"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Khamis, 11 Februari 2010

Mahu berkongsi kegembiraan bukan kesedihan

Salam penghulu segala hari

Semalam aku di kedai duduk sambil mendengar radio IKIM. Kebetulan aku tidak membawa lap top dan hanya siaran radio IKIM sahaja yang line clear. Maka pada petang itu aku mendengar ceramah motivasi dari Dr Mohd Asmadi. Beliau menyatakan bahawa masyarakat pada zaman ini bukan lagi masyarakat pada zaman dahulu. (Aku mengangguk di dalam hati). Mengapa? ( Aku menjawab di dalam hati). Masyarakat pada zaman kini sudah mula mementingkan kejayaan di dalam peperiksaan. ( Aku mengiakan di dalam hati). kalu tidak percaya katanya lagi, cuba lihat situasi pada hari ini, bila mana keputusan UPSR, PMR, dan SPM keluar. Jiran tetangga kanan kiri depan belakang sibuk menanya, Pak Long Mak long, Pak Ngah Mak Ngah sibuk menelefon, nenk dan atuk di kampung juga. Semuanya tidak mahu ketinggalan ingin mengetahui keputusan yang diperoleh. ( Aku mengiakan berkali-kali di dalam hati). Tak usah pandang jauh-jauh, emak dan ayahku juga begitu.

Sedikit diologku di kedai ayah:

pakcik 1: kak long bila hang nak pi overc?
aku: tengah dok tunggu result, tak taw lagi.
pak cik 1: hang boleh punya, pak cik doakan hang berjaya

aku: ok pak cik , amin

pak cik 1: malam-malam, hang bangkit buat smbahyang tahajud, minta pada Allah, doa banyak-banyak, pasti dia bagi
aku: (tersenyum) insyaallah

pak cik 2: kakak dah abis sekolah dah?
aku: dah, dok tunggu rsult spm
pak cik 2 : oh blaja elok-elok, ni pak cik dok kerja kuat untuk anak pak cik
aku: dia blaja mana?

pak cik 2: dia wat medic kat bali, indon

aku: yeke, (aku teruja) pak cik, saya nanti kalau boleh nak wat medic jugak
pak cik 2: oh insyaallah boleh punya


Mungkinkah ini yang orang katakan sikap orang melayu yang suka menjaga tepi kain dan jikalau anak seseorang itu tidak cemerlang, maka bolehlah diumpat-umpat dan dijadikan bahan cerita untuk pengetahuan jiran sekampung.Seperti firman Allah:

"Dan jangan sebagian kamu mengumpat sebagiannya." (al-Hujurat: 12)

Tidaklah cuba kita memandangnya dari sudut positif. Mungkin dengan bertanyakan keputusan peperiksaan itu, maka dapatlah kita berkongsi bersama-sama kegembiraan yang kita kecapi teapi jikalau sebaliknya keputusan yang kita perolehi, mungkin nanti ramai yang akan cuba menasihati dan memotivasikan kita agar jangan berputus asa.

Semoga nanti aku berkongsi kegembiraan, aku tidak mahu berkongsi kesedihan.Semoga aku lulus dengan begitu cemerlang dalam keputusan yang akan keluar pada !@#$% (aku tak tau tarikh keluar result, banyak sangat yang aku dengar, ade sesiapa yang tahu?)

PENAKU MENARI MELAKARKAN ...

Aku selalu nampak langit tapi langit tu jauh dari aku. Aku selalu nampak bintang tapi bintang itu jauh dari aku. Pabila aku nampak sang rama-rama yang cantik, aku ingin menangkapnya tetapi rama-rama itu lari dari aku. Menangislah aku seorang diri...

Dari semalam aku mencari bintang tetapi tak kunjung tiba, mungkin aku yang tidak bersungguh-sungguh mencarinya, hari ini aku terus menunggu dan aku bersungguh-sungguh mencarinya, tetapi bintang itu seperti tidak pernah kisah akan pencarianku..mungkin, aku perlu berhenti mencarinya, berhenti dan noktah pencarianku juga segalanya..mungkinkah?

SOB..SOB WISH ME LUCK NAK PI AMEK TEST UNDANG2 NI

11 comments:

HH berkata...

cuak la result nak kuar.

Norashikin Abdullah berkata...

a,aa cuak sgt
x pe kte doakn yg baik2 ok syg

ezzanajeeha berkata...

ekin
ko buat aq nk nanges ouh,,
tatau nape,,
btw,, quote ko bez!

Unknown berkata...

salam ekin
erm u make me think deeply 'bout mentality msyrkt skang...thanx a lot...congrats!
erm setuju ngan ezzanajeeha, quote awk sgt bez...teruskan

Norashikin Abdullah berkata...

ezza: itu luahan dr hati aku..tengkiu ezza
jgn nagis..ak sedih gak

assyue:
ok welcam syue..tengkiu jgak syue..
=) smile to you

Mohd AmiruL AsraF berkata...

ekin..zaman sekarang akademik is most important thing than others..dlu ye,hanya org bandar saje yg pentingkn akademik,org kampung hanya kepada kemahiran,klu dlu org kampung yang ade tanah akan sanggup jual tanah die semata2 untuk lihat anak mereka mlanjutkan plajaran ke menara gading,klu xde tanah alamatnye awk akn still brade di kampung..tapi zaman dh brubah..pemikiran setiap org dh brubah,ibu bapa sanggup laburkan duit semata2 untuk mengarapkn anak dieorg berjaya hingga dapat kerja yang hebat, org kg dh boleh pegi LONDON,MESIR sbb timbulnye kesedaran tentang pntingnye akademik..so,lumrah la ble stiap org bertanyakan tentang akademik kte kepada parentz kte..

Norashikin Abdullah berkata...

yeah aku sokong pegawai dplomat krajaan meberi hujah2nya

aNoZ berkata...

ekyn. spm last year ke? result kuar bile?? good luck ye!

Norashikin Abdullah berkata...

a,aa tak taw..dlm bulan 3 rsenya
ok tengkiu

Tanpa Nama berkata...

gudluck ekin!

doa result kte sme2 cemerlang eh!

Norashikin Abdullah berkata...

ok tengkiu dinie..
amin..insyaallah