"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 9 April 2011

Ramadhan Ceria Penuh Cinta ^^

Masjid Sultan Muhammad Ali Pasha di dalam kubu Salahuddin al ayubi. Binaan Masjid Biru di Turki ditiru bulat-bulat daripada masjid ini.


Assalamualaikum dan Ramadhan Kareem untuk semua ^^

Terlalu lama rasanya aku meninggalkan blog ini tanpa menghupdate apa-apa jua. Hampir 2 bulan lebih aku membiarkan Penaku Menari berdebu di sini. Terlalu banyak perkara yang terjadi kepadaku selama tempoh itu. Terkadang aku menangis dan terkadang aku ketawa. Namun perasaan yang satu itu mengatasi segalanya. Alhamdulillah. Terima kasih.^^

Jingga meretas di ufuk barat sana.. Lembayung senja berarak menembus mega.. Gemerlap sayap dara terpantul cahaya.. Mengiring syukur atas segala anugrah Cinta..

Suatu hari sahabatku bertanya kepadaku, "Ekin, kenapa dalam hidup ni, kita tak dapat je apa yang kita nak. Kan senang kalau macam tuh, Tak payah nak bersusah payah baca buku, hafal segala maklumat yang banyak ni." Aku tersenyum ketika mendengar soalannya sambil menyelak helaian buku yang perlu dibaca, "Maksud hang, hang nak kejayaan ni datang bergolek tanpa usaha." Dia tersengih kerang wangi duduk di tepi birai katilnya. "Mustahilkan Ekin tapi banyak sangat ni buku yang kene baca dan hafal," balasnya menyedari akan kelucuan soalan itu. Aku senyum lagi sambil mentafsir mungkin kerana sahabatku ini stress study, soalan sebegitu juga boleh muncul. "Memang mustahil pun, sebab itu bukan tujuan hidup ini diciptakan. Kalau semua benda yang kita minta dan terus dapat, jatuh 'kedebuk' depan mata. Itu namanya syurga bukan dunia." sambungku.

“Seorangpun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka yaitu (bermacam-macam ni’mat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.” (As Sajdah : 17)

Cuba beritahu pekerjaan apa yang tidak perlukan usaha. Sedangkan nabi Muhammad s.a.w, kekasih Allah itu lagi diuji dengan bermacam-macam dugaan. Baginda dicaci, dimaki, diherdik, dihina, dipulau ketika menjalankan dakwah Islam. Sedangkan baginda boleh sahaja untuk terus berdoa kepada Allah, kurniakan kemenangan untuk Islam. Namun bukan itu yang baginda lakukan, pelbagai usaha yangdilakukan sehinggalah Islam gemilang. Kerana apa baginda dan sahabat-sahabat melakukan semua ini. Kerana apa? Alhamdulillah mabruk semua, tepat sekali jawapan anda. Untuk memberi pengajaran kepada umat akan datang. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.

Sahabatku masih duduk di tempat yang sama sambil termenung dan wajahnya seakan-akan ingin bertanya lagi. Aku bertanya kepadanya "Kenapa tuh?" Dia memandangku dan berkata"Tak de papelah." Cakap je la," aku berkata seolah-olah faham apa yang difikirkannya. "Dekat Malaysia ramai orang Cina yang berjaya dan kaya. Mana pergi orang Melayu?" "Orang Melayu pemalas," jawabku dengan yakinnya. Orang Melayu selalu busuk hati.

Di sebuah taman perumahan, Pak Mat berniaga goreng pisang dan goreng pisang Pak Mat itu sangatlah laris ( ya Allah, bulan puasa ni aku cakap pasal goreng pisang pulak, telan air liur je la yang membaca, yang menaip juga). Pak Salim yang ternampak akan situasi itu mula tersenyum. Di dalam hatinya, mula timbul niat untuk berniaga. Alhamdulillah, bagus sangatlah idea Pak Salim tuh. Berniaga pun sunnah nabi. Apa yang salahnya. Tiada salahnya pun malah digalakkan lagi. Pak Salim berfikir alangkahnya bagusnya kalau aku dapat berniaga pisang goreng seperti Pak Mat, dapatlah aku kaya seperti dia nanti. Bulan lepas dia baru sahaja membeli sebuah kereta mewah. Isteri aku juga sudah bising kerana melihat isteri Pak Mat memakai rantai emas labuhnya sampai ke perut. Pak Mat berfikir dimanakah tempat yang paling strategik untuk aku berniaga lalu dia berfikir tempat yangpaling strategik ialah betul-betul di sebelah gerai goreng pisang Pak Mat. Jarak antara gerai Pak Mat dan Pak Salim tidak sampai beberapa langkah. Itu yang salahnya. Yang sepatutnya apa? Mungkin Pak Salim boleh berniaga benda lain jika mahu duduk dekat dengan Pak Mat ataupun jika ingin juga berniaga pisang goreng. Carilah kawasan yang sedikit jauh dari gerai Pak Mat.

