"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Isnin, 20 September 2010

Kesekian kali budak perempuan itu

Salam alaik.. :D

Hari ini aku ingin bercerita tentang kisah seorang budak perempuan yang comel. Setiap hari aku berjumpa dengannya. Hampir semua kisah hidup dan rahsianya aku tahu. Suatu hari dia bercerita kepadaku tentang kisahnya yang berlaku kira-kira 13 tahun dahulu. Ketika itu ayahnya sering membawa kereta dan mesti melalui jalan lapangan terbang. Apabila dia ternampak kapal terbang di luar tingkap keretanya, dia terus memanggil ayahnya yang tengah memandu, "Ayah, bila nak bawa kakak naik kapal terbang pi luar negara?" Ayahnya mesti akan tersenyum atau tertawa kecil, "Kakak kena belajar pandai-pandai dulu, nanti kakak boleh naik kapal terbang pi luar negara." Dia terdiam dan mula memasang cita-citanya.

Sejaknya kecil, emaknya selalu menanyakan soalan yang sama. "Kakak, bila besar nanti nak jadi apa?" Lantas dia akan menjawab, "Doktor." Barangkali mahu menguji kesetiaan anaknya terhadap cita-cita. Dia juga tidak pasti sejak bila dia mahu pergi ke Mesir, yang dia pasti sewaktu dia di Tingkatan 3, dia benar-benar nekad mahu menyambung pelajaran di Mesir. Adakah kerana dia terpengaruh dengan filem dan novel Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih? Adakah dia mahu berjumpa Fahri dan Khairul Azam? Haha, aku sengaja menyakatnya.

Dia tergelak. Dia membisik padaku dan memberitahu. Perginya kali ini membawa segala amanah insan-insan tercinta iaitu emak dan ayahnya. Dia tidak mahu menghampakan harapan emak dan ayahnya setelah banyak sangat perngorbanan mereka terhadapnya. Sungguh tidak terkira!! T_T. Jadi matlamatnya harus jelas.

pergi ke mesir ingin mencari redha Allah dan RasulNya
pergi ke mesir membawa harapan ibu bapa untuk melihat anaknya berjaya
pergi ke mesir dan pulang untuk menjadi mutiara ummah
pergi ke mesir untuk belajar dengan bersungguh-sungguh, tidak kira sama ada di dalam kuliah (subjek perubatan) atau di luar kuliah (ilmu agama dan ilmu-ilmu lain yang bermanfaat).

Moga ini yang sentiasa tersemat di kalbunya.
1. perlu bersabar dengan setiap dugaan yang bakal ditempuhi
2. tidak sekali-kali berputus asa daripada kegagalan yang diterima
3. redha dengan apa yang ditentukan oleh Allah


(Terima kasih kepada Ustaz Pamiesz kerana menyiarkan ini di blognya. Terima kasih juga kepadanya yang menemukan budak perempuan itu dengan blog ini :D)


Oh perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapanku kau kan bahagia selalu
Padaku engkau penghibur duka
Pengubat hati resah kecewa
Dikala malamku kau bawa cahaya

Lihatlah ke dalam hatimu
Percikan cahaya
Yang akan membara
Menjadi penerang segala yang didepanmu
Kesekian kali ku ulangi lagi
Tidak kan pudar keyakinanku
Yang kau akan berdiri atas kemuncak tinggi

Teka-teki kali ini SIAPAKAH BUDAK PEREMPUAN COMEL DI ATAS? (mesti semua dah muntah hijau, merah, biru, kuning, haha)

Sekalung terima kasih ku ucapkan kepada sahabat-sahabat yang terlalu baik hati sehingga menghadiahkan aku beberapa buku dan novel untuk menjadi bahan bacaanku. Mari sini aku nak komen sikit pasal buku-buku di bawah.













