42:46): tema rasmi- black jack, scarlett diamond.. dasyat la bwp kat cni..

nurekin_iman (26/09/2009 16:43:15): oo

ShaRiL XyReX (26/09/2009 16:43:40): kna byr rm50 each.. korunk? mkan ikan goreng kan? (spop ckp)(tue kapten batch aku)

nurekin_iman (26/09/2009 16:45:51): a,aa.. mkn roti cnai, skeping.. pastu..blik la

ShaRiL XyReX (26/09/2009 16:46:35): wah, terujanya.. ada kuah dhal x? lg sdap

nurekin_iman (26/09/2009 16:46:45): a,aa.. mkn kosong je.. kalau nk kuah.. kna bwa sndiri.. save bjet

ShaRiL XyReX (26/09/2009 16:47:07): cicah milo ok per.. x cuba?

nurekin_iman (26/09/2009 16:47:20): ok jga tuh.. nnti ak ck kt sepop

p/s: Semoga berjaya buat yang terbaik untuk SPM..to Ika,Tzen and Sharil..BezFrenz 4 eva

Rumah Terbukaku

Salam alaik..

Sedikit perbualan telefonku dengan emak (ketika di maktab).

Ekin: Assalamualaikum, mak kakak ni, mak sihat?
Mak: Waalaikumussalam..iya, mak sihat. Anak mak sihat?
Ekin: Alhamdulillah sihat, mak tengah wat apa ni?
Mak: Bakar kuih..kakak, trial macam mana, boleh buat?
Ekin: Boleh buat..tapi takut la mak.
Mak: Tak pa lah, buat yang terbaik.
Ekin: Mak tahun ni, kakak tak berpeluang la nak tolong mak buat kuih raya la.Mak dah buat berapa jenis kuih dah?
Mak: Dah lima enam jenis dah..cornflakes madu, almond london pun ada.
Ekin: Uihh banyak dah..yess, kuih kakak suka ada..


Ceritanya bermula awal pagi lagi, aku dikejutkan untuk menjaga Haikal, adik lelaki yang bongsu. Manakala emak dan ayahku pula ke pasar membeli segala bahan-bahan mentah untuk memasak pada hari ini. Almaklumlah, hari ini buat rumah terbuka.Maka sibuklah aku menolong emakku di dapur. Kerjaku hari ini ialah meleraikan isi-isi ayam sebab menu yang ada untuk hari ini..LONTONG dan BIHUN SUP.Haa..nampakkan menu-menu kat atas.Kuih-kuih raya kat atas jangan risau, tue bukan kuih tunjuk, mak aku buat sendiri. Haa, memang mak aku rajin dan pandai memasak..hehe..ape? anak dia pandai masak tak? Soalan tu kena tanya lepas aku SPM nanti. Jangan risau segala menu nanti aku berguru dengan mak, cakap nak makan apa NASI AYAM, NASI TOMATO,NASI DAGANG..petik jari ja..nanti datanglah rumah.Sekarang mahu fokus sama itu SPM.

Menurut Imam Al Qurthubi;

“Berbuat baik kepada tetangga adalah perkara yang diperintahkan dan dianjurkan, baik terhadap orang muslim ataupun kafir. Berbuat baik itu ertinya memberikan pertolongan, bergaul dengan baik, membelanya jika ada gangguan dan ancaman”.

Jumaat, 25 September 2009

Muhasabah cinta


assalamualaikum


Lagu ni first time dengar masa bukak blog kakak Muslimah Syiqin, lepas tu dekat blog kawan kita syamujahidah..so bila aku dengar lagu ni, aku terus jatuh cinta, kau ni ekin kerja jatuh cinta dengan lagu ja..ehh suka hati kitalah..blog kita..bukan blog
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu
Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku
Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

Mamaikah aku?

