"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Rabu, 23 September 2009

Perang kecil sudahpun berlaku

Bismillahirahmanirahim
Aku cukup merasakan kebanyakan pelajar Tingkatan 5 MRSM Terendak tidak cukup tidur.Memandangkan minggu lepas merupakan minggu peperiksaan percubaan. Bukan sahaja tidak cukup tidur malah sengal-sengal badan dan sakit pinggang. (tau tak kat dewan tu kerusinya tak boleh rapat dengan meja..tu yang lenguh pinggang tu)


Dalam kesibukan menyiapkan diri untuk menghadapi percubaan, aku masih tabah menjalani Ramadhan ini.Ibadat di bulan puasa juga tidak aku lupakan. Azamku nak menghabiskan sebanyak juzuk al-Quran yang boleh..(Asal kau tak nak khatam je terus ekin, aku taw tak sempat) ..tak tercapai pun.Hanya beberapa juzuk yang sempat aku habiskan..Alhamdulilah.

Bebankah exam trialku ini?? Rakan-rakanku, anggaplah trial ini sebagai ujian untuk kita memperoleh kejayaan. Untuk mencapai kejayaan itu perlu ada pengorbanan. Pengorbanan yang besar akan membuahkan hasil yang cemerlang. Biarlah kita penat sedikit berjaga pada waktu malam bagai burung hantu, namun tak terasa sangat jikalau kita mengangapnya sebagai satu pengorbanan.

Aku tidak mahu mengulas panjang mengenai trial ini memandangkan kali ini merupakan trial MARA. Baru aku mengerti perasaan senior-seniorku dahulu yang mukanya berkerut-berkerut sebaik sahaja keluar dewan peperiksaan. Aku juga turut melakukan perkara yang serupa. Matematik Tambahan paling memberi tamparan hebat kepadaku. Aku tahu salahku. Cuba lihat mimi, dinie, dan nik. Setiap hari mesti buat latihan Add Math tetapi aku sibuk mengulangkaji subjek lain walhal sedar diri add math kau lemah..Ok masih sempat nak berubah, add math everyday ok..Perang kecil sudah berlalu..Perang Besar sedang menanti kita..

Oh ilahi
hambamu ini hambamu yang lemah
kau tabahkanlah hatiku dalam menempuhi segala ujian hidupku
tiupkanlah semangat agarku tidak gentar untuk terus berjuang
penuhi dadaku dengan cahaya petunjukMu
terangi hatiku sepertimana kau terangi hati para rasul dan nabiMu
tajamkanlah akal fikiranku
permudahkanlah segala urusanku
permudahkan aku ketika menjawab soalan peperiksaan
kurniakan aku kejayaan hidup di dunia dan akhirat
Semoga aku memperoleh kejayaan yang cemerlang SPM nanti
Semoga 101A di genggamanku
Semoga nanti pengorbanan ibu dan ayahku terbalas
Semoga nanti air mata yang mengalir dari ibu bapaku
air mata menangisi kejayaanku
bukan atas kegagalanku
amin..

3 comments:

~::sya_mujahidah::~ berkata...

alhamdulillah, nti berusaha gak nk habiskan beberapa juzuk alquran...
gud2...
ana doakan kejayaan SPM kite bersama..
Ameen!!

harishah halim berkata...

mak aih addmaths x pyh ckp la
ssh gila gilaaaaaaaaaa...
isha kuar dewan mcm nak nagis je
tp tahan je
muka ke berkerut seribu

Norashikin Abdullah berkata...

to sya...hehe alhmdulillah

to isha
hnya mrsm stdent yg mrasainya