"Ekin nak tanya, Ekin bagi dua contoh situasi. Ah Chong dan Pak aji kedua-duanya punya persamaan. Mereka ada sebidang kebun. Pak Aji turun ke kebunnya selepas subuh, lalu mengorek tanah, meletakkan baja pokok dan menyiram tanah itu. Kemudiannya dia pulang semula ke rumahnya meneruskan solat dhuha, solat hajat, zikir, membaca al-Quran dan berdoa agar Allah menyuburkan tanamannya dan Pak Aji tidak pernah turun lagi ke kebunnya. Setiap hari dia sibuk berdoa kepada Allah agar menyuburkan tanamannya. Manakala Ah Chong pula turun ke kebun seawal pagi, Dia mengorek tanah, meletakkan baja yang kualitinya terbaik, menyiram tanah itu. Setiap hari Ah Chong turun ke kebunnya untuk menggembur tanah dan menyiram pokoknya. Rasa-rasa la kan, pokok siapa yang akan tumbuh dengan suburnya?" soalku kepada sahabatku itu. "Mestilah Ah Chong," balasnya dengan yakin.

Itulah namanya sunnatullah bukan syariatullah. Dua-duanya berbeza untuk setiap perkara. Allah tidak pula memberitahu untuk kita memastikan tanaman kita ini subur, perlulah kita bajainya dengan doa, siraminya dengan zikir. Tetapi bukankah alam memberitahu bahawa untuk tanaman itu tumbuh subur, tanaman itu perlukan air.

1.Syariatullah: Syariat ALLAH, iaitu hukum-hakam yang ditetapkan Oleh ALLAH dalam Al-Quran dan melalui Nabi Muhammad SAW.

2.Sunnatullah: Hukum-hukum Alam yang ALLAH tetapkan untuk dunia semesta ini. Dan Hukum ini tiada ALLAH jelaskan secara terperinci dalam Al-Quran. Kebanyakan ilmu tentang ini, Allah tinggalkan persoalan untuk dikaji. Secara Amnya, sunnatullah ialah hukum saintifik dan amal logik bagaimana alam ini bergerak.

"Ekin kan seronok kalau kita kaya, ada duit berjuta-juta. Boleh beli macam-macam yang kita nak."kata sahabatku lagi. "Buat apa ada duit terlalu banyak sampai macam tuh, lainlah kalau duit tuh dimanfaatkan. Ini kalau dah banyak sangat sampai tak taw nak buat apa, beli sehelai baju sahaja sampai beribu-ribu. Bukan lawa mana pun. Syukurlah, ade orang lagi susah dari kita."

Dan (ingatlah juga), takala Rabbmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni'mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni'mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (QS. 14:7)

Jika kita melihat sesuatu perkara itu yang mana akhirnya hanyalah dunia. Contohnya jiran kita punya kereta baru, sahabat kita punya handphone canggih. Cukuplah kita memandang orang yang ada di bawah kita. Yang lauk pauknya untuk berbuka hanyalah nasi kosong dan kicap. Kita akan sedar erti syukur. Jika sesuatu perkara itu yang akhirnya boleh dibawa ke akhirat kelak. Contohnya amal soleh dan ilmu. Pandanglah orang yang di atas kita. Yang setiap harinya tidak pernah meninggalkan al-Quran, zikir, tahajud, berbuat baik sesama insan dan lain-lain lagi. Berusahalah untuk mencontohi mereka. Perbanyakan amal di bulan Ramadhan ini.

Its true Ramadhan is annual thing, visiting us each year, but will you be here next year to welcome it? By Allah, one of these Ramadhan's will be our last, so what makes us sure it isn't this one?- Shawana Javaid

firman Allah:
Dan barang siapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha kearah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mu’min, maka mereka adalah orang-orang yang usahanya di balasi dengan kebaikan (QS. Al-Israa’ : 19)

Final examku selama dua bulan lebih pun sudah tamat. Aku juga sudah selamat berjaulah ke Alexandria dan Cairo. Semoga Allah memberkati segala usahaku dan mengurniakan aku kejayaan cemerlang. Ameen ya Rabb. Aku bertawakal kepada Allah. Tahun ini juga tanpaku duga aku pulang beraya di Malaysia. Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui , sedang kamu tidak mengetahui. Allah jualah sebaik-baik perancang dan penentu. Mohon undur diri dahulu. Moga-moga Allah menerima segala ibadat kita dan keluar sahaja daripada universiti Ramadhan ini kita menjadi orang lebih bertakwa.

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa. (QS. 2:183)

3 comments:

Fathullah Al-Haq berkata...

Alhamdulillah, satu fikrah yg sgt bagus dan menarik.. nampak bersahaja, tp terllu byk item2 yg boleh dimanfaatkan utk memahami erti sebuah hakikat kehidupan dan kebahagian.. terukan usaha :-)

nemesis3891 berkata...

mantap.


malas nak komen panjang2. hehe. jeles sebab tak sempat lagi singgah kubu salahuddin..T__T

Malaysia Largest Car Classified berkata...

nice