"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 26 September 2009

Rumah Terbukaku

Salam alaik..

Sedikit perbualan telefonku dengan emak (ketika di maktab).

Ekin: Assalamualaikum, mak kakak ni, mak sihat?
Mak: Waalaikumussalam..iya, mak sihat. Anak mak sihat?
Ekin: Alhamdulillah sihat, mak tengah wat apa ni?
Mak: Bakar kuih..kakak, trial macam mana, boleh buat?
Ekin: Boleh buat..tapi takut la mak.
Mak: Tak pa lah, buat yang terbaik.
Ekin: Mak tahun ni, kakak tak berpeluang la nak tolong mak buat kuih raya la.Mak dah buat berapa jenis kuih dah?
Mak: Dah lima enam jenis dah..cornflakes madu, almond london pun ada.
Ekin: Uihh banyak dah..yess, kuih kakak suka ada..


Ceritanya bermula awal pagi lagi, aku dikejutkan untuk menjaga Haikal, adik lelaki yang bongsu. Manakala emak dan ayahku pula ke pasar membeli segala bahan-bahan mentah untuk memasak pada hari ini. Almaklumlah, hari ini buat rumah terbuka.Maka sibuklah aku menolong emakku di dapur. Kerjaku hari ini ialah meleraikan isi-isi ayam sebab menu yang ada untuk hari ini..LONTONG dan BIHUN SUP.Haa..nampakkan menu-menu kat atas.Kuih-kuih raya kat atas jangan risau, tue bukan kuih tunjuk, mak aku buat sendiri. Haa, memang mak aku rajin dan pandai memasak..hehe..ape? anak dia pandai masak tak? Soalan tu kena tanya lepas aku SPM nanti. Jangan risau segala menu nanti aku berguru dengan mak, cakap nak makan apa NASI AYAM, NASI TOMATO,NASI DAGANG..petik jari ja..nanti datanglah rumah.Sekarang mahu fokus sama itu SPM.

Menurut Imam Al Qurthubi;

“Berbuat baik kepada tetangga adalah perkara yang diperintahkan dan dianjurkan, baik terhadap orang muslim ataupun kafir. Berbuat baik itu ertinya memberikan pertolongan, bergaul dengan baik, membelanya jika ada gangguan dan ancaman”.

1 comments:

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

shikin byk mkn!
gmok3!
haha..