"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Khamis, 11 Mac 2010

Bacalah kalau rasa nak baca ...ermm

Segala yang ada dalam hidupku
Kusadari semua milikMu
Ku hanya hambaMu yang berlumur dosa
Tunjukkan aku jalan lurusMu
Untuk menggapai SurgaMu
Terangiku dalam setiap langkah hidupku

Aku bersyukur ke hadrat Ilahi kerana telah memberikan yang terbaik untukku. Sesungguhnya Kau Maha Mengetahui untukku. Aku tidak tahu lagi saat ini hatiku sedang bermain lagu apa. Puas aku berendam air mata semalam sedangkan orang di sekelilingku sibuk mengucapkan tahniah kepadaku. Langsung hatiku tiada perasaan mendengar ucapan tahniah itu. Semalam tarikh keramat yang membuatku rohku keluar sebentar dari jasadku. Aku menjadi sangat-sangat kebingungan.

Saat aku melihat slip keputusanku semalam, aku terasa bagai impian dan cita-citaku selama ini hancur punah berkecai digilis kereta api. Aku tidak tahu mahu menangis atau sepatutnya aku perlu bergembira. Aku di persimpangan. Sebenarnya aku sudah mengagakkan apa yang akan berlaku. Segala motivasi dan semangat dalam diri jadi ghaib serta merta. Kemana perginya aku yang sangat bercita-cita tinggi dahulu. Rohku aku yang keluar dari badan seolah-olah sedang mengejek aku.

Menyesalkah aku? Aku juga manusia penyesalan itu pasti timbul. Terimbau detik-detik ketika aku menuntut ilmu di MRSM Terendak. Penyesalan yang tiada berkesudahan sewaktu di Tingkatan 4. Aku sangat main-main, jujur aku katakan. Tingkatan 4 ialah zaman gelapku. Terkenang sewaktu aku di Tingkatan 5, itu kenangan terindah untukku, saat aku mula bangkit dari zaman kegelapanku. Aku cuba mengejar kembali apa yang aku ketinggalan dahulunya. Aku cuba menyamakan langkah larianku setanding denga kawan-kawanku yang hebat-hebat belaka. Aku tahu hidup ini bukan untuk dikesali. Jikalau kita terlajak perahu, mungkin kita boleh mngundurnya tetapi ini peperiksaan SPM dan keputusan sudahpun dikeluarkan.

Sungguh aku bersyukur dan redha dengan takdir walaupun hatiku luluh dan air mataku tidak berhenti-henti mengalir ketika melihat syarat-syarat Permohonan Biasiswa Tajaan JPA dan MARA. Terang-terangan aku terkeluar daripada carta. Jikalau layak pun bukan bidang yang ingin sangat aku ceburi. Aku tahu sekali kita jatuh tidak bererti kita jatuh selama-lamanya kan. Sekali aku terjatuh pasti akan meninggalkan parut dan luka tetapi apa yang perlu aku lakukan sekarang, bukannya duduk berdiam diri membiarkan parut dan luka itu bernanah. Aku harus mencari cara untuk membersihkan luka dan parut itu dan bangun kembali menyamakan langkahku dengan rakan-rakanku yang lain.

Aku harus menukar haluanku untuk menuju jalan itu. Mungkin dahulu sepatutnya jikalau keputusanku lebih baik, aku akan menggunakan jalan A untuk sampai ke destinasiku tetapi apabila sebaliknya aku tidak mahu melupakan cita-citaku. Aku akan cuba untuk menggunakan jalan B pula untuk sampai ke destinasiku. Moga-moga rezeki Allah itu menyebelahiku nanti. Aku tahu pintu rezeki Allah itu masih banyak yang penting kita jangan berputus asa dan teruskan berusaha. Biarlah kawan-kawanku yang lain berlari meninggalkan aku. Walaupun aku cuma berjalan kaki, aku akan cuba untuk berjalan laju dan pantas. Ya, aku cuba. InsyaAllah.

Dalam aku bersedih aku tahu mesti ada yang lagi bersedih daripadaku. Semalam juga hati yang tidak kuat ini terus menjadi kuat tatkala memujuk seorang sahabat. Aku faham perasaanya. Siapa yang tidak sedih, mereka yang gembira itu pastinya kerana keputusannya sangat cemerlang. Menangislah semahu-mahunya tetapi jauh lagi perjalanan kita mahu tempuh. Agar terbit kembali mentari pagi setelah malam kita berduka. Terima kasih aku ucapkan kepada ibu dan ayahku, guru-guru dan sahabat-sahabatku yang tidak putus-putus meberi kata-kata semangat dan motivasi pada diri ini. Dalam kegelapan aku teraba-raba mencari kembali diri ini.

p/s: rohku masuk semula dalam diri ini pagi tadi, memaksa aku menulis di blog ini. Tidak perlukan aku nyatakan keputusanku walaupun tidak seteruk mana cuma aku segan dengan kamu semua yang mendapat straight A's. Tahniah aku ucapkan kepada mereka semua yang berjaya.
bm A
bi A-
ag A
sej A+
math A+
add math B
akaun A+
fizik B
kimia B
biologi B+
RESULT SAPE ENTAH KAT ATAS TU..AKU TAK TAHU..TERIMA KASIH AKU UCAPKAN KEPADA IBU DAN AYAH, GURU-GURUKU, DAN RAKAN-RAKANKU YANG SUDI MENCURAHKAN ILMU KEPADAKU.

