"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 26 Mac 2011

Dapur kami berasap

بسم الله الرحمن الرحيم
Kasih sayang itu titi
Kasih sayang penghubung hati
Kasih sayang itu tali
Kasih sayang pengikat diri

Hidup di perantauan ini sememangnya seronok. Selain dapat berdikari, dapat juga pelbagai ilmu dan pengalaman hidup di negara orang. Lagi-lagi Mesir ini bumi barakah. Perasaan rindu akan ibu ayah dan adik-adik, itu sudah pasti akan sentiasa hadir. (Kejam sungguh hang kalau tak ingat kat mak ayah. Mak bawa hang dalam perut sembilan bulan. Ayah cari duit selama ni bagi hangpa makan. Tuh pun masih banyak ja lagi anak-anak yang kuang ajaq dengan mak ayah depa kat luaq sana. Apa depa semua tak pandai pikiq ka pengorbanan mak ayah kepada depa selama ni. Anak kucing pun taw sayang mak dia. Ni kalau hangpa, dok buat kuang ajaq ngan mak pak hangpa. Maknanya apa? Maknanya hangpa ni lagi teruk dari binatang. Sebab apa? Sebab binatang taw sayang mak depa. Hang manusia, ada akal, ni tok sah dok letak kat kepala lutut na. Satgi aku taboh seketul satgi. Kasaq gila Norashikin. Dok aih, bagi peringatan. Kadang-kadang kena garang sikit, lembut depa tak makan saman.)

Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak daripada jin dan manusia, yang mempunyai hati tetapi tidak mahu memahami ayat Allah, dan yang mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat bukti keesaan Allah dan yang mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar ajaran dan nasihat, mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi, mereka itulah orang yang lalai.” – (Surah al-A’raf, ayat 179).

Baik-baik, berbalik semula kepada topik. Bukan sahaja perasaan rindu terhadap keluarga, malah rindu pada masakan emak yang sedap tu. Jika lapar di sini, memanglah boleh sahaja beli makanan di kedai luar. Makanan arab sememangnya sedap. Namun sekali sekala teringin juga hendak makanan Malaysia di sini. Selepas habis berhempas pulas membuat nota Anatomy, memahamkan Biochemistry, melakarkan gambar-gambar cell Histology, dan mengingat proses-proses untuk Physiology, aku gemar untuk memasak. Inilah caraku untuk merehatkan diri selepas habis belajar. Itu juga satu riadah.

Alhamdulillah pagi tadi sebelum kakak naqibah sampai ke rumah, aku sempat masakkan mereka nasi lemak dan mahalabeyya. Sambal nasi lemak ini, resepi daripada emakku tercinta. Mahalabeyya itu sejenis puding susu. Manisan orang arab. Aku tak sempat pula nak ambil gambar. Housemate-housemateku membahamnya dengan begitu pantas. Sedap kata mereka.
Ini nasi lemak yang hanya diletakkan santan dan garam. "Semasa nasi sedang masak, hendaklah mengacau-ngacau nasi supaya santan tidak berkepala" pesan emakku semasa mengajar aku ketika aku balik ke Malaysia bulan lalu. Sayangnya tiada daun pandan di Mesir. Namun tidak mengapa, ini pun sudah cukup sedap.
Jeng-jeng siaplah nasi lemak kita yang tiada timun dan kacang goreng. Korang ingat ni Malaysia ke? Jangan mengada-ngada, makan aja apa yang ada. Keh3. Kalau nak cuba masak. Boleh klik sini. Aku malas nak taip menunya. Lebih kurang je la. Resepi emak saya rahsia.
Haa ini menu semalam. Nasi Ayam yang di masak Farah Ameera dan Nur Atikah yang masak. (Haa korang suke tak? nama korang dah masuk dah.) Sedapnya aku tengok ayam yang dipanggang tuh. Bau sampai ke bilik aku. Berasap-asap rumah bila aku buka pintu bilikku.
"Haaa yang atas kanan sekali. Tuh ayam aku." "Eh tak,ayam kau yang kecik tuh. Yang besar aku yang punya." Cepp berebut-rebut ayam macam kanak-kanak. Nampak sedapkan ayam kat atas.
Ini nasi ayam.

