"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Jumaat, 9 April 2010

Kisah busuk hati punya olang

Seindah sedamai pantai melambai gemalai
begitulah hati merindu kasih yang padu
bagaikan pepasir basah di simbah lautan
begitulah perjuangan ini
biar basah dengan iman dan ukhwah


Salam penghulu segala hari untuk semua...
Setelah sekian lama aku menginvisiblekan diri di Yahoo Messenger, akhirnya dengan gaya yang sungguh berani aku memunculkan diri semalam. (Macamlah ada orang yang kisah kalau aku online atau invisible.) Aku sangat gembira dengan apa yang berlaku semalam. Terasa bagai mengutip ilmu di sepanjang lorong yang kujejaki. Dalam mempelajari sesuatu yang baru atau pernah mempelajarinya suatu ketika dahulu. Kita tidak boleh malu untuk bertanya sahaja . Sahabatku berkata pertama sekali hendaklah wujud rasa cinta. Apabila kita sudah jatuh cinta baru kita akan terasa nikmatnya. Sesudah merasa nikmatnya, barulah kita akan memahami hakikat kehidupan. Akhirnya kita akan berusaha bersungguh-sungguh mempelajari tentang itu. Indahnya jika berada dalam tautan ukhwah, iman dan Islam.

Allah Pelindung orang-orang yang beriman; Dia mengeluarkan mereka dari
kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman) - Al-baqarah (2):257

Di dalam dunia ini bermacam-macam jenis manusia yang boleh kita jumpa. Hati dan akallah dapat menilai baik buruk setiap perkara. Aku sangat kagum jikalau terserempak dengan lelaki yang berserban dan wanita yang bertudung labuh. Sejuk mata memandang. Tapi sayangnya iman seseorang bukan terletak pada serban dan kopiahnya. Bukan juga terletak pada tudung labuh dan jubahnya. Aku pernah terbaca suatu cerita tentang seorang gadis Malaysia yang belajar di Mesir. Ketika dia di dalam masjid terdengar perbualan seorang gadis arab yang berpurdah. "Aku bukanlah tahu sangat tentang solat." Bukannya semua, hanya segelintir. Aku tahu kebanyakan menjaga iman mereka, jikalau tidak bagaimana hati boleh istiqomah dalam menentukan pakaian mereka mengikut Islam.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Aku baru sahaja berhenti dari tangisku. Sedih bukan kalau kita bercita-cita besar untuk mahu ke bulan. Roket pula sudah di depan mata tetapi ada manusia-manusia dengki yang busuk hatinya merosakkan roketku. Mujurlah aku mempunyai keupayaan dalam membaiki roketku. Kali ini akan tahu bahawa tangisku bukan sekadar tangis kosong tetapi tangis yang akan membawaku ke bulan. Kenapa mesti wujud manusia yang suka melihat kegagalan orang lain lalu dijadikan pelemah semangat orang ? Mengapa mesti wujud manusia yang tidak suka melihat kejayaan orang lain lalu menjatuhkan semangat orang ? Mengapa mesti menghalang kejayaan orang lain, sedangkan kejayaan itu ada di depan mata?

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda :"Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanat sebagai mana api makan kayu"