37 comments:

sarah Sofiah berkata...

ekin..masuk la matrix dulu.. kat matrix ko struggle dapatkan pointer tggi2..

then amik degree coarse yg ko nak..sbb klau da masuk matrix nnti nak masuk u die tgok result matrix je..
dah jgn sdh2

super eja berkata...

betul kate peah tu!
ekin boleh jadi dokter lagi.
ekin masuk matrics dulu.
tanye kak ann.
dulu die pun cmni.
die dapat B bio.
tapi skang blaja medic.

Norashikin Abdullah berkata...

EJA N PEAH: WAA..tengkiu korang berdua..:)
a,aa itu juga perancngan aku..a,aa nnt ekin nk ym ngan kak ann..nk tnye sket dia

lily fadzleen. berkata...

haha.ekin.tough! life kne truskn.jgn stop cite2 smpai snie.ko hebat!

Norashikin Abdullah berkata...

tengs lily, ok kau pun jga. slagi ini nadi masih berdenyut, takkan ku berhenti melangkah

faiq berkata...

ekin.
rilek je.
kire oke la tu ape yg ekin dpt.
lgpown. kite stil bole kedepan lg an?
so, bnyk2 ar brusaha.

hope that u will achive ur ambition. =)

Norashikin Abdullah berkata...

ok tengkiu faiq..
yp amin
kte kna usaha lebih

Loqman Hakim berkata...

ekin pertama sekali TAHNIAH!!abg dulu dah lalui perasaan sama cam ekin..tapi sekarang baru sedar..jangan jadikan spm penamat segala-galanya..ALLAH sengaja menguji hambanya..tanda ALLAH sayang akan hambanya..jadi..sekarang ni..ikin jangan sesekali DOWN!perjalanan masih jauh..rezeki terbentang luas...
papepon..abg doakan kejayaan ikin..jadi seorang doktor..
jadikan kawan2 ikin yg berjaya tu sebagai motivasi..
pss:spm guna teknik gred baru ke..

fik-autoz berkata...

spm dah lpas..lepas ni bermula sesuatu yg lebih hebat lg..

smga berjaya dlm hidup & hidup dberkati allah..amin

nawal berkata...

oklah tu! tahniah!!

nk pursue ape?

nikshahira berkata...

wahai ekin ku sayang, time kte bace post ekin, mmg nk bg comment same cam peah n eja. go for matrix. excel kt sane. buat cam k. ann. ekin mmg sgt2 nk dctr, dr dlu lg so don't give up okayh! nk nangis, menyesal ke ape sme blh tp jgn lame2 sgt. shari dua okelah. den, kmpul balik strngth n focus. focus on doing well kt matrix. kte caye ekin mesti blh pnye! u have the passion. nk jd dctr, passion yg pntg. minat tula yg buat ekin strong nti. so, don't give up lg kayh. believe in urself! lastly, gudluck ekin!

Norashikin Abdullah berkata...

loqman hakim: ok abg, insyaAllahekin akan ingt kte2 abg..smlm down sgt2, tp ble org sekeliling naikkn smgat..insyaAllah ekin bgun smula, terima ksih abg, a,aa dh pkai gred baru

autofiks:
ermm betul2, tengkiu, insyaAllah amin

nawal: tengkiu ok tp x seok kwn2 lain..cdg medic..tgk la mne rzeki

Yi Xiang berkata...

we had tried our best and that's what we got..
so we must accept it..
life must keep going..

ak nk msok matrix gak ar..
bio ak B+
ade chance lagi :D

Norashikin Abdullah berkata...

nik, ekin mnangis baca komen nik..terharu wuuu..tengkiu nik..ok insyaAllah , amin..ekin akan bngkit smula..

gun:
yeah we can do it
go go

Yi Xiang berkata...

gun? =.=
sobz T_T

Norashikin Abdullah berkata...

haha salah eja ek..sori2, bunyinya sme

ok GAN kn..smile2 :):)

sñåzzý bízårrê ™ berkata...