Awin, Dinie, Ekin, Mahie
Sayang kamu semua
Di suatu sahur yang hening, jam sedang menunjukkan 4.30 pagi. Peristiwa berlaku di asrama puteri, MRSM Terendak.Siti Nurmahirah merupakan roomateku..seperti biasa

Mahie: Ekin, bangun kau nak pergi sahur tak?
Ekin: (dengan tak semena-menanya aku bangun secara mengejut) Nak!!
Mahie: Haa..kau pergilah bersiap cepat, nanti kita jadi orang last lagi keluar Teres tu ( tu nama dewan makan aku).
Ekin: (Aku duduk termenung di atas katil, lalu aku bangun) Mahie, kejap lagi kita nak makan kat teres tu pakai apa?? (roomate aku cakap, muka aku berkerut gila masa tanya tu) Kita pakai Buku Tunai ke, Jurnal atau Lejar? (mahie tak dengar, alah mahie ni, lagipun dia bukan budak akaun, dia bukan tahu pun apa fungsi segala buku-buku tuh, tak pa lah aku tanya lagi) Mahi kita makan sat lagi pakai apa??
Mahie: (Mahie membuat muka seribu tanda tanya kepada aku) Pakai pinggan lah..
Ekin: ( Kali ini giliran aku pulak yang membuat muka pelik, dalam hati aku ketika itu, aku bukannya nak jawapan tu, aku taw la makan pakai pinggan, aku maksudkan kita guna buku tunai, jurnal, atau lejar) emmphh tak pa lah mahie..

Aku pergi membersihkan muka dan menggosok gigi,haa kantoi pulak pergi sahur tak mandi..heh siapa pulak yang mandi awal-awal pagi tu..Sejuk tahu
Didalam bilik air, mahi ingin membasuh muka..

Mahie: Eh, ekin kenapa kau tanya soalan tuh tadi?
Ekin: Ermm tak, aku pelik, kejap lagi kita nak makan tuh, secara hutang ke?
Mahie: ( diam tidak berkata, terus berlalu meninggalkanku, sangkanya aku sudah berhenti mamai, tetapi aku masih mamai, lalu berdekah-dekah dia gelak kat aku dalam bilik)

Sesudah makan, dalam bilik..

Mahie: Ekin yang tadi tu kau mamai ek ??
Ekin: A,aaa lah, aku tak sedar apa aku cakap tadi, aku sangkakan yang kita makan kat teres tuh secara hutang so aku ingat nanti balik nak rekodkan dalam buku-buku akaun

Terburailah ketawa kami..

THE END

p/s: Tiga hari berturut-turut aku belajar prinsip akaun sampai aku mamai..hehe

Rabu, 23 September 2009

Perang kecil sudahpun berlaku

Bismillahirahmanirahim
Aku cukup merasakan kebanyakan pelajar Tingkatan 5 MRSM Terendak tidak cukup tidur.Memandangkan minggu lepas merupakan minggu peperiksaan percubaan. Bukan sahaja tidak cukup tidur malah sengal-sengal badan dan sakit pinggang. (tau tak kat dewan tu kerusinya tak boleh rapat dengan meja..tu yang lenguh pinggang tu)


Dalam kesibukan menyiapkan diri untuk menghadapi percubaan, aku masih tabah menjalani Ramadhan ini.Ibadat di bulan puasa juga tidak aku lupakan. Azamku nak menghabiskan sebanyak juzuk al-Quran yang boleh..(Asal kau tak nak khatam je terus ekin, aku taw tak sempat) ..tak tercapai pun.Hanya beberapa juzuk yang sempat aku habiskan..Alhamdulilah.

Bebankah exam trialku ini?? Rakan-rakanku, anggaplah trial ini sebagai ujian untuk kita memperoleh kejayaan. Untuk mencapai kejayaan itu perlu ada pengorbanan. Pengorbanan yang besar akan membuahkan hasil yang cemerlang. Biarlah kita penat sedikit berjaga pada waktu malam bagai burung hantu, namun tak terasa sangat jikalau kita mengangapnya sebagai satu pengorbanan.

