"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Rabu, 5 Januari 2011

Jangan curi dia... celikkan hatimu

بسم الله الرحمن الرحيم

Sedang aku sibuk menghafal Anatomy dan bersoal jawab dengan teman sebilikku kerana sebentar lagi akan diadakan kuiz Anatomy, tiba-tiba bilikku diserbu oleh ahli bait (rumah) yang lain bagaikan nak pecah bilik. Aku kebluran tahap 5, tak sempat bertanya apa yang terjadi, semua berlari sambil menjerit. "Kat luar hujan, hujan dah lama turun..." Aku kebluran lagi, baiklah hujan kat luar, jadi apa nak buat . Hui lambat betul aku mentafsir peristiwa itu, dan seketika aku tersedar bahawasanya bilikku berdekatan dengan beranda dan terdapat ampaian di beranda makanya "Ohh tidaakkk, bajuku basah." Kelam kabut aku mencapai kain tuala yang berdekatan untuk menutup kepala dan segera berlari untuk mengambil kain baju di ampaian. ketika menyuakan tangan untuk mengambil baju, terasa sejuk air hujan seperti batu ais. Penat aku basuh, kan dah kena basuh lain. Padahal mesin basuh yang tolong basuhkan. (^_^)

2006
Ketika itu cuti pertengahan semester selama seminggu pada bulan Mac dan aku berkesempatan untuk pulang ke rumah dari asrama. Ketika sahaja aku tiba di rumah, perkara pertama yang emak tanyakan kepadaku, "Kakak, nak adik tak?" Aku hanya tergelak dan ketika itu usiaku ialah 14 tahun. "Kenapa mak tanya?" "Mak mengandung," jawab emakku tenang. Aku terkejut tetapi masih tidak mempercayainya dan menyangkakan emakku sekadar bergurau. Sehinggalah esok paginya, aku melihat sendiri, emak muntah-muntah dan ayah menolong emak dengan menepuk belakang emak, barulah aku percaya yang emak betul-betul mengandung dikuatkan lagi dengan bukti emak menunjukkan kepada aku kad-kad pemeriksaan bulanan ibu-ibu mengandung kepadaku.

Fuh, macam tak percaya yang aku nak dapat adik. Memanglah aku suka bermain dengan budak kecik ketika berkunjung ke rumah jiran atau saudara mara tetapi aku tak terfikir yang mak akan melahirkan seorang adik untukku ketika aku sudah di Tingkatan 2. Apa ya perasaan yang ada ketika itu, cemburu sambil memikirkan yang adik aku bakal menjadi anak emas kepada emak dan ayah. Haish sangat tak matang.

Pada cuti pertengahan tahun, aku pulang lagi ke rumah dan ketika ini, aku sudah betul-betul menerima hakikat yang aku bakal mendapat seorang adik kerana melihat perut emak yang semakin membesar. Kesian mak, ke sana dan ke sini dengan pergerakan yang terbatas dan aktiviti yang juga terbatas. Terdetik di hati, beginilah keadaan emak agaknya ketika mengandungkan aku.
Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapan di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka
Ya Allah
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku, peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku

4 Januari 2011 ( ahaa korang sedar tak ni dah masuk tahun baru, kalau dah sedar baguslah, kalau belum sedar, silalah sedarkan diri anda sendiri, mungkin dengan cara menampar pipi dengan menggunakan selipar atau menghantukkan kepala ke dinding sehinga berdarah. Ya baik-baik, minta maaf mengarut sekejap. Usia semakin bertambah, semoga diri ini dan diri korang juga sentiasa dipelihara oleh Allah. Ameen ya Rabb.. dan imtihan (peperiksaan) semakin hampir...aaaaa... aaaaa)

Di keheningan, kesunyian, kesepian, kedinginan serta kebekuan, jam Mesir menunjukkan pukul 3.45 pagi dan aku sedang mengulangkaji pelajaran. Tiba-tiba telefon bimbit berbunyi...
Aku: Assalamualaikum mak
Emak: Waalaikumsalam, anak mak tengah buat apa?
Aku: Kakak tengah study.
Emak: Kakak, hari ni bufdei Haikal.
Aku: (Menggaru-garu kepala yang tak gatal) Eh yeke? Ya Allah, kakak terlupa hari ni 4 haribulan. Mana Haikal mak? kak nak cakap dengan dia.
Emak: Dia dah pi sekolah, masuk ni dah dua hari dia sekolah, semalam mula. Tadika Al Azhar. Comel sangat pakai baju sekolah warna merah jambu denga kopiah merah hati.
Aku: (Sibuk membayangkan kecomelan adikku yang sorang tuh) Haha, mesti comelkan.
Emak: Tadi sebelum dia ke sekolah, mak dah packkan gula-gula dalam plastik. Mak suro dia bagi kat kawan-kawan dia.
Aku: Haha seronoknya dia, nanti mak tolong cakapkan kat dia, selamat hari lahir ...
Semoga Muhammad Haikal Hakimi menjadi anak yang soleh, berjaya dunia dan akhirat serta menjadi apa yang ayah impikan selama ini (RAHSIA). Rindunya dekat dia,rindu nak peluk cium dia, rindu nak main bola sama-sama, menyanyi sama-sama, menari sama-sama, ajar dia mengaji, menulis dan membaca. Walaupun Muhammad Haikal Hakimi tak dapat membaca blogku sekarang, aku tahu suatu hari dia akan membesar dan ketika itu akan ku tunjukkan entry ini kepadanya.

Beberapa minit yang lalu, seorang ahli baitku masuk ke dalam bilik. "Ekin, esok ade kuiz muscle and nerve kan?" "Haa, yeke, doktor ade cakap ek?"tanyaku. "Ada-ada, doktor nak ambil markah,"balas sahabatku. Haha, ok korang semua, selamat menjaga diri sendiri, minta diri dulu. Perut dah bergendang gendut dah ni, ahli bait masak apa la ni, lama betul.











































Haikal comel seperti kakaknya kan..Hehe ye ye faham-faham. Semua orang diam tanda setuju dengan pernyataan tuh. Perghh arab bising gila kat luar, berpesta apa entah, mesti ada orang kahwin ni. Oho lupa pulak, esok orang-orang mesir beragama kristian koptik cuti. Raya diorang kot.

7 comments:

Tanpa Nama berkata...

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa comel!! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :D

-Harishah Halim

Norashikin Abdullah berkata...

cute3
^_^

sHeRa_ShErA berkata...

haikal comel tp kakak dye....eeerrrrrrrrrrrrrrmmmmmmmmmm......????? no answer maybe.hehehe.

cik @ien berkata...

sangat comeeeellll!!

qem salam haikal ya.. hehe

Norashikin Abdullah berkata...

ape ni kak shera..tak baik tipu


ok nnt sy kem slm kan..hehe

Muhammad Syamin berkata...

haikal memang comel tp kakak die x pun....
tp maybe cute tu adalah....hahahaha....
so how are u...
dah test blom????
how result????

Norashikin Abdullah berkata...

mnde tuh...sihat..alhmdulillah
blom..bulan 2 nnt
doakan