"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Jumaat, 14 Ogos 2009

Ketika cinta bertasbih, nadiku berdenyut merdu

































Salam alaik

Hari ni hari Jumaat, setelah sekian lama ana tidak dapat keluar rumah, akhirnya hari ni ana dapat jugak keluar rumah. Cepp, ni semua gara2 H1N1.hehe Ana pun kurang mengerti jugak sebenarnya, ana rasa macam aku sihat walafiat je, tapi bila jumpa doktor, dia kata suhu badan ana tinggi 38.4.Tu yang aku kena kuarantin tu.Kadang2 ana ada rasa macam ada yang tak kena dekat termometer tu hehehe..kan3 tengok muka ana bahagia je dalam keta tu dapat keluar rumah hari ni.Destinasi ana hari ni ke kedai buku sebenarnya di Pulau Tikus ( x de tikus pun tempat tu..nama ja..hehe) urm ana beli latihan soalan ramalan SPM sket..ishh jangan malas2 ekin nak wat latihan..latih tubi namanya so kenalah bertubi2 hehe.Sebenarnya ana ada ternampak satu novel.Ana agak kolot sikit sebab x baca lagi novel tu walhal dah sampai episod 2 dah.Tajuk novel tue" KETIKA CINTA BERTASBIH" Urm mesti ramai dah baca kan?? Ana je yang ketinggalan..hehe..T akpe..sabar wahai kedai buku akan ku serangmu selepas SPM..hehe sebab mak ana kata kalau ana dah mula baca novel.Ermm jawabnya gajah lalu depan mata x sedar..hehe..mustahil gajah yang besar itu ana tak nampak.Ana tahu apa yang ana sedar,bila mesej kat henpon masuk..hehe..OK tak nak membebel panjang2.Untuk sesiapa yang belum pernah baca lagi novel ni seperti ana.Mari kita lihat sinopsisnya:


KETIKA CINTA BERTASBIH
Entah kenapa tiba-tiba ia merasa berdosa. la merasa berdosa dan jijik pada dirinya sendiri yang begitu rapuh, mudah terperdaya oleh tampilan luar yang menipu. la jijik pada dirinya sendiri yang ia rasa terlalu cair pada lawan jenis yang belum halal baginya. la hairan sendiri kenapa jati dirinya seolah pudar saat berhadapan atau berdekatan dengan Eliana. Apakah telah sedemikian lemah imannya sehingga kecantikan jasadi telah sedemikian mudah menyihir dirinya. la beristighfar dalam hatinya. Berkali-kali ia meminta ampun pada Dzat yang menguasai hatinya.

Azzam meratapi kekhilafannya dan memarahi dirinya sendiri. Dalam hati ia bersumpah akan lebih menjaga diri, dan hal yang menistakan seperti itu tidak boleh terjadi lagi. la juga bersumpah untuk segera menemukan orang yang tidak kalah hebatnya dengan Eliana, tapi bertudung litup, solehah, boleh berbahasa Arab dan berbahasa Inggeris dengan fasih. Kalau terpaksa gadis itu orang Mesir tidak mengapa. Yang jelas rasa terhinanya harus ia sirnakan.la harus menemukan kembali kehormatannya sebagai seorang Azzam yang memiliki harga diri. Meskipun masyarakat Indonesia di Mesir mengenalinya hanya sebagai tukang masak atau penjual tempe, tapi harga diri dan kesucian diri tidak boleh diremehkan oleh siapapun juga. la yakin akan memperolehi isteri yang lebih jelita dari Eliana, dan lebih baik darinya. la yakin itu tekadnya. la ulang-ulang tekad itu dalam hatinya. la rajut dengan doa. la bawa tekad itu ke dalam tidurnya. Ke dalam mimpinya. Dan ke dalam alam bawah sedarnya.

Macam menarikkan cerita ni.Kalau nak tahu jugak novel ini telah diadaptasikan dalam filem.
FILEM Ketika Cinta Bertasbih ini diangkat daripada novel terlaris Indonesia, Ketika Cinta Bertasbih karya hebat Habiburrahman El Shirazy. Garapan indah Chaerul Umam selaku direktor menjadikan filem ni sebagai filem yang dinanti2kan dan meletup di pawagam2 di Indonesia. Menariknya, pencarian 5 bintang utama film ini diadakan menerusi uji bakat bagi memastikan setiap pelakon mampu menjiwai nilai2 indah Islam itu sendiri. Daripada 5 pelakon yang berjaya membarisi film ini, salah seorang daripadanya merupakan pelakon Indonesia, Alice Sofie Norin. Selain Alice, antara teraju utama film ini ialah Kholidi Asadil Alam, Oki Setiana Dewi, Andi Arsyil Rahman Putra, Meyda Sefira, Deddy Mizwar, Niniek L. Karim, Didi Petet, Habiburrahman El Shirazy, Aspar Paturusi, Din Syamsudin, Slamet Rahardjo, dan El Mani



p/s: Sedapla lagu ni..Ketika cinta bertasbih..Nadiku berdenyut merdu

2 comments:

nadiahfatihah berkata...

mmg besh giler..org bace lepas spm thn lps..
da nk dkt kuar cd da kan..

Norashikin Abdullah berkata...

oh yeke
tp kt mlysia blom kuar lg kan