"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Jumaat, 15 Oktober 2010

Ke Gamaah (Universiti)

Di sini kau berdiri
berpijak di bumi
menjunjung langit yang luas
Pernahkah kau berfikiralam penuh rahsia
anugerah yang Maha Esa

Salam alaik kepada semua...
Alhamdulillah seorang budak kecik bernama Norashikin binti Abdullah sudah pun selamat melangkahkan kakinya ke gamaah. Perjalanan ke gamaah memakan masa selama 15minit. Aku terpaksa melintas jalan raya mesir yang sangatlah sibuk, namun itu semua sudah lali bagiku. Di Mesir ini kena berani. Pensyarah-pensyarah yang baik hati dan tidak kedekut ilmu. Mujurlah slang english mereka dapat difahamiku. Cuma seperti yang kamu semua sudah maklum. Semua huruf P akan menjadi B. Jadi akan kedengaran pelik pada sesetengah perkataan umpamanya :
Blood is bumbed from the heart.....
Blasma is a yellowish fluid.....
the anatomical bosition is.....
(sila tukar huruf P kepada huruf B pada perkataan yang telah diboldkan)
Haa itulah dia gaya-gaya sebutan pensyarah di gamaah. J
adi kena betul-betul fokus untuk mendengar perkataan english yang dislangkan arab dan untuk memahami ilmu perubtan itu sendiri..Kelihatan pelajar-pelajar sedang berpusu-pusu menuju ke gamaah. Itu pintu pagar depan gamaah. Di sekeliling gamaah, terdapat banyak hospital-hospital. Hospital kanak-kanak ada, hospital sakit jiwa pun ada. Ada sesiapa nak saya daftarkan namanya di sanakah?
Ahaa inilah dia Gamaah Tanta, Kuliyat Tibb (Universiti Tanta, Kuliah Perubatan), tempat di mana aku menimba ilmu.
Ini adalah hari pertama aku memulakan kuliah. Ada tak kelihatan obor bara api yang sedang membara di wajahku. Hehe, mestilah tak nampak kan. Ye begitulah perasaan yang ada di dalam hatiku ketika itu. Bersemangat untuk memulakan kuliah.Bersama semua ahli baitku (rumah). Dari kiri: Hajar, Aisyah, Ehem-ehem, Farah Ameera, Mira Nabila dan Atiqah. Sayang mereka semua.
Pada hari kedua, aku yang berjubah pink err ungu-ungu siket, entah aku tak pasti warna sebenarnya.
Suatu hari ketika baru pulang dari kuliah, aku mengajak sahabatku ke kedai asir asob( air tebu) yang berdekatan. Aku memang suka sangat-sangat asob mesir. Tiada tandingan.
Jikalau aku tidak sempat pulang ke rumah, aku akan hanya bersolat di gamaah. Ketika itu pertama kali aku bersolat di sana. Aku dapat melihat sahaja dua buah bilik yang kecil dan mereka bersesak-sesak untuk menunaikan solat jemaah. Kebiasaanya muslimah menggunakan telekung solat untuk menunaikan solat. Namun di sana semuanya tidak memakai telekung. Cukup sekadar pakaian yang telah dipakai. Aku melangkahkan kaki untuk menunaikan solat di dalam bilik itu, aku tidak tahu ketika itu, satu perasaan yang aku sendiri tidak dapat aku ungkapkan masuk ke dalam diriku. Yang pasti aku berasa tenang sangat dengan perasaan itu.

Sekadar peringatan buat muslimah semua, kita saling ingat mengingati walaupun ramai yang sudah mengetahuinya. Aku juga punya dosa yang tak terhitung banyaknya, sama-sama kita tegur menegur ye. Aku tahu ade sesetengah muslimah yang bila sahaja kita memanggilnya muslimah. Mereka akan berasa pelik dan tidak layak untuk gelaran itu kerana pada pemikiran mereka itu, muslimah itu untuk mereka yang ustazah-ustazah, golongan-golongan yang kuat agamanya, yang sentiasa memakai purdah, tudung labuh. Jikalau sedemikian rupa, habis kita mahu menggelarkan diri kita sebagai apa. Apakah maksud muslimah itu sebenarnya?