Aku tidak mahu mengulas panjang mengenai trial ini memandangkan kali ini merupakan trial MARA. Baru aku mengerti perasaan senior-seniorku dahulu yang mukanya berkerut-berkerut sebaik sahaja keluar dewan peperiksaan. Aku juga turut melakukan perkara yang serupa. Matematik Tambahan paling memberi tamparan hebat kepadaku. Aku tahu salahku. Cuba lihat mimi, dinie, dan nik. Setiap hari mesti buat latihan Add Math tetapi aku sibuk mengulangkaji subjek lain walhal sedar diri add math kau lemah..Ok masih sempat nak berubah, add math everyday ok..Perang kecil sudah berlalu..Perang Besar sedang menanti kita..

Oh ilahi
hambamu ini hambamu yang lemah
kau tabahkanlah hatiku dalam menempuhi segala ujian hidupku
tiupkanlah semangat agarku tidak gentar untuk terus berjuang
penuhi dadaku dengan cahaya petunjukMu
terangi hatiku sepertimana kau terangi hati para rasul dan nabiMu
tajamkanlah akal fikiranku
permudahkanlah segala urusanku
permudahkan aku ketika menjawab soalan peperiksaan
kurniakan aku kejayaan hidup di dunia dan akhirat
Semoga aku memperoleh kejayaan yang cemerlang SPM nanti
Semoga 101A di genggamanku
Semoga nanti pengorbanan ibu dan ayahku terbalas
Semoga nanti air mata yang mengalir dari ibu bapaku
air mata menangisi kejayaanku
bukan atas kegagalanku
amin..

Pertemuan hari itu..junior yang pelupa


salam alaik
Hari itu Ahad( dalam bulan ramadhan), aku tiba di Melaka Sentral. Sementara aku menunggu sahabatku Syazwin. aku duduk diam di atas kerusi sambil membaca majalah kegemaranku, Dara.Com. Tertarik aku dengan fesyen-fesyen muslimah yang ditunjukkan. Aku juga melihat gelagat manusia di Melaka Sentral itu. Pelbagai ragam muda mudi yang aku temui. Aku ternampak sepasang kekasih sedang berjalan sambil berpeluk-pelukan. Aku tidak merasakan mereka sepasang suami isteri kerana dari rupa mereka kelihatan sebaya denganku. Sedarkah mereka akan kedatangan bulan Ramadhan yang mulia ini? Macam tidak sahaja jawapannya. Aku menyambung lagi pembacaanku dan bila aku mengangkat kepalaku untuk melihat keadaan sekeliling, aku ternampak pula sepasang lagi merpati yang juga turut berpelukan. Terkejut aku bila melihat yang perempuan menghisap rokok. Itu bukanlah kali pertama aku melihatnya. Sudah berkali-kali aku melihatnya. Aku yakin korang juga pernah lihatkan.Aish, ape nak jadi dengan muda mudi sekarang nih? abez ekin kau muda mudi zaman bila..ermm zaman puteri gunung ledang..hehe

Sudahlah, aku tak mahu angkat kepala lagi, banyak sangat maksiat aku tengok nih. aku meneruskan pembacaan ku sehingga tamat. Aku sudah penat membaca lalu aku menyimpan semula majalah itu kedalam beg sandangku. Tiba-tiba seorang kakak melintas di hadapanku. Aku tertarik untuk melihat kakak itu. Wajahnya cantik, bertudung labuh dan memakai t-shirt labuh muslimah. Kakak itu perasan aku memandangnya, dia menoleh ke arahku. Dia senyum kepadaku, aku membalas senyuman itu. kemudia aku tunduk memandang lantai (malu pula rasanya, kakak itu nampak aku memandang, aku cuma kagum dengan muslimah sebegitu, mampu menjaga penampilannya, kita boleh menilai seseorang dari penampilannya bukan?)
Bila aku mengangkat muka, kakak itu sedang memandangku sambil tersenyum kepadaku. aku gelabah, aku senyum kembali kepadanya. Di dalam hatiku, timbul sedikit rasa aneh. Timbul pelbagai persoalan di mindaku.Tiba-tiba kakak itu menyapaku. Aku sedikit terkejut ( ekin ni kuat gelabah la).

