"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 27 Ogos 2011

^^ Khusyuk aku baca

بسم الله الرحمن الرحيم

Jam menunjukkan pukul 4 petang, aku keluar dari bilikku lalu ke ruang tamu untuk melipat kain-kain yang sudah kering dijemur. Memang menjadi rutin harianku menolong emak melipat kain. Setiap hari aku menunggu sesuatu, namun tiada berjawapan. Aku memujuk diriku sendiri, "Hujan lebat hari ni, posmen tak boleh datang." Alhamdulillah. Tepat pukul 4.15 petang hari ini, penantianku berakhir apabila pintu rumah diketuk. Emakku yang membuka pintu dan mengambil bungkusan itu.

Tersenyum lebar aku apabila membuka bungkusan itu dan melihat isi di dalamnya. Segera aku capai 'Rindu Bau Pohon Tin.' Khusyuk sekali aku membacanya. Terasa benar-benar hidup cerita ustaz itu. Sudah separuh buku kuhadam. Aku turut terasa seperti berada di dalam cerita. Rinduku pada ardu kinanah datang dengan tiba-tiba.

sangatsangatsukarasanakgulinggulinglompatlompat---terimakasih^^

Teringat akan pesanku pada sahabat. "Jangan pernah menyesal kerana tercampak di bumi asing ini. Meskipun tiada kemodenan. Pandanglah sesuatu daru sudut mata hati. Pasti ada hikmah Allah hantar kita ke bumi Mesir ini. Sedangkan ramai yang menangis kerana tidak berpeluang belajar di sini. Kita yang sudah punya peluang ini, gunakan sebaiknya."

"Carilah permata-permata ilmu di sebalik lubuk-lubuk pasir,"
pesan salah seorang seniorku sebelum aku dan sahabat-sahabat berangkat ke Mesir. Pesanan yang masihku ingat hingga ke hari ini.

Terlena seketika di dalam pelukan buku Rindu Bau Pohon Tin. Terkadang terasa sesak nafas dengan sikap adik-adik. Bila berjauhan rindu tersangatlah rindu. Jauhku melarikan diri membawa diri bersama buku itu sebagai peneman. Tatkala tersedar dari tidur, segera jari ini menyelak kembali helaian muka surat tempat ku berhenti membaca sebelum aku tidur tadi. Lagi sedikit hendakku ku khatamkan buku. Banyak ibrah di dalam buku itu.

Ramadhan masih berbaki beberapa hari. Aku perlu segera mengkhatamkan bacaan surat cinta Allah itu. Jika tidak aku juga yang rugi dan pasti menyesal.

Jikalau anggota badan kita terluka, mungkin kita boleh menjahitnya dengan sepuluh jarum atau dua puluh jarum. PERSOALANNYA - Jikalau keimanan dan ketakwaan kita terkoyak. Sedarkah kita yang kita perlu menjahit kembali keimanan dan ketakwaan kita itu?

Litar kehidupan kita ini terkadang indah jalannya, terkadang penuh onak duri, PERSOALANNYA - Adakah litar kehidupan kita ini menjauhkan diri kita dengan pencipta kita atau Makin mendekatkan diri kita dengan Allah SWT...?

Sesungguhnya kebaikan itu terkumpul dalam empat perkara iaitu percakapan, diam, pandangan dan perbuatan kita, Jika keempat-empat perkara itu tidak disertakan bersama Allah, maka semuanya menjadi sia-sia dan lalai belaka.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SEMUA AHLI KELUARGA, SAUDARA MARA, GURU-GURU,SAHABAT-SAHABAT DAN SEMUA MUSLIMIN SERTA MUSLIMAT. MAAF DIPOHON ANDAI ADA TERSALAH SILAP DIRI INI LAKUKAN. (awal sangat ke aku wish ni, tak kisah la, esok lusa, belum tentu aku nak blogging lagi :P)

2 comments:

Fathullah Al-Haq berkata...

so sweet:) kdg2 hikmah yg tersirat lebih bermakna dari hikmah yg tersurat.. Manfaatkannya dgn sebaiknya..

Syahida _Masri berkata...

rindu bau pohon tin sangat awesome!

Selamat hari rayaa gak , ekin. winduu awak :)