"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Rabu, 10 Februari 2010

Berniaga minat dan kerjayaku

Assalamualaikum semua
Rutin harianku kini bertukar..Aku bukan lagi surirumah sepenuh masa.Aku kepenatan hari ini. Sungguh aku tidak berdusta tetapi aku seronok sangat-sangat. Hari ini kedai runcit kecil-kecilan ayahku telah dibuka dan aku telah memulakan kerjaya sebagai cashier. Memandangkan hari ini hari pertama, banyak sedikit kerja sampingan yang aku buat. (tandakan harga pada barang-barang, susun barang-barang dan bla..bla..). Kepenatanku hilang bila melihat ramai pelanggan yang datang ke kedai ayah. Alhamdulillah.Sebenarnya minat berniaga aku diwarisi dari ayah. Sejak aku kecil lagi, ayah memang sudah berniaga. Itulah punca rezekinya selama ini yang menyara hidup kami sekeluarga selain daripada wang gajinya. (sob..sob..sayu kejap). Sebenarnya ayah ada buat bisnes lain, jadi kedai runcit ini hanya sebagai sampingan. Terisi juga masa lapang aku selepas SPM ni.

Pagi tadi aku berkira-kira apabila melihat kedai ayah. Kedudukannya sangat strategik untuk dimajukan memandangkan sekelilingnya adalah kawasan perumahan kampung, disebelah kiri kedai terdapat kedai makan, dan disebelah kanan terdapat tempat lepak orang-orang masjid dan sebuah masjid yang cantik. ( aku suka reka bentuknya, masjid baru tuh). Ada banyak sekolah ( sek rendah, sek men, sek rendah ag, sek men ag ) yang berdekatan dan tempat menunggu bas untuk pekerja-pekerja kilang. Memang menjadi laluan orang ramai. Alhamdulillah aku tak menang tangan tadi. Sepanjang hari ini kerjaku melontarkan senyuman yang paling manis aku boleh buat dan beramah mesra dengan pelanggan. Aku sentisa ingat apa yang mak aku pesan "jangan lupa senyum dan ucap terima kasih." Senyum itukan sedekah.

Seorang sahabat Rasulullah SAW, Abdullah bin Al-Harist menyatakan,

“Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW."
(Hadis riwayat At-Tirmizi)

adik 1: wah cepat kakak kira..(aku tersenyum)
aku: hangpa tingkatan berapa?
adik 1: tingkatan 1

aku: ohh ade ko-Q ek kat sekolah?
adik: a,aa, pi dulu kak aku: ok datang lagi.
pak cik 1: wah ada kedai baru, macam-macam ada,beras, tepung gula, susu tin, lepas ni, x yah la pak cik pi kedai jauh-jauh.
aku: (ketawa kecil, senyum sambil menganguk) a,aa

Sebenarnya banyak lagi, aku suka berbual dengan pelanggan, mereka semua juga mesra rakyat, aku lagilah mesra rakyat. Memandangkan mataku sudah kuyu, aku sudah tidak mampu menaip lagi, nanti sahaja ok..Lihat sahaja telatah aku di kedai, bersama tudungku yang sudah serabai dan mukaku yang berminyak..

Ketahuilah 9/10 punca rezeki itu datangnya dari perniagaan. Semoga Allah melimpahkan rezeki terhadap perniagaan ayahku.

(gambar sebahagian kedai yang kecil-kecilan sahaja..nanti aku uploadlah lagi..malas nak upload)
p/s: tengkiu dan sayang emak sangat-sangat, bawakkan kakak nasi, nak nyanyi, ibu ibu, engkaulah ratu hatiku..

21 comments:

aNoZ berkata...

berminyak pun masih cantik. hehe... anyway, goodluck dlm dunia bisnes. boleh blajar bnk ni! hehe

muadzmuhammad berkata...

khadijah isteri rasullallah bisnesswoman..pahala besor kak

ezzanajeeha berkata...

chaiyok! chaiyok! huhu

Norashikin Abdullah berkata...

anoz: mne ade..a,aa tengkiu
dulu ekin amek akaun kat skul..

muadz: yeah srikndi tauladan ummah

ezza: trimas shbatku

dinie syafira (; berkata...

eih seronok nye..ekin dh keje..

MiztER MURTphalanx! berkata...

wah,TAHNIAH2... Moga ALLAH terus membantu ekin sekeluarga..

lily fadzleen. berkata...

haha.klau ak la kn.
slalu gy kdai tue.
ye la.
yg jge kcik tomei je.hahaha.
nway ekin.nice work~

S.tia Aisar berkata...

Cayalah PUM! Hahaha

Norashikin Abdullah berkata...

dinie: hehe, a,aa sronok2, dinie x mo keje

murt: ok trimas shbat
amin ya rabb

lily: hehe dtglah lily..boleh tman ekin..mai2, ekin blnje
tengkiu dear

Norashikin Abdullah berkata...

aisar: haha perli ek..
ehh tringat plak dulu2 time pum
=)

Norashikin Abdullah berkata...

hehe tengkiu
cophng ckp bhsa apa tuh..x fhm

sñåzzý bízårrê ™ berkata...

bgus r... haha.. gambatte kudasai..

Norashikin Abdullah berkata...

ok..tengkiu hyung

mohd tony saidi berkata...

mewarisi semangat ust sahrel yg suka meniaga.. hehe

Norashikin Abdullah berkata...

hehe..pum ustat
kuikui
eleh ustat pun niaga jgak ape tuh kat hstel mlm2 after prep..hehe
ape nmenya bnda yg lingkar2 tuh
sy thu mkn je, x taw nme

super eja berkata...

ekin!
best nyer.
gud luck berniage!
hehe

Norashikin Abdullah berkata...

hehe..a,aa bes..
ok tengkiu eja

Mohd AmiruL AsraF berkata...

ni blh jd penasihat PUM la..hehe2..pak cik black n mdm des..ahahah.

Norashikin Abdullah berkata...

haha, x pasal2 ak kena gnti keje depa kn
hehe
uishh cter lme tuh..
x baik la salam

BUJANG SUSAH berkata...

bagus2.. leh jadi isteri abg ni.. puntai minat yg sama.. hehehe

Norashikin Abdullah berkata...

haha, minat sme..bgus2
isteri? haha merepek dh bujang susah ni