"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Khamis, 21 Januari 2010

Semuanya bermula dari seorang kanak-kanak...bernama Haikal

Assalamualaikum semua..
Cerita bermula begini, pada petang tadi aku telah menemani emakku untuk membeli belah di sebuah pasar raya. Setibanya di sana, adikku, Haikal mula meragam, menangis-nangis kerana tidak mahu duduk di dalam troli. Selaku kakak, aku membawanya ke sebuah kedai kek untuk memujuknya. Aku menunjukkan kepadanya kek yang mempunyai kartun-kartun Doraemon dan Mickey Mouse. Dia tertawa keriangan. Aku mengurut dada tanda kelegaan. Sedang aku melayan kerenah adikku, aku merasakan ada sesuatu yang tidak kena di kedai kek itu. Aku memandang ke sebelah kananku. Aku ternampak sekumpulan lelaki dan dan seorang wanita. Semuanya berjaket hitam. Aku memandang mereka dengan muka kehairanan. Kelihatan semuanya seperti ustaz-ustaz belaka. Akal fikiranku mula berteka-teki, siapakah mereka semua? Adakah pelajar-pelajar dari universiti atau dari JAKIM. Tiba-tiba, muncul seorang lelaki yang berjaket hitam seperti mereka, menarik keluar berkotak-kotak botol kaca sambil disebelahnya terdiri seorang cina tua dalam keadaan muka ketakutan. Aku jangkakan mungkin itu tauke kedai kek tersebut. Aku melihat ke dalam kotak tersebut. Walaupun aku rabun, namun aku belum buta lagi. Aku dapat melihat dengan jelas sekali. Ada arak di dalamnya. Maka terjawablah semua teka-teki sebentar tadi. Lantas kotak memori ku melayang:

(Tarikh yang tidak jua aku mampu ingati di rumah ibu saudaraku di Kajang. Aku sedang memerhatikan ibu saudaraku yang sedang membuat kek sempena hari lahir adikku)
Mak Jang: Kakak nak taw tak, kalau kat kedai depa guna icing murah bila buat kek, tu yang tak sedap.
Aku: Yeke Mak jang, oh patutlah kalo makan mudah rasa mual. Tak boleh makan banyak-banyak kek tuh.
Mak Jang: Lepas tuh selalunya kalau kedai cina, depa letak arak dalam icing depa, nak bagi sedap.
Aku: (Muka terkejut beruk) yeke mak jang, masyaallah baru taw, okey lepas ni suruh mak jang buat kek lah.

Tiba-tiba emakku memanggilku. tidak dapatlah aku menyiasat apa yang terjadi seterusnya dan siapa lelaki-lelaki sebentar tadi. Sebelum pulang aku sempat melihat tulisan yang tertera di belakang jaket hitam mereka. Tertulis 'KEMENTERIAN DALAM NEGERI.' Ternyata telahanku salah sama sekali. Kata sahabatku apa yang penting dari kejadian itu ialah pandanglah jaket bukan pada rupa.

Sabda Nabi s.a.w: “Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )”

Firman Allah swt :“Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan” (Al-Baqarah : 219)

Terima kasih kepada saudara Mohd Nor Akmal Shukor selaku penyelaras cerita kerana sudi mendengar ceritaku yang bosan ini. Jawatan yang diberi pada diri sendiri..hehe

p/s: sedihkan apabila sebenarnya kita pulang membawa hadiah yang besar, tetapi pemilik hadiah tersebut tidak menyambutnya lalu aku terpaksa menukar nama pemilik hadiah itu tanpa diketahui pemilik sebenar kepada manusia lain. Biarlah hati kecilku bernyanyi lagu duka.

16 comments:

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

taw x ekin..
aku dudok kat giant..
dah byk kali aku tgk org mlayu beli arak..

Norashikin Abdullah berkata...

aduii yeke..masalah gle..
haishh kalo la ngara kita ni jalankan hukuman ikut syariat..baru padan dgn muke depa smer..
ikutkn hukuman rotan ikutislam lg ringan dr hukuman sivil..

super eja berkata...

kdg2 arak ngan melayu dh ngam.
slalu nampak.

S.tia Aisar berkata...

youre lucky enough x terbeli semua tu.hope kte sume dijauhkan

atiqah jaya berkata...

ish2.slame kau keje fidot klau yg bli arak 2 kau mcm ner?
dhsyt gler.mintak ampun jauhkn bnd2 2.

nikshahira berkata...

ade kawan kite kn ekin, umo kite gk.
tp gmba2, g club, minum. tak rase malu pn nk post kn kt fb.

Norashikin Abdullah berkata...

to eja
ermm susahkan..dunia di akhir zmn..

to aisar:
tu la alhmdulillah, nseb x pnah beli kek kat situ

to tikah: a,a fidot..ape reaksi muke yg ko wat.. x pe cegah dgn cara paling lemah je lah..hati

to nik: yeke nik..dsyat gle bdak2 skrang
btol tu tikah

Akmal berkata...

nice ekin!
byk pengajaran boleh dpt.hehe =)

Norashikin Abdullah berkata...

yelah..hehe msti ske kan name dia ada..
ok tengkiu

harishah halim berkata...

tatau la nak komen apa psl air kecing setan tu
minta2 dijauhkan la
tp tp..
haikal comel gle!! :D

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

fidot to tiqah:
aku wat donno jela..
xkan nak tgur..
ade aku kne sepak kat c2 kang..
aku rase aku cume mampu membenci..
tegur.. blum lg..

Norashikin Abdullah berkata...

to isha:
tu la comei..tp x larat nk kejar..ske no lari

to fdot: yup mncegah dgn cara yg pling lemah..hati

semoga kita semua dijauhkan..amin ya rabb

assyuhada berkata...

astaghfirullah...dengan sebiji kek saje iman mudah dibolak-balik..

Norashikin Abdullah berkata...

itulah syuhada
kdg2 bnyak lg dlm dunia ni yg kita x sedar boleh mmbolak balikkn iman kita..
mudah2an kita semua dijauhkn
amin ya rabb

harishah halim berkata...

amin ya rabb
terpengaruh dgn ketika cinta bertasbih :)

Norashikin Abdullah berkata...

haha, a,aa
btol3x