ekin BOLEH !! ... tu jer perkataan yg sesuai utk ekin skrg... bkan stakat nh jer perjalanan kite.. rsult apis pown x ok gak tau... nak msuk JPA tuh susah... pown byak kene tolak.. dpt 2 jer yg ske pown... yg lain ske gak.. tp trpkse tolak... xpe la.. ekin boleh lagi.. selagi usia masih muda.. masa utk belajar tuh ade lagi... belajar tuh adalah salah satu drpd jihad... kisah lame ekin cube lupa... kite buka diari baharu... akhir kata... GAMBATTE KUDASAI !! CHAYUK2x

Norashikin Abdullah berkata...

hui hyung tiupkn smgat..very inspring..tengkiu
yeah..jihad..mari2 buka lembaran baru..chayuk2

S.tia Aisar berkata...

ekin.just nk share ap yg ayah aku slalu ckp

'dulu bi ayah fail
kimia ayah just pass
along boleh sebenarnye.
aslkn sabar kat matrix'

aku conclude
medic=sabar
sabar dtgnya dari minat.

don't give up! good luck meyh!

Norashikin Abdullah berkata...

haa..ok tengkiu aisar..ak akan bersbar..nk jd doc mcm ayh ko..tengkiu..ko pun gd luck jgak

harishah halim berkata...

lihat tu ekin,
berapa ramai yg sgt concern dgn awk.
takde sape nak tgk ekin sedih.
bgn ye syg ;)

Norashikin Abdullah berkata...

emrmm a,aa tengkiu isha..syg awk
baik ekin akan bangun dan truskn mlngkah

Mr.SteAltH berkata...

salam,

hey, x sggup sy bca post ni.. sbg rakan mrsm (hehe) sy cme nk kata, jgn give up.. kakak sy, 6A jgk SPM dlu.. But she struggle harder in matriculation.. n now dah klinikal pn dkt Bali..

just wanna say, SPM is not the end of everything.. kte ad peluang lg di matrikulasi, n pastikan ap yg kte x dpt kecapi dlu, kita realisasikan dgn sungguh2 kali ni.. the best thing to do, is keep tryin..

hey kwn, dun give up ;) kdg2, kejatuhan tu sesuatu yg perlu utk kte sedar dan tahu tahap kita.. Agr dpt kte merangka masa depan yg lebih cermat n teratur serta usaha yang ++++

percaya la, sume ni ad hikmah dia.. mayb ad sumthing yg hebat mnunggu di masa dpn, so life must go on ;)

Norashikin Abdullah berkata...

wslm..oh ok tengkiu
insyaAllah
yeah sy akan trus mlangkah

Muhd Fahmi berkata...

shikin. it's not the end of the world. keep believing and have faith in God and urself. im sure u'll be a brilliant doc soon. you just have to look forward and not the other way round. :-)

besides, result shikin bagus la. serius bagus. dont worry punya la. Allah maha adil. semua nanti dapat rezeki masing2.:-)

.noor. berkata...

ekin..dun wory..stiap mnde ade hkmah n ak tau ko pgg pde tu.. rzki x de pde yg hbat2 je..Allah bg sme rte..kte yg kne pndi2 cri lbey n mntx kt Die..

smuge bjaye dlm ppe pn kputusn yg ekin nk wat..chaiyok!!

Norashikin Abdullah berkata...

fahmi: terharu..tengkiu fhmi..insyaAllah.. amin..smga ko dpt capai cte2 ko :)

noor:
errmm btul tuh noor
terima ksih insyaAllah..amin :)

dinie syafira (; berkata...

ekin sbr ye.byk lagi peluang ni.nnt ekin cbe lagi ye.syg ekin!

Norashikin Abdullah berkata...

syg dinie, ok isyaAllah ..tengkiu dinie

aien_Raz berkata...

akak terlambat ke ek??
pepon nk wish jugak..
tahniah... hehehe
kuatkan semangat utk teruskan perjuangan!! (^^,)

Norashikin Abdullah berkata...

kak aien:
hehe, x de lah kak..tengkiu..insyaAllah..doakn sy

assyuhada berkata...

salam ekin....
juz wanna say....dont eva give up!!!
betul...kita punye peluang lagi...masih berpeluang capai cita2 itu meskipun dengan cara atau alternatif lain...
asalkan kita punya semangat utk bangkit...
kegagalan lalu jadikan suatu pengajaran...
kte pown faham perasaan ekin...same je and we need to be brave to raise up!!!
ekin boleh!!!
doakan kte success gak capai cita2 wlu da berapa byk manusia mcm x percaya pd kebolehan dan kemampuan kita....
go ekin!!!!

Norashikin Abdullah berkata...

wslm syue..syukrn bnyak2 my dear..u too..ok ekin x kn putus asa..
go syue!

Akmal berkata...

terbaekh:)

Norashikin Abdullah berkata...

akmal apa yg trbaik?

Centado berkata...

manusia yg berputus asa umpama ekor cicak yg terputuskan oleh cicak
:)

Norashikin Abdullah berkata...

ok baik sy x mo jd cicak..x kn putus asa. tengs