"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Rabu, 23 September 2009

Pertemuan hari itu..junior yang pelupa


salam alaik
Hari itu Ahad( dalam bulan ramadhan), aku tiba di Melaka Sentral. Sementara aku menunggu sahabatku Syazwin. aku duduk diam di atas kerusi sambil membaca majalah kegemaranku, Dara.Com. Tertarik aku dengan fesyen-fesyen muslimah yang ditunjukkan. Aku juga melihat gelagat manusia di Melaka Sentral itu. Pelbagai ragam muda mudi yang aku temui. Aku ternampak sepasang kekasih sedang berjalan sambil berpeluk-pelukan. Aku tidak merasakan mereka sepasang suami isteri kerana dari rupa mereka kelihatan sebaya denganku. Sedarkah mereka akan kedatangan bulan Ramadhan yang mulia ini? Macam tidak sahaja jawapannya. Aku menyambung lagi pembacaanku dan bila aku mengangkat kepalaku untuk melihat keadaan sekeliling, aku ternampak pula sepasang lagi merpati yang juga turut berpelukan. Terkejut aku bila melihat yang perempuan menghisap rokok. Itu bukanlah kali pertama aku melihatnya. Sudah berkali-kali aku melihatnya. Aku yakin korang juga pernah lihatkan.Aish, ape nak jadi dengan muda mudi sekarang nih? abez ekin kau muda mudi zaman bila..ermm zaman puteri gunung ledang..hehe

Sudahlah, aku tak mahu angkat kepala lagi, banyak sangat maksiat aku tengok nih. aku meneruskan pembacaan ku sehingga tamat. Aku sudah penat membaca lalu aku menyimpan semula majalah itu kedalam beg sandangku. Tiba-tiba seorang kakak melintas di hadapanku. Aku tertarik untuk melihat kakak itu. Wajahnya cantik, bertudung labuh dan memakai t-shirt labuh muslimah. Kakak itu perasan aku memandangnya, dia menoleh ke arahku. Dia senyum kepadaku, aku membalas senyuman itu. kemudia aku tunduk memandang lantai (malu pula rasanya, kakak itu nampak aku memandang, aku cuma kagum dengan muslimah sebegitu, mampu menjaga penampilannya, kita boleh menilai seseorang dari penampilannya bukan?)
Bila aku mengangkat muka, kakak itu sedang memandangku sambil tersenyum kepadaku. aku gelabah, aku senyum kembali kepadanya. Di dalam hatiku, timbul sedikit rasa aneh. Timbul pelbagai persoalan di mindaku.Tiba-tiba kakak itu menyapaku. Aku sedikit terkejut ( ekin ni kuat gelabah la).

Kakak: Adik nak balik sekolah ke?
Ekin: A,aa.. saya tengah tunggu kawan.

Kakak: Adik MRSM mane? (dia kenal baju budak MRSM agaknya)

Ekin: MRSM Terendak..Melaka.

Kakak itu tersenyum sedikit. Eh kenapa, baru aku perasan, aku tersasul sebut Melaka. Memang la MRSM Terendak tu kat Melaka sebab memang kat melaka pun aku tengah duduk sekarang nih.Akibat gelabah sangat. Kakak itu hampir ke arahku.

Kakak: Adik kenal kakak x?
Ekin: (Alamak, aku tak ingat sape la pulak ni..) Tak, sape nih? (aku bersalaman dengan kakak tu)

Kakak: Kakak ex-Terendak la.

Ekin: Masyaallah yeke kak, sori saya tak ingat. Akak batch maner?
Kakak: Kakak batch sama dengan Abang Rodi.
Ekin: La yeke (Sebenarnya aku tak ingat pun, kakak ni yang mana satu, kesian kakak tu) Kakak sekarang belajar kat mana? Ambil bidang apa?
Kakak: Kakak belajar kat universiti (entah kat perlis, aku dah lupa).. ambil chemical industries..
Rancak sungguh aku berborak-borak dengan kakak itu, seolah-olah ingat dan kenal, walhal tidak. Bermacam-macam cerita yang keluar pasal maktab dan life after spm terutamanya. Tiba-tiba..
Awin: Ekin..!
Ekin: Eh awin...haa sampai pun kau, penat aku tunggu.

Awin: Bas aku tuh lembap, driver bawa slow.

Ekin: ooo..eh awin, kau kenal tak kakak ni?

Awin: Kenal (awin terus salam kakak tu).
Kak Fadhilahkan? Kakak ni
BADAR kan dulu?
Kakak: a,aa..kakak BADAR dulu, akak senyap kot dulu, tu yang ekin tak perasan..
Ekin:(tiba-tiba aku dah ingat) oohh kakak ni yang dulu pakai cermin mata warna birukan? Patutlah saya tak perasan dah lain cermin mata sekarang.

Bersembanglah kami bertiga, sehingga tiba bas dari Masjid Tanah..

Kakak: Eh oklah, bas kakak dah sampai. Korang tak nak naik sekali ke?
Ekin: Eh tak pelah kak, Kami tunggu bas Terendak, tadi ada tapi dah terlepas.

Kakak: OK lah kakak pergi dulu, korang belajar rajin-rajin, buat elok-elok TRIAL. Gud Luck SPM nanti. Nanti jumpa kakak kat universiti

Ekin: ha,ah..terima kasih kak, insyaallah..

Kakak:Assalamualaikum

Ekin
& Awin: Waalaikumusslm
Aku memandang langkah kakak itu. dalam hati terdetik, sedihnya kalau nanti bila aku dah besar, jumpa dengan junior tapi junior tak kenal aku..waa sedeyh gle..hehe tetapi macam mustahil je korang tak kenal mantan BWP..hakikatnya ramai junior kenal aku, aku sahaja yang kadang-kadang tak kenal mereka.Ramai sangatlah juniorku..hehe

6 comments:

harishah halim berkata...

ekin, isha pernah cerita x kat awk mcm mana isha blh bertudung labuh?

Norashikin Abdullah berkata...

tak..nanti isha cter ek

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

ko mmg ikin.. glabah je..
haha..

Norashikin Abdullah berkata...

alamak..haha..kantoi ma

a_muhaimin berkata...

cerita yg best. teror mengarang~ XD hehe

Norasikin Abdullah berkata...

to a_muhaimin:
ehhh
tu bukan mngarang
tu membebel hehehe