Kakak: Adik nak balik sekolah ke?
Ekin: A,aa.. saya tengah tunggu kawan.

Kakak: Adik MRSM mane? (dia kenal baju budak MRSM agaknya)

Ekin: MRSM Terendak..Melaka.

Kakak itu tersenyum sedikit. Eh kenapa, baru aku perasan, aku tersasul sebut Melaka. Memang la MRSM Terendak tu kat Melaka sebab memang kat melaka pun aku tengah duduk sekarang nih.Akibat gelabah sangat. Kakak itu hampir ke arahku.

Kakak: Adik kenal kakak x?
Ekin: (Alamak, aku tak ingat sape la pulak ni..) Tak, sape nih? (aku bersalaman dengan kakak tu)

Kakak: Kakak ex-Terendak la.

Ekin: Masyaallah yeke kak, sori saya tak ingat. Akak batch maner?
Kakak: Kakak batch sama dengan Abang Rodi.
Ekin: La yeke (Sebenarnya aku tak ingat pun, kakak ni yang mana satu, kesian kakak tu) Kakak sekarang belajar kat mana? Ambil bidang apa?
Kakak: Kakak belajar kat universiti (entah kat perlis, aku dah lupa).. ambil chemical industries..
Rancak sungguh aku berborak-borak dengan kakak itu, seolah-olah ingat dan kenal, walhal tidak. Bermacam-macam cerita yang keluar pasal maktab dan life after spm terutamanya. Tiba-tiba..
Awin: Ekin..!
Ekin: Eh awin...haa sampai pun kau, penat aku tunggu.

Awin: Bas aku tuh lembap, driver bawa slow.

Ekin: ooo..eh awin, kau kenal tak kakak ni?

Awin: Kenal (awin terus salam kakak tu).
Kak Fadhilahkan? Kakak ni
BADAR kan dulu?
Kakak: a,aa..kakak BADAR dulu, akak senyap kot dulu, tu yang ekin tak perasan..
Ekin:(tiba-tiba aku dah ingat) oohh kakak ni yang dulu pakai cermin mata warna birukan? Patutlah saya tak perasan dah lain cermin mata sekarang.

Bersembanglah kami bertiga, sehingga tiba bas dari Masjid Tanah..

Kakak: Eh oklah, bas kakak dah sampai. Korang tak nak naik sekali ke?
Ekin: Eh tak pelah kak, Kami tunggu bas Terendak, tadi ada tapi dah terlepas.

Kakak: OK lah kakak pergi dulu, korang belajar rajin-rajin, buat elok-elok TRIAL. Gud Luck SPM nanti. Nanti jumpa kakak kat universiti

Ekin: ha,ah..terima kasih kak, insyaallah..

Kakak:Assalamualaikum

Ekin
& Awin: Waalaikumusslm
Aku memandang langkah kakak itu. dalam hati terdetik, sedihnya kalau nanti bila aku dah besar, jumpa dengan junior tapi junior tak kenal aku..waa sedeyh gle..hehe tetapi macam mustahil je korang tak kenal mantan BWP..hakikatnya ramai junior kenal aku, aku sahaja yang kadang-kadang tak kenal mereka.Ramai sangatlah juniorku..hehe

Selasa, 22 September 2009

Zaman kecik-kecik

Assalamualaikum..
Maka janganlah disempitkan maksud yang beragama itu hanya pada mereka yang berlabelkan 'jenama TAHU agama' tetapi apa yang lebih penting ialah mereka yang MAHU dan terbukti pada perbuatan hariannya dia sentiasa berusaha menuju MAMPU.