Ingin aku bercerita tentang suatu kisah. Kisah seorang budak perempuan.
Sewaktu zaman tadikanya, dia sentiasa memperoleh tempat pertama dan memegang gelaran pelajar terbaik. Begitu juga apabila dia naik ke sekolah rendah, markah 100 dalam setiap subjek dan tempat pertama, kedua atau ketiga sudah pasti di dalam gengaman. Ada seorang manusia yang punya talian persaudaraan dengannya mengeluarkan kata-kata ini. "Allah, sekolah rendah ni boleh la nak dapat markah seratus dan nombor satu, tengoklah UPSR nanti" Walaupun pelajar perempuan itu masih kecil namun otaknya sudah merangka-rangka sesuatu tentang masa depannya. Dengan segala berkat dan usaha. Maka dia berjaya memperoleh 5A di dalam UPSRnya dan berjaya melayakkan diri ke sekolah berasrama penuh yang dahulu pernah menjadi idamannya. Maka senyaplah mulut manusia yang iri hati itu. Begitulah apabila tiba saat PMR. Manusia busuk hati itu sekali lagi berkata, "Dulu anak aku pun pandai macam tu lah, sampai PMR tak boleh pergi punya." Maka sekali lagi dengan segala berkat dan usaha. Dia berjaya mendapatkan keputusan yang cemerlang di dalam PMR. Terdiamlah lagi si manusia busuk hati itu. Apabila tiba saat budak perempuan itu untuk mengambil SPM. Nasihat yang sama juga diberikan. " SPM ni susah , tak boleh buat punyalah, anak saya dulu pun dapat siket je A." Ya benarlah, syaitan itu kerjanya menyesatkan anak adam. Syaitan sentiasa membisikkan kepada anak Adam perkara-perkara kejahatan agar dapat melaga-lagakan anak adam itu antara satu sama lain. Setelah keputusan SPM keluar, budak perempuan tersebut dapat menempatkan diri untuk menyambung pengajian dalam bidang yang dia ingin ceburi di luar negara. Terdiam lagilah si busuk hati itu dan budak perempuan tadi menyangkakan sudah tamatlah segala iri hati terhadapnya selama ini. Namun syaitan itu tidak pernah berputus asa. Syaitan hanya akan berputus asa apabila kita bersungguh-sungguh melawan kemahuannya. Si busuk hati itu tidak senang pula apabila mendapat tahu bahawa budak perempuan itu berjaya ke luar negara. Dia sibuk memberitahu bahawa. "Keluar negara itu , banyak pakai duitlah, belajar di dalam Malaysia lagi bagus. Ada yang belajar kat luar negara tak sampai habis pun, last-last balik separuh jalan, ada yang belajar di luar negara, apabila pulang, menganggur, balik-balik Malaysia, tak ade kerja." Namun budak perempuan itu sedikit pun tidak pernah kisah. Dia tahu suara-suara orang yang baik hati dan busuk hati itu bagaimana. Baginya peluang keemasan itu tidak akan datang berulang kali.
Bersyukur bagi mereka yang mengecapinya. Aku mendoakan kejayaan yang cemerlang dunia dan akhirat untuk budak perempuan itu. Moga Allah merahmati dan memberkati segala lelah usahanya.

18 comments:

fik-autoz berkata...

nice entry........

itulah..bnyak manusia,bnyak kerenah


yg bahayanya sifat dengki tulah..klu dah dengki tu mcm2 leh wat..iks3

nawal berkata...

fastaqim kama umirta~

Norashikin Abdullah berkata...

fik autoz: itulah pasal ..mnusia..haish..x pe kita sbar je lah

nawal: ekin x fhm

Ahmad Sharil berkata...

walau apepun berlaku,
sentiasa percaya kat Allah..
Allah itu maha adil...
aq sgt yakin,
ignore jer aper org kata..
usaha buat yg terbaik n
"doa itu senjata org islam"- tulah kata2 zul,pres bwp aq..
aq ingatt lg, zul ni kalau x siap homework pun x per, tp dyer sentiasa berdoa walaupun cikgu2 hina dyer..
skrang dalam batch aq kat taiping,
dyelah org first fly USA bulan 6 nih..
sebab dyer, berkat turun kat satu batch, betul..
satu maktab sayang zulhilmi..

Norashikin Abdullah berkata...

hah..betul tuh sharil..doa itu snjata mukmin yg plaing berkesan..yeah tengkiu my frenz

harishah halim berkata...

emm biasa mulut org mmg mcm tu ekin.
teruskan saja niat awk,
tutup telinga ketat ketat,
x pyh dgr apa yg dia kata.
ok my dear?

wu, bln 5 makin hampir.
selamat berkampung kat upm :)

Norashikin Abdullah berkata...

itulah mulut org x dpt nk tutup..
ok ekin tutp ketat2..ok ..hehe
a,aa itulah dh x lme..time ksih isha

assyuhada berkata...

salam ekin!
huh,sdeynyer post nie...buat kite sedar ttg ragam org dan cita2 kite...
taper ekin,kite akn sentiase jd pembekal altan canggih utk roket ekin terus ke bulan!
abaikn saje tgn2 kotor yg sibuk menempel lumpur di roket ekin...
btw,sgt geram tgok org yg hasad mcm dlm post tue...harap2 kite semua bole jd setabah gadis yg berjaye ke mnare gading tnpe hiraukn hasutan demi hasutan penghasaad...

Centado berkata...

