"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 15 Ogos 2009

Sedikit Bicara Ilmu..jalan dakwah ini

Salam alaik

Hari ini ana ada sedikit berbicara dengan bekas Presiden Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) kat maktab ana. Sekarang dia berada di bumi Kaherah, menyambung pengajian dalam bidang perubatan, di Universiti Ain Syams.Ana kira ada pengetahuan baru yang ana dapat.Ikuti bicara kami.

nurekin_iman (15/08/2009 15:53:41): tgk upin ipin??
cchemohammadnuranas (15/08/2009 15:54:49): selamat ada org download
nurekin_iman (15/08/2009 15:55:17): comei upin n ipin tu
cchemohammadnuranas (15/08/2009 15:55:22): betul2
cchemohammadnuranas (15/08/2009 15:56:23): syeikh nuruddin pun tgk gak
nurekin_iman (15/08/2009 15:56:30): spe tuh


cchemohammadnuranas (15/08/2009 15:58:32): dia org banjar, pernah mngajar kat pondok di kedah,
popular dikalangan penuntut ilmu
nurekin_iman (15/08/2009 15:59:51): oo
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:00:36): dulu kat mekah mcm kat azhar gak,ada kelas talaqqi di
masjid haram
nurekin_iman (15/08/2009 16:01:15): asif ye
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:01:16): tp skrg dah xde
nurekin_iman (15/08/2009 16:01:29): ana jahil siket,ehh x bnyak, talaqqi tu ape??
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:01:59): talaqqi tu kelas tafaqquh fi din,kelas ngaji agama, tp skrg geng2 wahabi haramkan, diorg kata pngajian syiah
nurekin_iman (15/08/2009 16:03:14): wahabi tu sesat kan
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:03:42): lebih kurg la.., x brp betui ckit,duk bidaah jer
nurekin_iman (15/08/2009 16:04:15): ana ade tahu sket pasal wahabi, a,aaa
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:05:03): kte brpegang pada fahaman wasathiyah,brsederhana
nurekin_iman (15/08/2009 16:06:01): wasathiyah tu sederhana ye
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:06:24): pertengahan, tak melampau
nurekin_iman (15/08/2009 16:06:35): betul3
cchemohammadnuranas (15/08/2009 16:06:40): x de mengkafirkn orang
nurekin_iman (15/08/2009 16:06:45): x boleh terlalu extremis, ooo bgitu


Bercerita tentang geng wahabi, mungkin ana boleh katakan ana pernah jumpa orang sebegini. Namanya terpaksa dirahsiakan agar menjaga aibnya.Ana hanya sekadar ingin berkongsi cerita.Suatu ketika dahulu, di dalam keratan sebuah akhbar, JAKIM telah mengharamkan wahabi tetapi sahabat ana ini, marah dan mengatakan JAKIM itu yang salah.Untuk apa dia mempertikaikan JAKIM walhal wahabi memang salah pun.Urm boleh baca mane2 artikel berkaitan wahabi.Dia ingin berdebat dengan ana, tetapi kan sudah terang lagi bersuluh..dari situ baru ana tahu, ishh rupa2nya dia mengikut tersebut dari ayahnya..Entah apa ceritanya sekarang,moga dia terpelihara iman dan akidah.

Urm presiden BADAR ana tu ada juga berbicara tentang dakwah fardhiah. Korang pernah dengar?? Dakwah fardhiah tu maksudnya dakwah secara individu.Mungkin korang baca ni.Ada kat laman web I LUV ISLAM


http://www.iluvislam.com/download/ebook/Dakwah%20Fardiah.pdf
http://www.iluvislam.com/download/ebook/jalandakwah.pdf

SELAMAT MEMBACA


Dapatkan Testi-Testi Menarik di Sini

2 comments:

harishah halim berkata...

akif pnh ckp psl wahabi ni
tp isha x tau sgt apa yg golongan ini amalkan
tp ustazah isha ckp x slh
entah la
wallahualam

nurekin berkata...

ehh isha jap nnti ekin ckp kt isha