"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Khamis, 28 Oktober 2010

Genap sebulan di bumi anbia

Salam penghulu segala hari kepada semua...
Teringat lirik lagu Raihan, "Alhamdulillah, pujian bagi Allah,Subhanallah, Maha Suci Allah,Allahuakbar, Allah Maha Besar, Segala puji hanya bagi Allah". Pernah atau tidak dalam hidup kita cuba untuk megenang kembali apakah kita ini seorang hamba yang selalu bersyukur? Berapa banyak kali dalam satu hari kita menyatakan kesyukuran kita pada Allah? Bagaimana kita menunjukkan rasa syujur kita pada Allah? Apakah dalam setiap perbuatan kita sentiasa mengingati Allah? Hanya sekadar muhasabah untuk mengingatkan diri aku dan juga korang. Banyak lagi persoalan yang boleh korang cipta untuk memuhasabahkan diri kita. InsyaAllah kita cuba yang terbaik.

Alhamdulillah masuk hari ini, sudah sebulan aku berada di bumi anbia. Pelbagai pengalaman juga sudah dilalui. Aku juga sudah lali dengan keadaan di sini. Dahulu ketika mula-mula sampai. Aku sangatlah terkejut. Begini Mesir rupanya. Setiap hari aku mengingatkan diri agar bersabar dan mengingatkan diri sendiri kembali akan tujuan aku ke sini. Bukan ilmu perubatan sahaja yang aku ingin peroleh malah ilmu agama sekali agar mampu menjadi dukturah muslimah yang bukan sahaja mampu merawat fizikal malah rohani dan jasmani. Isi-isi buku juga semakin hari semakin bertambah untuk dibaca,difahami dan diingati. Moga Allah permudahkan segala urusanku. Kerinduan pada ibu ayah dan adik-adik, Allah sahaja yang tahu. Moga mereka sihat-sihat dan gembira di sana. Aku harus meneruskan tugasan sebagai seorang anak dan pelajar.
**********
Pada suatu hari, sedang aku sibuk makan burger wi firah (burger ayam), tiba tiba aku terdengar satu suara orang menjerit-jerit seperti orang bergaduh. Aku memandang ke luar kedai dan ternampak dua orang arab lelaki hampir bertumbuk-tumbuk untuk menaiki bas. Aku ingin mengambil gambar tetapi tidak berani.
Ahaa inilah bas yang orang arab selalu rebut-rebutkan tuh. Aku tak faham betul, sampai tarik-tarik baju, tolak sana sini, bertekak-tekak. Perempuan jangan naik bas untuk keselamatan sebab dalam bas kalah tin sardin.

Aku buat cubaan berani mati, ambil gambar ketika hendak melintas jalan raya mesir yang keretanya bagaikan air yang dicincang tidak akan putus jua, hon di sana sini, pakcik-pakcik mesir bawa kereta, kalah pemandu F1.
Ahaa, mak tengok ni, mesti tenang hati. Anak dia belajar rupanya. Haha. Aku bosan, ambillah gambar meja belajar.

Hari Selasa yang lepas, aku telah mencuba satu resepi baru yang senang dan sedap iaitu puding kek lapis. Macam mana nak buat? Senang je, semuanya di hujung jari. Sila klik sini
Agar-agar perisa strawberry. Gaul sehingga mendidih dan di dalam resepi perlu masukkan cocktail, tetapi di mesir anggur terlalu banyak dan murah, makanya aku hanya menggunakan anggur sebagai pengganti cocktail.
Potong kek gulung dan susun di dalam bekas. Letakkan bahan-bahan yang telah siap dimasak ke atas kek gulung tersebut.
Jangan lupa masukkan ke dalam peti ais dan biarkan sehingga membeku. Sedap sangat. Cubalah sendiri.
Semalam seorang sahabatku jatuh sakit kerana keracunan makanan, makanya aku dan sahabat membuatkannya bubur ayam. Sedap.
Sarapan pagi tadi, aku makan nasi lemak yang ahli baitku masakkan. Sedapnya, terubat rindu kat Malaysia. Kelakar je, blog aku kali ni, banyak pulak gambar makanan, ni bukan blog masak-masak, Jangan salah faham.

**********
Cici: Eh Caca, bukankah si Coco tuh pakai tudung labuh, muka nampak baik je, tapi dia mencarut.
Coco: Jangan menilai luaran orang, kenali hatinya.

Dudu: Eh Dodo, ayah si Didi tuh bukan ke imam kampung kita ni, kenapa dia macam x de rupa anak imam je.
Dodo: Iman itu tak dapat diwarisi, hidayah itu bukan milik semua orang.
***********
(^_^)Kau tak pernah jauh

16 comments:

cik @!en berkata...

wah.. ekin macam ajar masak2 jer nieh.. hehehe..

apepun.. moga sihat-sihat selalu ya.. take care dear.. ^__^

naurah berkata...

wah ekin.....nnti bloek blehla tlgmasakkn utk mas plak...teringin jgak nk rse masakn org len.....hihihi...jg dri ea.....syg ekin...blaja leklok....

nemesis3891 berkata...

gi kelas tibb ke gi kelas masak ni?? hahaha...

sape cici coco didi dodo tu??? hahaha

harishah halim berkata...

ehem ehem 'kau' tak pernah jauh ;)

ecececehhh! :D

Norashikin Abdullah berkata...

kak aien: hehe tu la kan..dh mcm blog rsepi msakan plak..
tngkiu kak ..kak pun...take care..:)

mas: hehe ok jugak tuh, nnt kte jumpe, kte msak sme2. insyaAllah..cayang maaasssss..blja elok2 jgak

abrar: gi kelas tibb..balik kelas ..lapr, kena msk..hehe

oh itu diolog rekaan, tidak kena mngena antra yg hdup atau yg mati

hai isha:)

Akmal berkata...

Pergh.....puding....puding...nak puding....~~~

dah mcm blog chef wan plak nih...makanan jer...:P

ekin sesekali poskan puding ke batu pahat k. ha... ha... :D

Norashikin Abdullah berkata...

haha..dr mesir ke batu pahat..ekin rse hncur puding tuh.. sedap2, jgn jeles

firdausfauzi berkata...

name saye muhammad firdaus bin md fauzi. haha! saje nak bgtau kau in case kau lupe name aku kan? yela, dah x duduk mlysia lg. hehe

faiq berkata...

ekin. pasnie bawak aku jalan2 sne ea. haha.

Berd berkata...

Duduk baik-baik tempat orang.

noornzra berkata...

kondisi bas tu same je macam kat puncak alam ni. serious ngeri.

haha. lately ni banyak cerita pasal foods.

take care!

Norashikin Abdullah berkata...

fidot: hehe aduh..aku belum lupe lg nama kwn2 aku..

faiq: boleh kalo nk dtg sini, tp x boleh brjln..ko kena brlari..mesir dsyat...hehe

berd: insyaAllah, ok terima ksih

naz: yeke, aduh mesia nk jd mesir ni..a,aa ekin kan kuat mkn..ok tq take care too

Muhammad Syamin berkata...

selamat ari raya korban!!!!!!!!!!!!!!!!hehehe......

nursyazwin berkata...

good luck kt sane ekin! take care !

Muiz Nasrallah berkata...

Arab bawak kereta di mana3 pon sama je. Kat Saudi ni pon... Bawak kereta macam roller coaster. Kereta style3 tapi mesti ada kemek gak. Hahaha.

Norashikin Abdullah berkata...

syamin: slmat hari raya korban jge

awin..tengkiu rindu awin!!

muiz: arab ni mmg x berhemah...taw x pe..syg je kete tuh