"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Khamis, 21 Oktober 2010

Siapakah aku? Dimanakah aku?

Salam alaik semua....
Aku baru sahaja pulang dari Quranic Circle dengan tajuknya hari ini " The Love Letter". Maaf kerana pengisian-pengisian yang lepas tak dapat dikongsi bersama kerana punya urusan lain untuk diuruskan. InsyaAllah hari ni nak berkongsi sedikit apa ilmu yang telah diperoleh dari Kak Farhana, Tahun Kedua Perubatan, Tanta University dan Kak Aimi, Tahun Keempat Perubatan, Cairo University.

"This is the Book; in it guidance sure, without doubt; to those who fear Allah." (Al-Baqarah:2)

Andai suatu hari, sedang sibuk kita membelek-belek buku di perpustakaan, tiba-tiba di tengah-tengah helaian buku kita terselit satu surat cinta daripada orang yang kita suka. Apakah perasaan kita ketika itu? Adakah kita akan membaca surat itu dengan sekadar baca sambil membuat muka ketat tiada perasaan ataupun bersungguh-sungguh membacanya sehingga menangis-nangis ataupun tersenyum sehingga ke telinga. (aku bukan menyuruh korang menghantar surat cinta, sekadar contoh)

Bagaimanakah pula dengan keadaan kita ketika membaca ayat-ayat cinta dari Allah SWT? Sahabat-sahabat dahulu menangis teresak-esak ketika membaca al Quran kerana takut dengan azab yang Allah janjikan buat mereka yang kufur. Ketika orang-orang kafir Quraish mendengar ayat-ayat Quran yang dibacakan oleh rasulullah, mereka juga tahu untuk berasa takut sehingga berkata, " Cukup-cukup ya Rasulullah, kami tahu ajaran yang dibawa oleh engkau itu benar, namun ini adalah agama adat resam nenek moyang kami, kami harus pertahankannya."

Sedangkan kita membaca ayat-ayat cinta Allah tanpa punya sedikit perasaan kerana apa? kerana al Quran itu di dalam bahasa arab dan ramai yang tidak mengetahui maksud sebenar ayat yang dibaca. Itulah gunanya al Quran terjemahan. Rugilah kita kerana kita tidak tahu bagaimana mahu berinteraksi dengan al Quran. Seolah-olah kita suka mendapat surat cinta dari orang yang kita suka tetapi satu reaksi apa pun tidak dapat kita berikan.

Buat penggemar-penggemar novel, mereka akan membaca novel itu dengan sepenuh hati, sehinggakan mencurah-curah air mata ketika membaca babak sedih. Jikalau mereka membaca buku anatomy, mereka akan menggunakan sepenuh akal mereka untuk mengingat sebetul-betulnya di manakah origin , insertion, elevation, action muscles yang ada pada anggota badan. Begitu juga adanya manusia yang membaca al Quran dengan akal, hanya ingin mencari kaitan Islam dan sains. Bacalah al Quran itu dengan hati.
SEANDAINYA AL QURAN MAMPU BERBICARA
Aku pasti ada di setiap rumah muslim, tetapi aku pasti tiada di jiwa setiap muslim Aku pasti diletakkan di rak yang tinggi, tetapi aku jarang dibaca Terkadang aku diletak di tempat-tempat yang kotor, kata mereka untuk menghalau jin dan syaitan Aku dikucup selepas dibaca dengan penuh rasa tanda kasih dan hormat, tetapi isiku dilupakan selepas membaca.

Kehebatan al Quran yang mengandungi 6,236 ayat sebagai petunjuk kepada manusia bukanlah rahsia. Namun, masih ramai yang tidak mahu menjadikannya sebagai panduan hidup. Jahilnya orang arab jahiliah dahulu kerana tidak lagi diturunkan al Quran lagi ketika itu. Jahilnya umat Islam hari ini selepas nabi Muhammad meninggalkan kita al Quran. Sedihnya.

