"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Isnin, 22 Februari 2010

Aku cemburu melihatnya, air dicincang tidak akan putus

Assalamualaikum semua..
Kejap aku tengok berhabuk tak blog aku ni? Okey kot tiap-tiap hari aku bersihkan dengan bulu ayam. (pupuslah ayam-ayam tu semua, gara-gara manusia mengambil bulu-bulunya, tak pe haiwan tu senang nak dibiakkan, ayam tidak termasuk dalam haiwan yang perlu dipulihara dan dipelihara..bagi kat PERHILITAN pun kena reject.) Aku bukan juga hendak mengajarkan kamu semua peribahasa kerana aku bukan guru Bahasa Melayu. Puas aku memikirkan nasib Penaku Menari yang terabai selepas pulang dari percutiannya. Merajukkah aku? (Alasan yang direka-reka, padahal puas memerah otak, idea tak keluar-keluar juga, kawan-kawan dah tanya, bila nak update blog? Padahal blog mereka sendiri pun tidak berupdate..kuikuikui)

Sebentar tadi datang dua orang kanak-kanak ke kedaiku. Banyak je budak-budak kecik datang, beli gula-gula, keropok, segala macam lagi yang akan merosakkan gigi mereka tetapi aku tertarik dengan dua budak-budak ni. Kisahnya tentang seorang abang dan seorang adiknya perempuan. Aku mengagakkan abangnya berusia 6 tahun dan adiknya 4 tahun. Suka hati aku je, alaa terlupa pulak nak tanya budak-budak tuh. Maka si abang pun masuk ke dalam kedaiku. Kedai ayah aku sebenarnya, tapi ayah aku suka cakap ni kedai aku, okeylah tu. Si abang terus mencapai sebuku sabun basuh baju, pasti dipesan oleh ibunya, dia nak buat apa pulak dengan sabun tuh. Aku tersenyum. "Baiknya, dah la kecik dan comel, dengar cakap mak pulak tuh," aku bermonolog.
Firman Allah SWT: ' Janganlah kamu sembah kecuali Allah (a.w) dan kepada kedua ibu bapa kamu hendaklah kamu berbuat baik (kepada mereka) ' [Ayat 83, Surah al-Baqarah]

Aku pun segera membungkuskan sabun tersebut ke dalam plastik dan aku terpandang adik perempuannya. Dia tersenyum kepadaku lalu aku membals senyuman itu. memang kerja aku hari-hari lontarkan senyuman sahaja pada pelanggan yang datang ke kedai. ( Eh korang suka ke kalo masuk kedai tuh, tuan punya kedai masam je, mesti rasa nak hempuk dengan kerusi kan3x, tak pe aku mengerti situasi itu, jadi aku elakkan). Aku cuba untuk menjadi seorang yang murah dengan senyuman walaupun tak manis. Tiba-tiba si adik menarik tangan si abang dan membawa ke balang gula-gula. Haa, comelnya dua beradik ni. Maka si abang pun membayarkan gula-gula yang diambil oleh si adik sebentar tadi. Sehabis sahaja mereka membayar kepadaku, tanpa meraka sedari, aku mengintai mereka. ( aku memang suka buat kerja part time ni )

Ketika mereka hendak melintas jalan, si abang menghulurkan tangan kepada si adik lantas si adik menyambutnya. Terharu aku melihat abang yang masih kecil menunjukkan keprihatinan kepadanya yang mestilah lagi kecil daripadanya. Aku mebayangkan mesti ibunya telah berpesan, "Sat lagi nak lintas jalan, pegang tangan adik, tengok kiri kanan, tak da kereta, baru lintas jalan na." Mana aku tahu, aku agakkan saje. Setelah dilihat kiri dan kanan, tiada kenderaan, maka melintaslah dua beradik tadi. Aku buat apa? Aku masih memerhatikan mereka sambil berangan-angan. " Alangkah seronoknya kalau aku punya abang yang begitu prihatin dan penyayang sebegitu. pasti segala kemahuanku diturutkan."

Di dalam Islam, hubungan kekeluargaan adalah hubungan yang cukup akrab. Hubungan darah daging itu tidak terhenti setakat pada nama sahaja. Antara contoh-contohnya seperti adik beradik lelaki perempuan diharamkan nikah, tidak batal air sembahyang. Dalam urutan wali, saudara lelaki boleh menjadi wali kepada saudara kandung perempuannya. Begitulah eratnya hubungan adik-beradik kandung. Kita dilarang memutuskan silatur ahim sesama muslim, tambahan sesama saudara kandung sendiri.