'akhirnya dengan gaya yang sungguh berani aku memunculkan diri'

hehehe... sedap sungguh ayat itu kedengauaanye..
:D

nursyazwin berkata...

sape yg busuk hati sngt tu?? truknye!! pape pn, Allah sentiase ade dgn hambaNya yg x brptus asa meminta..=)

RuGGers |8| berkata...

itulah warna2 kehidupan..semoge adik belajar darinya~ n_n

Tanpa Nama berkata...

entry yg bagus~ alhamdulillah,dah semakin bnyk yg ingin berdakwah kepada islam..itulah membuktikan syaitan manusia lebih bahaya daripada syaitan(jin), boleh tadabbur di surah an nas k..itu kerja mereka dari zaman nabi adam lagi..

jadi bila kita pergi ke sudut lagi satu pula, org yg plg agung kat dunia dari zaman adam sampilah sekarang iaitu baginda saw,pendek cerita baginda drpd kecil tidak pernah menyusahkan org, dari kecil semua org suka pada dia smpikan xterdetik pun nk kata baginda membuat jahat wlupun sekali, xda sapa nk dengki pada baginda dan buktinya ialah kisah masa mula2 baginda terima wahyu, padahal masa tu ialah zaman jahilyyah lg kotor hati2nya kat sekeliling baginda..
jd apa kata kita buat kuiz nak?? :) bandingkan dua2 situasi di atas dan terangkan jawapan yg plg menarik..nak masuk alam U ni, fikiran kita dah kene latih utk berfikir logik dan tidak logik..soalan dari jordan :)

tepianmuara berkata...

ha, saya wakil kedua dari jordan.

cuma satu peringatan bersama.
jangan sampai segala usaha kita hanya berlandaskan tujuan membalas 'paku buah keras' kepada pendengki. Rugi nanti.

Biarlah luncai terjun dengan labu-labunya.

MiztER MURTphalanx! berkata...

"fastaqim kama umirta" "istiqamahlah dalam setiap pekerjaan mu"

Norashikin Abdullah berkata...

syue: wslm..terima ksih bebnyak syue..syg kamu..trima ksih nk tlg ekin bg ekin alatn..yup moga ekin trus tabah..kamu jga

centado: haha sdap ke..x lah
buat ayt gitu sbb memng lama x on9..jd dia rasa mcm cuak2

awin: itulah, adelah sorang hmba Allah nih,, x pe tengkiu awin..kita doa bnyak2..jgn putus asa

abg rodi: ha,ah tengkiu abg rodi..itulah..ekin jdkn pngjrn

org jordan: ye betul..lg bhaya mnusia jd syaitan tuh..hehe amboi dia bg kita kuiz plak kali ni ye..a,aa betol tuh, ekin mse tgh sedih tuh terfikir je..apelah sgt setakat penderitaan yg kecil tuh, berlunggok kan mnusia yg suka mnghalng kjyaan org, nabi dulu lg lah..dr berdakwah smbunyi2 kepada terbuka, berhijrah bina empayar di mdinah, mcm2 musuh dia buat kat dia..lempar najis..baling batu..mcm2 tapi nabi x pernah putus asa dan mngeluh kan..mlas mkin kuat dia mrncng stratgei baru semata2 nk tegakkan syiar islam..bukan senang nk jd senang kn..inna maal usri yusro =)

tepian muara: hah dr jordan ..hehe
haa baik2 terima ksih ats prngatan
insyaAllah tidak..sy x smpan..x baik berdendam.. =)
ye betul,,biar dia trjun dgn labu2nya

murt: akhirnya ade jgak yg sudi bg mksudnya
syukran..ye moga ekin istiqomah selalu...amin

diniesyafira berkata...

waah ekin selamat sambung belajar! ketepikan ape yg org kte. bila kau dah usaha yang terbaik tapi ad lagi lagi mulut2 yg berkata, kau abaikan je.aku tau kau ni rajin orgnya.

aien_Raz berkata...

abaikan apa yg org kata..
yang penting usaha kita untuk terus berjaya.. di dunia dan juga akhirat.. just doakan insan2 yg iri hati itu akan sedar satu hari nti.. insyaAllah..
all the best (^^,)

Norashikin Abdullah berkata...

dinie n kak ain: itu lah..ekin kna lbih rjin lg lpas ni..tengkiu sgt2 doakn ekin..ok abaikn je mreka..moga merka sdar stu hri nnt..
:)tngkiu smer