"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Isnin, 2 Ogos 2010

Jigsaw puzzle: ujian dan kehidupan

Salam syaaban buat semua
Kenapa tajuk entry kali ini ujian dan kehidupan? Kenapa bukan cinta dan pengorbanan? Kenapa bukan hujan dan matahari? Kenapa bukan aur dan tebing? Boleh, semua tajuk yang kalian mahu, boleh. Buatlah entry sendiri. (aku sedang gelak macam orang jahat). Sedar dan tidak sedar Ramadhan makin menghampiri kita semua. Moga kita di panjangkan umur dan dimurahkan rezeki untuk Ramadhan kali ini.

"Allahuma Bariklana Fii Rajab Wa Sya'ban Wa Baligna Ramadhan"
"Ya Allah, Berkahilah kami di bulan rajab dan sya'ban dan sampaikanlah pada Ramadhan"

Dalam syair indah yang pernah didengar ada mengatakan, ramai orang yang menghasilkan karya yang baik kerana pernah menghadapi derita sebelum ini. Bak kata pepatah Inggeris, no pain, no gain. Jikalau kita tidak pernah berasa sakit, tidak akan ada peningkatan kejayaan dalam kehidupan kita. Allah berfirman dalm surah At-Taubah ayat ke 46 :
Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): “Tinggallah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal”.
Itu perihal akan orang-orang yang tiada semangat. Kawan-kawan, dalam hidup ini janganlah kita menjadi orang yang layu pada kehidupan kita. Ketahuilah bahawasanya kekuatan itu tidak pernah datang dari kekuatan fizikal, walaupun si Awang itu mempunyai badan yang sasa, dan berketul-ketul otot di badannya, tetapi kekuatan itu datangnya dari semangat yang tidak pernah malap.
Bagaimana jikalau kita mengandaikan kehidupan kita ini umpama jigsaw puzzle? Kepingan-kepingan jigsaw puzzle itu umpama cerita-cerita yang berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari.

Andai kita ditimpa masalah dan musibah, apakah minda kita akan berserabut seperti jigsaw puzzle di atas? Tidak tahu apa pokok pangkalnya masalah, tidak tahu bagaimana mahu menyelesaikan masalah dan musibah itu? Berserabut bukan mahu menyusun semula kepingan-kepingan jigsaw puzzle yang bersepah-sepah ini.
Dalam hidup ada sahaja cerita dukanya, merasa diri ini tidak cukup sempurna dan berlaku kegagalan seperti kekosongan pada jigsaw puzzle di atas. Kepingan-kepingannya yang hilang entah ke mana.
Jadi, takkanlah kita mahu membiarkan sahaja jigsaw puzzle itu kosong, tidak diselesaikan sehingga habis. Haa, tunggu apa lagi, cepatlah cari semula kepingan-kepingan yang hilang itu dan menyelesaikannya sehingga habis. Bangkit dan bangunlah, cari semula semangat dan binalah kekuatan kalian yang hilang dan teruskan berlari, terus bersaing bersama mereka yang lain.
Akhirnya hasil kepercayaan kita pada diri sendiri, kita berjaya. Berjaya dalam segala-galanya. Selesai sudah misi kita untuk memenuhkan ruang-ruang kosong jigsaw puzzle tadi. Makanya senyuman kesyukuran pasti akan terukir di pipi.

Tanamkanlah dalam diri bahawasanya, setiap ujian itu pasti punya hikmah. Allah, sedih pula rasanya, diri ini juga sering diuji. Firman Allah SWT:
Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah(pula) kamu bersedih hati,padahal kamulah orang yang paling tinggi(derajatnya) jika kamu orang-orang beriman.(Ali Imran: 139)
Hai orang-orang yang beriman, dan janganlah kamu berkeluh kesah, rasa macam nak marah, dan sedih yang teramat sangat apabila kamu itu ditimpa musibah. Allah Swt berfirman:
Dan berapa banyaknya Nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikutnya yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah karena bencana yang menimpa mereka di jalan Allah swt, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah kepada) musuh. Allah swt menyukai orang-orang yang sabar. (Ali Imran: 146)