*********************
Sedikit ceritaku dari bumi Mesir, sudah hampir tiga minggu lebih aku di sini. Sudah dua minggu aku memulakan kelas, timbunan-timbunan buku sedang memanggilku untuk membaca mereka. Baik-baik akan ku baca mereka semua. Memandangkan sudah 3 bulan lebih aku meninggalkan kenangan pre medic di UPM dahulu, aku juga sudah lupa bahawa aku pernah mengorek-ngorek perut cadaver (mayat). Baru-baru ini, aku masuk ke lab anatomi dan ternampak sekujur cadaver di atas meja. Teringat kata-kata seorang senior " Kakak tak pernah letak buku-buku kakak atas meja lab anatomy sebab atas meja itulah diletakkan cadaver." Aku pun tidak jadi meletakkan barang-barangku di atas meje lab itu. Tiba-tiba aku berasa nerves, mungkin kerana sudah lama tidak berdepan dengan cadaver.
Kemudian doktor masuk dan menerangkan sambil mengorek-ngorek badan cadaver. Tiba-tiba bau yang kurang enak masuk ke hidungku, mungkin kerana itu cadaver lama. Aku terpaksa menutup hidungku dengan buku pratikal anatomi sambil mendengar penerangan doktor kerana aku lupa untuk membeli mask.

Ketika pulang dari gamaah(universiti), teringat pesan salah seorang ahli bait yang menyuruh aku membeli ayam. Aku dan sahabat pun singgah di kedai untuk membeli ayam, aku hampir termuntah kerana bau kedai itu yang sangatlah harum, jadinya sepanjang membeli ayam itu, aku terpaksa menutup hidungku dengan hujung kain tudungku. Pedulilah sama arab, walaupun melihat aku dengan keadaan yang pelik kerana menutup hidung sambil mennuggu ayam siap diproses. Haa membeli ayam di mesir tidak sama gayanya membeli ayam di Malaysia. Cara membeli ayam di sini, ayam akan ditarik keluar dari sangkar dan akan ditimbang berat untuk mengetahui harganya, seterusnya ayam itu akan dimasukkan ke dalam sebuah mesin untuk menggelupurkan ayam itu dan direndam air panas untuk memudahkan proses mencabut bulu ayam. Akhir sekali ayam akan disembelih dan dipotong mengikut kemahuan kita.

Kalau nak beli bawang merah atau putih juga, tidak sama seperti di Malaysia. Disini, kita kena bawang putih siapa berakar-akar ada tanah lagi melekat, samalah seperti bawang merah yang perlu dicabut dari daunnya. Memang mencabar betul. Nanti akan datang akan kuceritakan tentang cabaran-cabaran yang ada di Mesir. InsyaAllah. Hidup di perantauan boleh melatih kita menjadi chef-chef terkemuka. Pelbagai masakan yang telah kumasak. Setakat nasi goreng, cucur goreng, kanak-kanak tadika pun powerkan. Tempoh hari giliran aku memasak untuk ahli bait (rumah). Menunya ialah ayam masak merah bersos dan sayur telur ikan bilis. Haha, nama menu yang baru diberi 1 saat yang lalu.










Yang pastinya sedap, sebab licin ahli baitku makan. Sesungguhnya memasak itu perkara yang mudah dan senang. Hanya perlu sedikit kemahiran dalam campak mencampak ke dalam kuali. Tersalah campak, padan muka, tak jadilah lauk korang.

Ok ok timbunan buku-buku sedang memanggil, pergi dulu, selamat beramal.

“Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams.”