Dia mungkin seorang ustazah..
Dia juga mungkin seorang jurutera dan doktor.
Dia mungkin bertudung labuh.
Dia juga mungkin belum bertudung,
tetapi sentiasa mencari jalan untuk menujukesempurnaan kebaikan.

Dia seorang yang membuka dirinya untuk dibimbing dan diajar. Seorang yang 'teachable'. -Abu Saif-


Untuk entry kali ini,ribuan maaf kupinta kerana bahasa yang aku gunakan dalam setiap entryku berubah-ubah. Sekejap ana, sekejap aku, tidak mengapalah, kedua-duanya tetap membawa maksud yang sama iaitu saya. Indah mempelajari bahasa arab kan. Bahasa arabkan bahasa syurga. Dahulu sewaktu menengah rendah, aku ambil subjek bahasa arab. aku tidaklah begitu hebat jikalu nak dibandingkan dengan sahabat-sahabatku yang lain ketika itu tetapi aku cukup berasa gembira kerana bila kita membaca al-Quran, kita akan mudah faham walaupun bukan makna keseluruhan ayat. al-Quran tafsirkan ada, jangan pemalas nak pergi buka al-Quran tafsir tu. Bila kita tahu cerita apa yang terkandung dalam kalam Allah tu seronok tahu.


Mungkin jika aku masih di SMKA(P) al-Mashoor itu, aku akan mengambil Bahasa Arab tinggi..whoa..dasyat tuh ekin..hehe..Teringat aku di bangku sekolah rendah, Ustaz Iskandar yang mengajar bahasa arabku ketika itu. Itulah pertama kali aku diperkenalkan dengan segala benda dan anggota badan dalam bahasa arab. Eh, teringat pulak Ustaz Mursyadi yang sangat suka menyakatku di dalam kelas dan Ustazah Hashimah yang sangat garang, kalah harimau.Aku ingat lagi ketika itu aku dalam kelas 2 Jingga. Ramai sangat yang diperlinya hari itu kerana tidak memakai tudung termasuklah aku. aku ingat lagi kata-katanya " Nanti rambut-rambut ni semua jadi ulat kat akhirat kelak." Maka ramailah yang tunduk kepala ketika itu kecuali aku yang ketika itu berazam nak bawa tudung pada esok harinya. Masyaallah, kelakar kalau dikenang semula. Sewaktu darjah 3, aku ingat lagi, aku pakai tudung hanya untuk 3 hari. Semuanya gara-gara ditegur oleh rakanku yang mengatakan muka aku macam nenek bila aku pakai tudung. Kurang asam punya kawan, menjatuhkan semangat aku nak pakai tudung je.Pemikiran budak-budak barangkali. Maafkanlah aku dan dia ya Allah.

Ketika darjah 5 aku nekad untuk memakai tudung. Ustaz Mursyadi, orang pertama yang menegur aku bila aku memakai tudung. " Eh Syikin dah pakai tudung, cantik sampai ustaz cari tak jumpa." Tergelak aku ketika itu. Namun ceritaku memakai tudung hanya di sekolah. Di luar jawapannya tidak. Bila jumpa kawan-kawan lelaki lari. Segan. Hidup macam pelarian. Entah ape2 je..hehe..Suatu hari, emakku berkata padaku, " Kakak, kakak dah besar, jadi kena pakai tudung." Ayahku jua berkata benda yang sama. Aku diam tidak berkata apa-apa. Aku tahu menutup aurat itu kewajipan bagi setiap umat Islam. Dalam hati aku bermonolog, macam mana dengan baju-bajuku, dress, skirt, macam mana nak pakai rantai, subang,sepit rambut dan segala-galanya yang berkaitan. aku terdiam lagi dan terus tidak mahu memikirnya.Jahilnya..toink.Sehingga tibalah masa, alhamdulillah. aku masih diberi nur itu. Aku nekad nak berubah.

