"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Rabu, 26 Ogos 2009

Tazkirah guru tusyenku


Assalamualaikum

Moga kita semua terus beramal dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.Kita kena topup amalan+pahala+barakah.Before nak balik rumah hari tu, aku rasa dah tak terbilang berapa kali cikgu aku pesan kat budak2 jgn tinggal puasa , jangan lupa terawih. Nak cakap nih, selagi kita masih diberi kesempatan nih, puasalah (bukan lama pun kan,pejam celik, pejam celik dah masuk time berbuka) terawih tu (buatlah sementara masih sihat nih,nanti dah tua baru hangpa taw, lama ke?? kejap je kan)yang solat fardhu jangan dilupa pulak. Tapi aku taw budak2 yang visit blog aku nih insyaallah semua puasakan.Jangan malas la, tu kan rukun Islam,kalo ko malas tak yah jadi Islam la senang.Ko pilih la agama lain tu.Haa,nak ke?? tak nak kan..so puasa ya..

Korang pernah berhadapan dengan orang yang boleh puasa tapi tak puasa tak?? Korang buat apa?

Hari tu masa aku tengah tusyen, waktu dah nak tamat tusyen tu.Cikgu Fizik aku bertanya soalan tu kepada kami semua.Dia kata, kallau dah masuk universiti nanti,sangat ramai orang tak puasa nanti,siap boleh bangga lagi, cakap kat orang yang dia tak puasa.Aku tak faham ada jugak manusia yang ngeng mcm ni eh.Cikgu aku kata orang macam ni, memang tak boleh nak buat apa dah.Loh habis tu, tak nak tegur ka.Tak kan didengar punya setakat kau punya bebelan tu.Siket pun tak masuk telinga dia.Kata AMAR MAKRUF NAHI MUNKAR.

Ehh,ada caranya.Orang macam tue kita kena perli ja.Contohkan cikgu aku cakap,mcm ni, "Setahu aku orang yang boleh puasa ni ada 3 jenis,yang pertama kafir,yang kedua orang perempuan yang p****d,dan yang ketiga orang gila, hang ni kategori mana??"

Haaa..amek kau dah kena satu mangkuk cili boh..pandai2 la orang tu nak sedar diri.Dah besarkan, dah ada akal fikiran, mampu berfikir mana yang hak dan batil

p/s: Bez pergi tusyen tue, jumpa budak2 skul lame,ex almashoor,ex sg ara..GUD LUCK korang SPM..TQ kat cikgu2 yang ajar aku tuh..sebab aku pegi tusyen satu hari tu je tapi belajar 3 subjek..chemist,add math and physic

3 comments:

Baihaqi berkata...

Ketika masih dalam biah yang baik, lengkapkan diri dengan segala ilmu. Insya-Allah bile keluar nanti kita ada pendirian kita sendiri. Jangan terpengaruh dengan keadaan luar.

Miss dizzy berkata...

zaman sekarang fitnah terlalu banyak..
cabaran dunia luar sgt2 di luar duga.. moga kite semua tetap di jalan-Nya ^_^

Norashikin Abdullah berkata...

to Baihaqi
moga kita semua terpelihara iman
amin

to miss dizzy
amin ya rabbal alamin