"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Jumaat, 5 Februari 2010

Kiriman yang tidak berbalas

Salam semua..

Masuk hari ini sahaja, sudah tidak terbilang lagi berapa banyak kiriman SMS dari rakan-rakanku dan nombor yang aku tidak kenali yang aku terima. Sejak dari hari itu ( tarikh yang tak kuingati ) sehinggalah hari ini, semua kiriman SMS tidak kubalas. Sombongkah aku? Mana mungkin. Aku selalu teringat kata-kata ini. Pabila kamu terbang tinggi di awan biru, sekali sekala pandanglah apa yang ada di bawah dan apabila tiba masanya untuk kamu pulang. Maka pulanglah.

Allah berfirman yang bermaksud:
“Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong kerana sesungguhnya kamu tidak akan dapat menembus bumi dan kamu tidak akan mencapai setinggi gunung.” (Surah al-Isra’, ayat 37)

Jelaskan pada kita bahawa perbuatan sombong itu tidak mebawa sebarang manfaat kepada kita. Kesombongan hanya akan merosakkan pergaulan dan merenggangkan pertalian juga dalam konteks yang besar sedikit, akan memecahkan perpaduan. Jangan merasa terlalu gembira dengan kebahagian hari ini sebaliknya bersyukurlah.
MyEm0.Com
Kebenaran di sebalik ceritaku ini sebenarnya, aku kehabisan kredit dan sekian lama aku malas untuk topup semula. Aku amat mengharapkan mereka memahamiku bukan kerana aku sombong dan bukan bermaksud aku sudah melupakan mereka. Aku tahu salahku kerana bila setiap kali emak dan ayahku bertanya sama ada aku mahu topup atau tidak. Jawapanku pastinya " Tak pa lah mak/ayah, nanti-nantilah." Sebenarnya itu sahaja cara untuk aku berpuasa bersms sekejap tetapi yang menjadi mangsa rakan-rakanku kerana aku tak membalas SMS mereka. Perasaan kasihan muncul apabila pengirim yang sama kerap kali menghantar SMS tetapi perasaan malas aku itu lebih tinggi sedikit peratusnya berbanding perasaan kasihanku. Semoga hari ini aku tergerak hati untuk topup handphoneku.


P/S: Semalam sahaja dari pagi sehingga ke malam aku asyik berfikir perkara yang sama. Kehulu ke hilir aku ke mari. Aku temui jawapan yang berbeza. Aku sendiri pun pening. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk berdiam diri dan memandang dari jauh sahaja. Apakah perkaranya?Biarlah rahsia. Itulah aku, kuat benar berahsia.

8 comments:

harishah halim berkata...

hahau~
isha pun malas nak topup skrang.
ekin, nanti isha bg no baru isha.

Norashikin Abdullah berkata...

hehe, a,aa
ok nnt isha bg taw

MiztER MURTphalanx! berkata...

Ehm, hebat nye berPUASA untuk sms... Sahabat2 tu faham rase nye kalau di 'explain' kan...

Norashikin Abdullah berkata...

mne ada hbat la murt..ade sbb tuh
ok nnt ana try explain kt depa

sñåzzý bízårrê ™ berkata...

haha.. pe la murt... saving 4 future dreams... who knows.. dreams come true..

Norashikin Abdullah berkata...

apis..haha, mne ade lah
yup who noes, dreams come true

assyue berkata...

salam ekin...huhu lama x tegoo...sorry
hehe ekin nih mmg seorang yg sgt suke bfikir...sye da nmpk daaa..
klu x takkan sanggup rase sesal, takut org fikir ekin sombong...
dan kalau x, takkan ekin asyik dok ke hulu ke hilir...pk bende yg kekal menjadi rahsier tuh...
anyway...bagusla tuh..
kdg2 kite mmg pelu sentiase berfikir tentang others kalau kite nk rasai kenikmatan erti ikatan ukhuwah...

Norashikin Abdullah berkata...

a,aa
ekin sgt ske berfikir..mcm2 yg ekin fikiryup btul smer2 kte syue..rsai nikmat ukhwah tuh