Ya Allah
biarlah lambat aku melakukan perubahan itu
namun biarlah ianya istiqomah hingga ke akhir hayatku
tetapkanlah imanku
Janganlah kau pesongkan hatiku
setelah Kau kurniakan petunjuk kepadaku
Moga aku sentiasa tetap di jalanmu
amin


Di hari mulia ini, kususun sepuluh jari


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Baru kutemui jawapannya


Semalam yang telah pergi
Menghilang tanpa jejak
Membawa bersama cereka
Duka dan ketawa
Dan kini ku mencari
Kalau masih ada kesan
Yang terus tersisa di dada
Pantai permainan
Jalanan yang panjang
Bersimpang haluan
Bagai pentas luahan rasa
Tiada sempadan
Pada awan biru ku melakar kata-kata
Pada langit cerah ku panah semua cerita
Dengarlah mentari suara hatiku menyanyi
Bertebangan jiwa merentasi pelangi
Gerimis menitis gugur membasahi bumi
Bagai menangisi sebuah cerita hati
Andai kau fahami semua hikayat pendeta
Seribu tahun kau pasti bisa setia ke alam syurga
Mngkinkah ada esok
tuk ku ukirkan kalimah
Menjadi arca pembuktian
Pengabdian cinta

Salam alaik

Aku pernah terbaca kata hikmah ini " Berfikir sesaat itu lebih bagus daripada mendirikan solat semalaman". Semalaman ku berfikir sejenak dan bermacam-macam perkara yang berlegar di benakku sehingga timbullah satu persoalan yang sekian lama tidak terungkai di hatiku. "Kenapa aku kuat nangis?" Walhal tiada siapa yang cuba sakiti hatiku dan tiada perkara sedih yang berlaku ke atas diriku. aku cuba bertanya kepada sahabat-sahabatku, semalam juga aku peroleh jawapan itu. Aku seorang yang paranoid ( suka sangat fikir yang bukan-bukan). Umpamanya aku suka membayangkan perkara-perkara yang sedih berlaku ke atas diriku, maka aku akan nangis, belumpun benda tu betul-betul berlaku, aku sudah nangis. Masyaallah..Jadi kesimpulannya, aku sudah temui jawapan dan jangan kau berfikir yang bukan-bukan lagi wahai Norashikin Abdullah sebab nanti kau nangis...

p/s: entry ini dipos ketika aku rasa aku tidak punya kerja..eh anda yang membaca entry ini, silalah dengar lagu cerita hati-hafiz hamidun..bez tau

Khamis, 17 September 2009

10 Muwasafat Tarbiyyah

Second award


Syukran to Isha..
Pertama, kena letak 5 fakta menarik tentang pemberi award.
kamu umpama pelangiku kerana menceriakan hari-hariku
kamu umpama kaunselorku kerana penuh kata-kata nasihat darimu
kamu umpama tangan ketigaku kerana kamu sentiasa membantuku tak kira apa jua
kamu umpama sapu tanganku kerana selalu meredakan air mataku
kamu umpama bidadariku kerana kau baik sangat2, aku suka bersahabat denganmu, aku juga suka seraut wajahmu yang comel dan sepet itu...percayalah
Next, kena nyatakan 10 fakta diri sendiri
alamak ni yang lemah ni,
aku gemar fesyen tudung dan busana muslimah...cantik2 semuanya
aku gemar semua barang2 yang berwarna biru muda..sangat lembut warnanya
aku tak suka pakai cermin mata la..rimas..akibatnya powerku dah naik..padan muka
aku lebih gemar study sorang diri, bila x faham baru aku pergi tnya kawan atau cikgu
aku kuat berangan..macam2 yang aku imaginasikan..mau jadi tuan puteri..bwekk
aku sukar dibangunkan bila tidur, hanya di asrama..hehe kantoi
aku sukar untuk mendengar jam loceng ketika di asrama, pasang lah bom atom, hehe
aku sangat dan amat sensitif, air mataku sangat murah, agaknya kalau dikumpul semula, boleh jual air
aku suka sesuatu lagu kerana punya sesuatu yang menarik pada lirik lagu
aku takut nak SPM,penentu masa depanku, aku nak jd doktor, doakan kejayaanku..moga laluan ke bidang perubatan itu terbentang luas
Beri award ini kepada 10 orang dan describe mereka:
Lilie, Naddy, Dinie, Fidot, Dan kepada semua yang membaca blog ku ini...Silalah copy and paste, jangan malu-malu...


