"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Khamis, 28 Januari 2010

Besar erti kemaafan itu

KEMAAFAN mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita, Tetapi hanya dengan memberi kemaafan, kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang di beri secara ikhlas, umpama pisau bedah yang boleh menbuang segala parut luka emosi.

Assalamualaikum..

Ada kebenaran di sebalik kata-kata hikmah itu. Aku kira besar erti memohon kemaafan dan memberi kemaafan itu padaku. Di sebalik kisahnya begini, seorang hamba Allah yang aku jua tidak kenalinya mengunjungi wall facebookku. Aku tak mahu mengulas panjang mengenainya. Macam-macam ditulisnya di wallku. Baginya mungkin satu gurauan tetapi tidak bagiku. Aku tidak boleh terima gurauan kasarnya dan aku tak suka pada manusia yang perasan dirinya bagus. Mungkin sahaja sebelum ini dia sudah terbiasa bergurau dengan perempuan-perempuan lain sebegitu. Tetapi aku biarkan sahaja, aku ingat pesan mak aku tak baik balas dendam. Dendam itu jangan dinyalakan kerana kelak menjadi api dan akan memakan diri kita. Ingin sahaja mendengar nasihat sahabat-sahabatku, supaya delete sahaja namanya dari senarai. Tetapi aku masih tidak sampai hati. Sehinggalah dia melakukannya lagi, tiada apa yang mampu kubalas. Aku hanya mampu mendelete komennya.Tiba-tiba chat facebookku berbunyi.

Hamba Allah itu: Asal lu delete komen gue? Lu marah sama gue ek? Gue mintak maaf la janji tak komen fb lu lagi.Maafin gue..

Biarlah dah berlalu, aku malas mahu mengusutkan fikiranku. Aku tidak marah padanya cuma sakit hati sahaja tetapi sudah hilang selepas aku memaafkannya. Mungkin juga salah aku kerana tidak dapat menerima gurauannya itu. Tak mengapalah yang penting dia sudah memohon maaf dan aku juga sudah memohon maaf padanya. Semoga Allah merahmatimu selalu wahai hamba Allah.

"Cara terbaik menghukum orang yang telah memlakukan kesalahan terhadap kita ialah dengan berbuat baik kepadanya"

p/s: Kepada semua sahabatku kadang-kadang dalam hidup ini walaupun pahit. Kita kena telan juga sebab dalam kepahitan itu sebenarnya kita akan temui penawarnya. Tidak mengapalah pengalaman guru terbaik kita. Terubat rindu semalam berborak bersama Nik dan Dinie. Baru nak tegur Isha. Tiba-tiba ayahku sudah menyuruh aku menutup laptop kerana hari ini aku akan menghadiri ceramah KPP..nanti aku cerita ok..penat la..

9 comments:

aNn fArhaNaH berkata...

shikin..
to me..da word SORRY n MAAF r big words..dun simply say it unless u know y u hav to say it....
if u juz say it juz 4 da sake of nnt org tuh suke hati..juz 4get it..
sbb u wont learn anything from ur prev mistake..

BUT
in ur case...u juz maafkan orang itu..
n try to avoid him....

Norashikin Abdullah berkata...

ohh ok tengkiu kak ann
syg kak ann
tu la..i try to avoid from him

nikshahira berkata...

rase cm t'lmbt plak.
tktau pape psl cite ni.
nti bile2 ekin online, nk cite ke, cite eh.
nk dgr! :)

unless ekin cm nk lpekan abes psl org tuh, den takpe.

but i'm here to listen to ur stories.
rase cm dah laaaame gle tak dgr ekin crite2. rase last yg btul2 dgr, yg pnjg gle pnye cite, was ble kte form 4 kt block g kn ekin?
duk bwat susu utk ekin. haha.
lawak2..

nway, whenever u need me, or rase cm nk borak, btaularh. :D

S.tia Aisar berkata...

mcm org indon je cmmnt dia.haa.tapela~

mmg sgt sng nk mntak maaf dgn type kan?

atleast ade la sket maaf tu drpd xde

Norashikin Abdullah berkata...

nik..
oh ok nik..nnt kalo ekin on ym..ekin cter
a,aa ingat2
nik buatkn susu utk ekin..alaa rndunya
ok tengkiu nik, nnt ekin cter..don't wori

aisar
bukan lah m'sia ma
agak la kan
snang je dgn mnaip
tak pe lah ak mals nk pikir pasal dia
asalkn dia bhgia la

dinie syafira (; berkata...

kte nak dgr cite ekin gak!
dulu dgr cte ekin smpi pagi.
cte psl angan2 ekin je

Norashikin Abdullah berkata...

oh a,aa
ekin ingat
alah kelakarnya..rindunya msa tuh
ntah pape je kan
ekin ni
hehe
ok nnti ekin cter kt dinie

nikshahira berkata...

kt nik gak!
kne cite kt kte gk!
takleh dnie je..

Norashikin Abdullah berkata...

eh x lah kat nik pun, ekin cter jgak
hehe..oh ok nik..don't worry nnt ekin cter