Ada juga di antara muslimah-muslimah yang selalu teragak-agak dalam menutup aurat, sering memikirkan adakah diri ini benar-benar menutup aurat dan sekadar menutup aurat. Berbeza ayat sekadar dan benar-benar itu. Jadi caranya mudah sahaja, ketika berpakaian, fikir sama ada pakaian ini boleh dibawa untuk menunaikan solat ataupun tidak. Selamat memperbaiki kelemahan yang ada pada diri kita semua.
************
Diri ini sangat merindui ibu ayah, adik-adik, tok dan tokwan, saudara mara dan sahabat-sahabatku di Malaysia. "Di mana bumi dipijak, di situlah ISLAM dijunjung" ^_^

p/s: Air mataku baru sahaja berlinangan ketika membaca dua pucuk surat darimu. Tanpaku sedar, ada orang yang benar-benar ikhlas menyayangi diriku dan menerima diriku seadaanya. Pujianmu buatku itu terlalu melangit tinggi kerana aku rasa aku tidaklah sebaik itu. Aku juga tidak menyangka kau sanggup menyediakan satu ruang untuk mengingati segala memori yang pernah berlaku antara kita sehinggakan perkara yang kecil-kecil pun, kau mampu mengingati. Sungguh aku juga sayang dan rindu padamu. InsyaAllah suatu hari kita pasti dipertemukan semula. Terima kasih atas segalanya, tiada apa yang mampuku balas. Untukmu Najihah Muhamad (Adik junior kesayanganku)


9 comments:

Akmal berkata...

kisah yg betul2 mcm taman bunga! :D

nemesis3891 berkata...

taman bunga? taman PASIR la...tapi x kisah janji ade asob... huhaha.. teringin nak mesia ade jual asob macam kat sini...

naurah berkata...

kawan2 yang kat mesir tu.....cbe2la bwk ape rahsia asob tu senanya smpi kelihatannnye begitu nikmat korg mnum.....

ekin...timbalah ilmu sebanyaknye di sana .....pabila kau pulang...kongsilah ilmu n pngalamn dgn sahabat2mu di sini....

yupp...muslimah itu memang untuk semua wanita..gadis2..kanak2 perempuan....hnye mereka yg merasakn xlayak untuk dipanggil sebegitu....
sebenarnye..kita sumer adalah sme di sisiNya....hanya iman n taqwa yg membezakannya...

Norashikin Abdullah berkata...

akmal: hehe tmn bunga :)

abrar: taman pasir berdebu, mgkin org yg jual tebu kat mesia kena belajar dgn org mesir yg jual tebu

naurah: sbbkan tebunya asli dn fresh x dcmpur air gula or air lain..tuh sdap bngat tuh

insyaAllah ekin share ilmu2 bermnfaat nnt

btol taqwa yg mmbezakn kita

naurah berkata...

insyaAllah....ameennn

Baihaqi berkata...

selamat menimba ilmu ye ekin :D

Muhammad Syamin berkata...

assalamualaikum.....
mcm mane best x????
ko chat kat sana???
wah beat gak mesir ek....
pape ko dah kata nak bwk balik unta untuk aku kan....
:)....bwk yang paling besar ek.....
ape2 pun aku doakan ko baik2 je kat sana....k 27/10 aku final doakan aku....

c!k s!puT berkata...

semoga Allah merahmatimu selalu.. take care ya.. blaja rajin2..

Norashikin Abdullah berkata...

abg bai>> tengkiu..enta juga slmat mnimba ilmu :)

syamin.. wslm bes2.. haha bwa balik pasir n debu nak x..mesir bnyak psir n debu.. ok tq..gud luck utk ko

tengkiu kak ain..take care too..blja rjin2