Sudahku minta maaf samanya..usah risau


Bismillahirahmanirahim
Malam itu aku terasa amat gembira kerana lirik lagu yang aku minta sudahpun lilie bawa.Sekian lama aku mencari.Nak tahu lagu apakah itu? SEMUA TENTANG KITA-lagu ni dah lama, tapi aku sahaja yang baru nak dengar.


Waktu terasa semakin berlalu.Tinggalkan cerita tentang kita.Akan tiada lagi kini tawamu.Tuk hapuskan semua sepi di hati.Ada cerita tentang aku dan dia.dan kita bersama saat dulu kala.Ada cerita tentang masa yang indah.Saat kita berduka saat kita tertawa.Teringat di saat kita tertawa bersama.Ceritakan semua tentang kita.


Namun kegembiraanku diragut oleh seorang mamat. Sengaja aku menrahsiakan namanya. Aku juga tahu menjaga aib orang.Sudahlah aku baru sahaja masuk kelas malam itu untuk prep, bercakap dengannya pun tidak apatah lagi mahu mencari pasal dengannya.Sedang aku bercakap sesuatu dengan sahabatku Syafiqah..


Mamat X: Eh syikin, baru masuk kelas, dah bising, nak bising keluar kelaslah


Ingin tahu sesuatu tentang diriku.Aku teramatlah pantang jikalau aku tidak melakukan kesalahan itu tetapi aku dituduh melakukan kesalahan itu. Mulutku mengucap sabar dengan diriku supaya bertenang tetapi hatiku jerit memberontak yang "kau tak bersalah pun ekin." Maka aku diam sambil tekun membuat latihan Pendidikan Islam, memandangkan lusa merupakan trial Pendidikan Islam.


Diam aku hanya sementara. Bibir aku mengetap geram. Hatiku memberontak ingin membalas dendam sambil aku tekun membuat latihan, aku menanti bila pula masanya nak buat bising. Sahabatku yang lain tahu aku tengah geram kerana aku diam membisu tidak berkata.


Shamy: Ekin, sabarlah ye..

Lilie: Dia tu memang macam tu

Ika: Sabar ya, ekin, sabar

Aku: aku tak faham, sebab aku tak cari pasal pun dengan dia, tiba-tiba marah aku..


Dan tiba-tiba....dia bising

Shamy: Oii, XXXXX senyap siket, tadi bukan main tegur orang, sekarang dia pulak yang bising.

Mamat X: Oh yeke, (kemuadia dia tertawa, kurang asam menambahkan kegeraman aku je)

Aku: Senyap sangat la tu ( nada geram, suaraku bergetar,hampir menangis)

Mamat X: eleh..(dia ketawa lagi, sangat menyakitkan hati)

Shamy: Eh XXXXX, kau jangan, ekin tengah marah tu

Mamat X: so ingat aku takut dengan dia

Aku: (Hilang sabar) kau ingat kau besar, aku takut ke haa..(mataku bergenang)


Suasana kelas senyap ketika itu, khusyuk mendengar pertelingkahan aku dan mamat itu. Aku juga turut senyap cuma kedengaran rakan-rakanku memujukku. Hakikatnya aku sedikit lega, geramku tersembur jua, walaupun tidak seberapa.Ketika aku senyap, aku mula geram pula dengan diriku ini.Banyak marah-marah itukan tidak elok.Marah itu boleh menyebabkan pelbagai perkara yang negatif dalam hati..astaghfirullah..Ya Allah, ampunkanlah dosaku itu. Sesungguhnya hambamu ini tidak dapat mengawal perasaan marahya..