Kata angan-angan, jadi yang tinggal hanyalah angan-angan. Tidak mungkin aku akan punya seorang abang lagi kerana aku anak sulung yang punya dua adik di bawahku. Kejap aku nak check diri kejap. Aku ini kakak yang baikkah? Rasanya macam tidak, tetapi aku cuba untuk menjadi kakak yang baik, kakak yang membantu adik-adiknya di dalam pelajaran, kakak yang sentiasa menasihatkan adik-adiknya kepada kebenaran, kakak yang boleh menggantikan tugas ayah dan emakku sewaktu ketiadaan mereka di rumah dan kakak yang sentiasa mendoakan mereka agar bahagia dan berjaya dunia dan akhirat. Kejap tiba-tiba aku rasa macam sayu. Aku suka benar menyakat adik-adikku.
Sewaktu aku di asrama, serius aku rindu mereka yang teramat-amat. Mereka juga begitu. jadi aku cuba manfaatkan waktu yang ada ini untuk bergurau-gurau manja sebelum aku pergi melanjutkan pelajaran ke.....( err tak dapat jawab, aku tak tahu sambung belaja mana lagi..hehe)

p/s: Hari ini sahaja aku sudah kurang pasti berapa banyak kali aku bersin, mengikut jangkaan aku yang belum sah menjadi doktor ini. Aku bakal demam, batuk dan selsema. Doakan semoga tidak tepat semua jangkaanku itu. Berapa botol dah aku minum air masak ni, tapi badan, mata dan hidung aku masih terasa panas.

HENDAK LIHAT GAMBAR-GAMBAR ADIKKU. NAMANYA MUHAMMAD HAIKAL HAKIMI.
GAMBAR AKU DAN ADIK KEDUAKU, LIHAT SAHAJA PADA ENTRY YANG LALU.. (",)
Dia baru berusia 3 tahun
Aku terasa seperti ingin mencubit-cubit pipinya
Ni kerja adik aku yang nombor dua, mencacakkan rambut haikal

12 comments:

harishah halim berkata...

wuuwu~ sebak la baca entry ni.
tiba tiba teringat kat along.
uuuu, haikal comel.
nak ngorat. hahahaha.

nawal berkata...

nice entry; baby tu sgtler kiut miut!!

btw, minat sgt words kt header; very inspiring :)

MiztER MURTphalanx! berkata...

Haha.. Bakal doctor men-diagnos diri sendiri nampak..

Kecik2 haikal da mencacak rambut ek.. Klaka nye! Comey2..

Kita hanya mampu mencuba menjadi yang terbaik untuk org laen.. Sebaik-baik nye..

Ameen Muslim berkata...

Assalamualaikum wbt.

Saya memang sangat3x suka dengan budak2 terutama yang masih kecil. Ya ALLAH, memang geram tengok telatah mereka.

Tapi, saya anak bongsu. Takde adik dan hanya mampu meminjam anak orang lain (biasanya sepupu yg masih kecil atau anak2 ustaz).

Saya sangat suka entry ni. Ada sulaman tadzkirah dan diselitkan humor beserta gambar budak2 comel.

p/s: Tolong cubitkan pipi adik2 Shikin tu untuk saya ya.

~Ameenmuslim~

Norashikin Abdullah berkata...

isha:
hehe, isha ade along, ekin x de along..hehe
ngoratlah nnt ekin ckp kat dia, ade kakak nk ngorat dia..hehe

nawal: nsib haikal x boleh baca komen2 ni, kalau x msti dh kembang hbis hehe,
a,aa ekin pun ske gler words kat header tuh..btol3x

murt: wat persediaan awal nmenya..hehe
a,aa di memang ske, skrang dh pndai wat sndiri, x yah kakak dia yg ajar
ermm stuku dgn ape yg murt kte..kte brusaha

ameen muslim:
waalaikumslm
btol3x, geram tgk bdak2 kecik, iyeke x pe..nnt stu hari akan mrasa pegang baby
hehe, tengkiu
ok nnt ekin tlg cubitkn

Mohd AmiruL AsraF berkata...

comel adik kamu yek mcm akk nye tapi xde tahi lalat..ahha..kiding je..

mungkin bdk kexik tu dah diajar dengan erti kasih syg jadi die aplikasikan dlm kehidupan die..

itulah ekin didikn abu bapa sangat penting dalam membentuk anak2 ari ni..

assyuhada berkata...

salam ekin!
heh chumellnye situasi abg adik tuh....
isk2....terbayang plak adek2 yg berderet...tanye soklan yg sme cam ekin,'aq ni kakak yg baek ke?'
hah...ade gmbr haikal lg laa...heh, ni mesti akak dyer rase tmbh2 syg kt dyer lepas tulis post nih...huhu

tepianmuara berkata...

Salam
Aha..saya anak sulung juga..
terasa..terasa..ha

Kadang2, sbgai yg sulung,ego hadir..
mls tunjuk sayang...

adik2 y comel!hak

aNoZ berkata...

comelnya!!!!! anyway, nice entry.. jazakillah khayran~

Norashikin Abdullah berkata...

amirul ashraf:
haha, adik je yg comei..ermm yup tu la..ibu bapa itu crminan anak2
jd suri tauladan

assyuhada:
a,aa comel3x..x pe syue kte cba utk jd yg trbaik..jgn nangis hehe
a,aa syg3x

tepianmuara:
wslm, sme lah kte..tu lah memang x dpt nk dbuang, ego msti ada, x pe kte cba jd yg trbaik ye
time ksih

anoz:
haa abg anoz..tengkiu (",)

mohd tony saidi berkata...

aku kan abang !!

Norashikin Abdullah berkata...

haha..ustaz lwak