"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Rabu, 6 April 2011

Nak letak tajuk apa ni ye? Puas fikir tapi tak jumpa

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum semua. Alhamdulillah minggu ini, selesai sudah assessment cardiovascular system yang selama ini sungguh mendebarkan. Itu baru assessment, belum lagi final exam dah debar sampai macam itu. Cardiovascular System panjang sangat, jadi semua menyingkatkannya menjadi CVS. Aku sangat suka belajar tentang heart. Memang daripada zaman sekolah lagi, jikalau bab heart mesti markah tinggi. Dalam subjek CVS, aku sangat gemar topik Electrocardiogram (ECG) dan Cardiac Cycle.

Gambar dicuri daripada buku gamaah(universiti).
ECG- graphic record of the electric activity of heart by means of electrodes or leads placed on the surface of the body, on the arms, legs & chest.

Cardiac Cycle- involves rhythmic contraction (systole) of both auricles then of both ventricles & then relaxation (diastole) of the whole heart.

Mungkin kerana itu juga aku bercita-cita untuk menjadi cardiac surgeon namun apabila diberitahu oleh seorang doktor pakar O&G akan cardiac operation selalunya memakan masa dalam 8 jam. Kebiasaannya doktor perempuan tidak mampu untuk berdiri lama-lama. Katanya, biarlah doktor lelaki yang menjadi cardiac surgeon. Doktor perempuan lebih elok menjadi pakar O&G. Pakar O&G dalam kalangan doktor perempuan kurang katanya. Lagipun di dalam Islam sendiri, kan lebih elok doktor perempuan yang menyambut bayi, tidaklah segan para ibu.

Gambar yang sempat ditangkap oleh sahabat berdekatan Egypt Bank di dalam gamaah(universiti).
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal."- Ali 'Imran:190

Minggu ini Tanta kerap kehujanan berserta bunyi guruh berdentum sekali. Maka jalan-jalan penuh berlecak dan berlumpur. Eh cop, lecak dan lumpur tuh sama ke lain? Nilah akibatnya apabila lama tinggalkan karangan bahasa Melayu. Memang menaip sekarang pun aku kekok kalau berbahasa baku. Jadinya setiap hari pergi ke gamaah dan pulang ke gamaah aku terpaksa berjalan dengan berhati-hati. Aku terasa seperti pencuri berjalan perlahan-lahan kerana takut tuan rumah terjaga. Dalam aku berjaga-jaga, lumpur tetap terpercik pada stokin dan kain baju kurungku. Haish!!!

Gambar yang sempat aku tangkap. Inilah rupa tanah berlumpur selepas kering. Tanah merekah-rekah. Cantik.
"Dia menciptakan manusia dari tanah kering seperti tembikar." -Ar-Rahman:14

Gambar yang sempat diambil ketika pulang dari gamaah. Ketika itu langit sudah mendung. Tidak lama selepas itu, hujan mula turun dan kami mula berlari pulang ke rumah. Aku tidak pasti ini pokok apa. Nanti aku tanya pada senior. Subhanallah suka tengok. Sawah hijau luas terbentang.

Errr itu gambar dua oarang kanak-kanak ribena berlari keriangan di atas batas. Terasa ingin terjun masuk ke dalam sawah yang menghijau tuh.

Alhamdulillah. Tenang dan Bahagia. Terima Kasih

Oh.. Tuhan yang Esa
Pada-Mu kami panjatkan doa
Moga dipeliharakan ditetapkan iman
Dunia ini penuh cabaran
Oh Tuhan yang Esa
Untuk-Mu kami tempuh segala
Pandanglah dengan rahmat-Mu
Pandangan kasih-Mu
Pimpinlah kami jalan bahagia
Selamanya

Buku berlunggok-lunggok kene baca: Aku rasa lain macam je kali ni blog aku. Aku mengarut-ngarut kat atas.Tak taw nak taip apa. Bosan je aku baca. Aku dah tak pandai menaip blog lagi agaknya. Errr waa exam final dah nak dekat. Ok gerak dulu. Nanti kalau buzy sangat. Lain tahun lah aku update blog ni. :P

14 comments:

fikrahuddin berkata...

gempa bumi, hujan lebat sampai guruh... tak lama dah ni...

Norashikin Abdullah berkata...

a,aa tu la, huh, tnda2,zgzig hujan jge?

bibik mas berkata...

uit....ekin...sihat????....kanak2 ribena ke????tgk muke cam mak org je kot...hehhe...xdela gurau je

Norashikin Abdullah berkata...

alhmdulillah sihat...mas sihat x? Waaa...ekin bgtaw ayh ekin, waaa mas ckp ekin mcm muke mak org, kwin pun blum, sob3 T_T..

Norashikin Abdullah berkata...

tengkiu :)

fikrahuddin berkata...

ok la muka cam mak orang.. cuba kalo macam pakcik orang.. bermisai siap... hahaha..

hujan lebat sampai terputus internet.. huhu..

Norashikin Abdullah berkata...

waaaa ape plak pak cik org..ekin prempuan bukan laki2..

oh yeke..ekin terputus jugak tp time ltrik umah x de... :)

Akmal berkata...

terbaek Norashikin =)

Norashikin Abdullah berkata...

:) tengkiu akmal

bibik mas berkata...

ekin...sbnrnye mas ad something nak tnye ekin pasal medicmesir....tp nk cntc ekin cmne ea...nk email ke?

Norashikin Abdullah berkata...

oh ok..boleh2..jap ek..kalau nk email..ni emal ekin
ilhaminurekin@gmail.com

tp ekin on je ym cume invis kdg2..jd kalo mas nk hntr kt ym pun ok.. hntr je offline msj..nnt ekin baca..insyaAllah ekin blas :)

Car Loan Calculator berkata...

nice post
thanks for sharing

mr aufa berkata...

mntap!

Norashikin Abdullah berkata...

tengkiu aufa :)
ekin pun x taw apa yg mntapnya