Ini sambal nasi ayam.
Ini sup nasi ayam. Fiz time aku tengok sup nasi ayam orang letak ubi kentang. Tak pe. hidup kat perantauan, campak je ape-ape dalam periuk tuh. InsyaAllah jadi je. Nampak tak sup bunjut tuh. Haa kami bawa dari Malaysia la.
Dan petang tadi, aku berasa lapar. Maka aku ke dapur lalu hendak membuat pizza. penat aku menguli tepung pizza tadi. Alhamdulillah fiz time buat sendiri enjadi. Sebelum ini pernah buat di sekolah semasa subjek Kemahiran Hidup dan buat bersama emak. Inilah rupa pizzanya sebelum dibakar. Sedapkan. hehe. Memang banyak isi aku letak, cili hijau, ayam, sosej, keju mozarella. Kawan aku cakap sedap. Licin kami makan tadi.
Inilah rupanya pizza yang telah setelah siap dibakar. Petua yang ingin kukongsi. Jikalau ingin roti pizza rangup. Bakar dahulu adunan tepung pizza tuh sebelum dituang sos dan isi-isinya. Kemudian baru bakar lagi sekali. Nampak tuh keju mozarella sudah mencair hingga ke ladang gandum maka apabila ditarik pizza itu kelihatan bertali-tali. Uishh sedap.
Aku malasnya nak taip resepinya sebab rahsia diri sendiri tapi kalau nak jugak. Klik la sini. Boleh la, lebih kurang je caranya. Tiba-tiba aku merasakan blog aku sudah menjadi blog-blog macam emak-emak orang. Yalah penuh gambar-gambar masakan. Esok dah mula kuliah. Oklah jumpa lain waktu. Aku nak pi baca buku. Nanti lain kali aku cerita lagi. InsyaAllah.
Kasih tuhan tiada bertepi
sayang Tuhan janjinya pasti
Kasih sayang pada semua
Kasih sayang sesama kita
Kasih sayang oh dunia
Moga selamat di akhirat sana

Huh gila sedap sore mereke.Siap harmoni bagai.Hangpa kena dengar, pause dulu kat music box bawah. Rindu nak bernasyid dengan kawan-kawan.

##27 Mac 1992- Selamat Hari Lahir daku ucapkan kepada Nurul Syafiqah binti Mohamed Mustakim. Semoga panjang umur dan dilimpahkan rezeki. Semoga berjaya dunia dan akhirat. Ameen ya rabb. Dialah sahabat karibku dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Kami dulu bagaikan belangkas. ke mana sahaja, sentiasa bersama-sama. Aku sayang dia dunia dan akhirat. Moga rahmat Allah sentisa bersamanya.

14 comments:

nemesis3891 berkata...

pergh... mahal ni mas kawin ekin.. gemuk laa suami ekin nanti.. keje makan piza je hari2... sy nak jadik jiran ok...

bole pau hari2.... lalalala~

Norashikin Abdullah berkata...

haha..jd jiran..ok la..boleh kwn dgn zawjah abrar nnt..

abrar taw mengepau ja ye

nemesis3891 berkata...

zawjah-zawjah ana pasti gumbira. hahahaha.

(plural? wakaka)

Norashikin Abdullah berkata...

amboi abrar..plural..dasyat...haha
awat zawjah2 hang gumbira plak ni? oh sbb ekin jd kwn depa ya..haha

Harishah Halim berkata...

cuih zawjah ZAWJAH.

hampesss~

Norashikin Abdullah berkata...

haa ptut lah abrar ckp..isha ade bunyi baru ~cuih..haha, abrar memang

MiztER MURTphalanx! berkata...

Amboi,dok habaq kat smua org dapur berasap..

haHA,kalo singgah tanta ade chance x agak2? heHE.. before dah rasa bubur lambuk,nk pizza lak.. abrar jom!

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh sudah tetap, Allah tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalnya. Al-kahfi ayat 30

berusaha dan terus beristiqomah :) pasti kejayaan dunia dan akhirat akan terbentang luas..Indahnya hidup bila tahu kehendak Allah

naurah berkata...

amboi hang.....dapo' bersap ka?....awat xajak kami skali....smpi ati.....nnti blik msia habaq kami no....nak hang masak...hehhehe

Norashikin Abdullah berkata...

murt:saja nak tnjuk kat mak, anak dia power msk dah
oh mse murt dtg tanta..ekin g alex..haha

Norashikin Abdullah berkata...

tanpa nama: ermm betul2 :D indahnya hidup bila tahu kehendak Allah...

Norashikin Abdullah berkata...

naurah: a,aa hehe..bukan x ajak, mcm mana. hang kat srwak sana tuh..ok..nt cek blik, cek bgtaw..yeah boleh rse mas msk

Muhammad Syamin berkata...

ekin ang x wish kat aku pun...
:(
sedih giler lupakan membe...
mcm ni la...pape pun nak pizza tu...
k blajar elok2...k jumpa lg...

Norashikin Abdullah berkata...

haa
bfdei ko dh lepaskn ke
..alamak ak x ingat..sori..hepi belated bfdei..smga pnjang umur dilimpahkn rezeki...:)