Novel Versus: Novel ini sangat seronok, jangan kau lihat kulit bukunya yang tidak menarik bagiku tetapi ilmu di dalamnya. MasyaAllah. Sesuai sangat buat mereka yang merasa diri mereka kurang baik sepertiku dan ingin menjadi lebih baik ataupun buat mereka yang baik dan ingin menjadi lebih-lebih baik. Sini aku letakkan sedikit sedutan episod di dalam novel ini (Jam menunjukkan waktu burung hantu berkokok, fius otakku mula longgar)

"Sebab Allah dah kata, .It's iya ayyuhallazina aamanudkhulu fissilmi kaaffah. It's in al-Baqarah ayat 208. Maksudnya kalau nak ditafsirkan secara kasar, Allah kata 'masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan jangan ikut syaitan kerana dia musuh yang nyata'. Maknanya tak boleh la nak practise Islam tu secara juz'ie. Secara berjuzuk-juzuk. Mana yang rasa kita nak buat, kita buat. Mana yang rasa tak nak buat kita redah langgar je. Tak jadi la kalau macam tu. Selagi tak embrace Islam tu penuh, tak cukup baik la kiranya."

Buku Motivasi Mencari Makna Hidup: Aku tidak mengomen panjang tentang buku ini kerana aku baru sahaja membaca prakata. Namun aku tertarik dengan ayat penulisnya.

Hidup ini satu perjuangan . Tidak ada kejayaan yang dapat diraih tanpa perjuangan, tiada hasil dalam hidup tanpa keringat dan air mata. Malah Thomas Alva Edison berkata kejayaan adalah 1 peratus kepintaran dan 99 peratus adalah usaha keras.Semakin kita berjuang untuk hidup, semakin hampir kita menemukan erti kehidupan yang sebenar.

Buku yang ketiga aku belum baca lagi, tapi kata-kata depan buku itu menarik.Nanti kalau aku dah baca, aku cerita ye.
"Serlahkan potensi diri secara optimum dengan kuasa tarikan berteraskan Quran."

p/s: Seorang budak pernah berangan agar bunga-bunga di tamannya berbau harum dan segar. Dia tidak mahu memetik bunga itu, biarlah diperhatikan sahaja dari jauh :D

13 comments:

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

gudluck ekin kat sane T_T

Norashikin Abdullah berkata...

fidot gudluck jugak..wuu T_T

Muhammad Syamin berkata...

menghitung hari la ni ek......
hahaha.......
gi sana nanti bwk balik souvenier ek....
gurau je....
ingat belajar tu ibadat so wat btol2.....
nice meeting u in my live....
u are truely my bestfriendz....
gud luck to you.....
jadi dr yg berhemah n muslimah yg btol....k la pape pun be the only norashikin that is yourself....

alief_kaizer berkata...

mcm x percaya ekin nk fly dh...
wahhh... ramai nk shbat yg nk pergi dr m'sia... tp tidak mengapa...
ekin pergi mencari harta intelek dn yg psti mncari keredhaanNya...
doa sentiasa mengiringi shbat yg mrantau menuntut ilmu... smoga mncpai cita2 yg kita impikan =)

Norashikin Abdullah berkata...

syamin:..mnhitung hari la ni..ade bperhari je lg..ko nak ape..unta ek?
ok no hal..tq ingtkn ak...tq doakn aku.. ko pun..gud luck beljar elok2..
tq:)

Norashikin Abdullah berkata...

tu la kan alif..ekin pun mcm x percaya..cpt btol waktu berjalan... alaa alif pun apa kurangnya,,akan ke ireland...insyaAllah betul tuh alif..tengkiu doakn ekin..semoga alif juga berjaya nnt ...tercapai cita2 yg diimpikn.. :)

mohd tony saidi berkata...

kin.. selamat berlepas..
selamat berjuang..
bi taufik wa najah.!!

Norashikin Abdullah berkata...

terharu..ok terima kasih ustaz.. yeah berjuang!!

@ien_R@z berkata...

take care dear... may Allah always taking care of you.. amiin...


good luck!


p/s : mcm nk cari jer buku 1st tu.. hehe

Norashikin Abdullah berkata...

tengkiu kak aien..may Allah bless u
ameen
tq.. a,aa cari2 la..best sgt..baca2

lilyfadzleen berkata...

ekin , study hard ! tak kira kat mana kita nak timbe ilmu ekin , asalkan dia datang dari hati yang ikhlas dan bersih :) gdluck .

Norashikin Abdullah berkata...

tengkiu so much lily..syg awk
betul ape yg lily ckp tuh..nawaitu yg pnting

Bunga Humairah berkata...

saya ambik gambar kartun tuh ye :)

ukhuwah fillah xD