Aku bersyukur dan gembira kerana mempunyai sahabat yang cukup baik hati.Mereka cuba untuk menggembirakan aku dan yang paling aku terharu plus tidak percaya..kata-kata yang terzahir dari mulut Shamy..


Shamy: Ekin, aku nak bagi tau kau something, aku sangat suka dapat kawan dengan kau sebab walaupun kau seorang yang islamik and mendekatkan diri dengan agama (ingin aku menggaru kepala aku yang tidka gatal ketika itu, namun aku tidak mahu menspoikan mood shamy)..Kau tetap boleh terima kawan-kawan kau yang memang tak islamik ni.Aku respek kau..serius..aku respek kau..

Lilie: Seronok kawan dengan ekin ni

Ika: Kembang dah ekin tu ( tak lagi la ika, mandai2 je)

Aku: ( Aku tersenyum dan di dalam hati sangat terharu) terima kasih Shamy..Sayang kamuu..

Sedekah yg pahalanya terus mengalir

salam alaik
Berkongsi pengetahuan sambil kita sama-sama mengamalkannya.........

Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda : ”Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal : amal jariyah , ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo’ak ann ya ” (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad).
Berikut contoh konkrit, sadaqah (amal) jariah, yang pahalanya terus mengalir walaupun si pemberi sadaqah telah wafat :

SADAQAH JARIAH – KEBAIKAN YANG TAK BERAKHIR
AL SADAQAT AL JARIYAH – THE ACTIONS WHICH OUTLIVES YOU !
1.. Berikan Al-Quran pada seseorang , setiap saat Al-Quran tersebut dibaca, anda mendapatkan kebaikan.
Give Quran to someone and each time they read from it, you will gain hasanaat.
2.. Ajarkan seseorang sebuah do'a . Pada setiap bacaan do'a itu, anda mendapatkan kebaikan. Teach someone to recite a dua. With each recitation, you will gain hasanaat.
3.. Sumbangkan kerusi roda ke Hospital dan setiap orang sakit menggunak ann ya, anda mendapatkan kebaikan.
Donate a wheel chair to a hospital and each time a sick person uses it, you will gain hasanaat.
4.. Tanam sebuah pohon . Setiap seseorang atau h aiwan berlindung dibawahnya atau makan buahnya, anda dapat kebaikan.
Plant a tree. Each time any person or an animal sits under its shade or eats from the tree, you will gain hasanaat.
5.. Tempatkan pendingin air di tempat awam .
Place a water cooler in a public place.
6.. Edarkan bacaan yang membangun dengan seseorang.
Share constructive reading material with someone.
7.. Libatkan diri dalam pembangunan masjid .
Participate in the building of a mosque.
8.. Edarkan CD Quran atau Do'a .
Share a dua or Quran CD.
9.. Bantulah pendidikan seorang anak .
Help in educating a child.
10.. Edarkan pengetahuan ini dengan orang lain . Jika seseorang menjalankan salah satu dari hal diatas, Anda dapat kebaikan sampai hari Qiamat.
Share this with someone. If one person applies any of the above you will receive your hasanaat until the Day of Judgment.
surah Al-Baqarah Ayat 159 : ”Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterang an dan petunjuk h ida yat, sesudah Kami terangk ann ya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk ” ..
Dari Abdullah bin 'Amru ra, RasulAllah S.A.W bersabda: " Sampaikanlah pesanku walaupun hanya satu ayat ”.



Dapatkan Testi-Testi Menarik di Sini