10 comments:

naurah berkata...

memang kini umat islam ambil ringn mngenai isi kandungn al-quran....hnye sekadar mmbaca tp xtau mkne tersurat mahupun tersirat bait2 cinta yang telah Allah firmankan.....
oleh itu, kita sbgai umat islam yg fhm agama....rajin2lah kita menerangkan kpd mereka yg kurang faham.........
dari situ...akan terciptalah satu ukhuwah fillah....apabila ukhuwah fillah ini berkembang.....waktu itu akan tiba....bersedialah wahai umat islam....persiapkan iman anda....


ekin....memang diakui memasak itu memang senang,,....tp akn lebih sedap lagi bila kita memsak itu dgn hati yg ikhlas.....memang dpt barakahnya.....

ekin...gud luck..timbalah ilmu sebanyaknye supaya kelak kita dpt kongsi bersama2....insyaAllah...

moga Allah pertemukan kita suatu hari nanti...ameen....wassalam/....mf....banyak membebel plak....

Akmal berkata...

Nice Sharing =)

Norashikin Abdullah berkata...

yup btul tuh mas..sebarkan pada yg tidak tahu agar mereka tahu, pada yg dah tahu, agar lebih tahu..
bersahabat kerna Allah itu mmg indah sehingga x terkata

betul2, kenalah pndai cmpak mncmpak ye, betul ape yg mas ckp

mas pun, gud luck jugak. insyaAllah

ameen..ekin pun nk jmpe mas jgak..


akmal: tengkiu
:D

naurah berkata...

insyaallah......

harishah halim berkata...

kadang2 baca quran, ada ayat yg ketepek! kena kat batang hidung. halusnya cari Allah menegur kita :)

ekin, terjemahan al quran, blh ke kita letak atas lantai? sbb isha dh banyak kali tgk, bila org duduk bersila, dia selamba je letak terjemahan atas lantai. blh eh sebenarnya?

p/s: woot woooot.. skill memasak dia makin hebat. campak2 je :D mesti sedappp..

Norashikin Abdullah berkata...

btol tuh isha..ekin pun penah rse mcm tuh..ape lg, brkaca la mataku...
kdg2 memang Allah nk tnjuk ayat tuh utk kite, mmg kena dgn keaadan kite time tuh

x boleh la kan sbenarnya..at least letak la ats peha kalo penat pegang sbb still ade ayat2 quran dlm tuh even ada trjemahan...

hehe..tu la..kena tru chef2 terkemuka msak..cmpak2 gaul2, siap hehe

naurah berkata...

sebnrnye yg pasal terjmahan al-quran tu....tu semua lebih kepada adab kita dengn ayat2 suci al-quran....n sejauh mana kita mnjadikan al-quran itu sbgai pnduan hidup kita......

nak watpe klu letak trjmahan tu setinggi mne pun..tapi hanyala sawang2 n habuk yg singgah.....tu semua brgntung kepada pemilik al-quran dalam mnjaga adab2 ketika memegang, meletakkan, membaca, memahami al-quran tersebut.....sbnrnye bleh....tp tu semua bergntung kpd adab kita dengn kalam Allah.....

tula masalah umat islam sebnrnye...kadang2 hal yg sebegini dijadikn isu....tp mengapa mereka xmelihat dr sudut yg positif....

ekin n isha phm kn maksud mas.....????
klu xphm tnyela..insyaAllah mas akn terangkan lebih lnjut....

Muhammad Syamin berkata...

ekin reti memasak......
hahaha......
:p
ekin aku nak exam tapi cuak la plak....
ada tips tak????

noornzra berkata...

super meaningful. and suke gile dekat contoh2 ekin. memang dalam gile la maksud dia. thanks for posting :)

btw, agak2 da bole bukak restaurant ke? haha.

Norashikin Abdullah berkata...

mas: haa ok ok ekin fhm..itu hnya sekadar adat..tp seeloknya kite mnjaga...itulah jgn smpai hnya letak di tmpat tnggi2..tp x baca...atau baca tapi lngsung x kutip ibrah dr isi quran tuh :)

syamin: yela..ak x pndai msak..
oh usaha sngguh2, buat sehabis baik..lepas tuh tawakal

nazira:welcm naz..kite kutip yg baik ye..

eh x boleh lg..dsyat sgt smpai restran tuh..hehe