CERITA-CERITI
Maka terjadi sebuah diolog antara Abu dan Ali. "Eh Ali, kau nak tahu tak, aku ini sentiasa malang, tiap-tiap hari pula Allah uji aku dengan bermacam-macam dugaan. Semua yang aku inginkan dan idamkan, tak pernah aku dapat. Segala macam yang aku doa, tidak pernah satu pun termakbul. Lainlah macam kau, semuanya ada, semua yang kau minta dapat, kau dah la pandai, tiap-tiap kali peperiksaan, semua keputusan kau mesti cemerlang. Bersyukurlah kalau aku jadi kau." bebel si Abu. "Eh Abu, tidakkah kau rasa apa yang kita berdua ini sedang diuji oleh Allah SWT, bukankah nikmat yang Allah berikan pada aku, musibah yang diberikan kepada kau itu namanya ujian. Cuma ujian kita datang dalam pakej yang berbeza sahaja. Maka kau juga harus bersyukur. Allah uji kita dengan apa yang kita mampu. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu."balas Si Ali.
#cerita hanya rekaan semata-mata, tiada kena mengena buat mereka yang masih bernyawa atau sudah di alam barzakh.

p/s: Norashikin sila berhenti menaip dan membuka buku untuk mengkhatamkan pelajaran upper limb kamu. Nanti kamu tuh ada imtihan kecil. Baik-baik, saya berhentilah ni. Air di dalam liverku kini semakin hari semakin tersejat ke udara. Inilah saat-saat yang kunantikan. Gembira sekali dengan perubahan terbaruku. Tak sabar nak jumpa sahabat-sahabat ku 9 Ogos ini. Allahumma najihna fi hazal imtihan wa fi dunia wal akhirah. Ameen :)

15 comments:

akmal berkata...

terbaek Norashikin =)

Norashikin Abdullah berkata...

terima kasih akmal:)

Nur Amira Nabila Mohamad Azlan berkata...

ak xpaham madah liver berair ko nie. papepon,iloike!

Norashikin Abdullah berkata...

tengkiu mira..haha nnt ak cterkan kat ko ape mksudnya.:)

nurfarah nadhira fadhil berkata...

ekinnn. aku pon ta pahamm. story gakk hehe(:

Norashikin Abdullah berkata...

eh farah..terkejut ekin..haa ok..ok nnt ekin cter kat hangpa dua na :)

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...
coretan awk sungguh membina bg sang pembace...
teruskan ye usaha awk tu...

Norashikin Abdullah berkata...

terima kasih sudi baca..insyaAllah..perkongsian bersama..sy tgh menaikkan smgat diri sy juge..

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

cerita ko sume best2. (:
part yg bawah tu aku pon ta paham.

kenape air dlam liver?

@ien_R@z berkata...

i like it..

keep it up dear...

^__^ akak seronok singgah sini..

Norashikin Abdullah berkata...

terima ksih fidot..ingtkan ko dh x dtg blog ak

saje je..dulu liver ak berair..hehe


kak aien:insyaAllah
hehe trima ksih kak..ekin pun snggah blog akak

faiq berkata...

kelas bermain jigsaw ea? hahaha. best2!

Norashikin Abdullah berkata...

ermm jigsaw, hehe boleh jugak kalo nk main..
best juga

assyuhada berkata...

yup2 ekin keep it up~
ngeee...sory 4 da late...skang nh sgt susa ng belogwalking..haha
sbb pc kt rumah blom install mozilla...lmbp sedikit...eheh~insyaAllah keep in touch kt fb pown ok...

Norashikin Abdullah berkata...

hehe yeke asyue..eh x pe..ekin x kesa..kontek kat mne2 pun ok..nnt2 moga kita jumpe bile dh smpai mesir