"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Sabtu, 20 Februari 2010

Penaku Menari kembali bertinta..lajunya masa


Penaku Menari: Assalamualaikum, hai ekin, rindunya kat kau..

Aku: Wslm, eh ko dah balik, cepatnya, tak sampai seminggu..

Penaku Menari: Eleh aku tak de 5 hari pun kau dah meronta-ronta sebut nama aku kan?

Aku: Cis penipu giler..Mana ole-ole untuk aku?


Assalamualaikum semua..
Penatnya aku menanti penaku menari pulang dari percutiannya. Timbul penyesalan dihati kerana aku memberikan cuti kepadanya terlalu lama. (dia tipu aku, kata nak bagi buah tangan smapai ke saat ini senyap je, malas aku nak tanya) Mana mungkin aku menanggung segala cerita yang terbuku di hati dan mindaku. Mungkin dahulu aku punya ramai teman bicara tetapi kini lain pula rasanya, diari 2009 ku tempat untuk aku meluahkan segala-galanya sepanjang percutian blogku. (diari 2010 belum beli lagi la, nantilah tunggu aku sambung belajar dahulu)

Ada kebenaran kata-kata sahabatku itu. Kata-kata yang dahulu aku tidak pernah endahkan tetapi hari ini aku temui kebenaran itu. 'Hujan hati siapa yang tahu.' Sudah lama aku tidak mendengar khabarnya. Aku akur tanpa sedikit bantahan ketika keputusan dibuat. Untuk kebaikannya juga. Semoga Allah merahmatimu selalu. (hoi sila jangan salah faham)

"Barangkali kamu pernah mengabaikan sesuatu, dan hari ini kamu pula diabaikan"

Aku bangun dari tidurku dan aku buka mata seluas-luasnya. Syukur masih diberi kesempatan hidup di dunia yang hanya menjadi tempat persinggahan kita semua. Moga kita semua mampu mengutip banyak bekalan untuk menuju akhirat kelak tetapi kadang-kadang aku terasa payah dan berat kakiku melangkah. Aku bangkit juga meneruskan kehidupan. Banyaknya dosa aku sehari-hari.

Allah Maha Pengampun
Bukankah sahabat Rasulullah, Anas bin Malik pernah menyatakan, dia pernah mendengar Rasulullah berkata, "Allah berkata padaku, wahai manusia, selagi kamu berdoadan berharapkan padaku, selagi itu aku ampunkan dosamu dan aku tidak peduli betapa banyak dosa itu. wahai manusia, sekalipun banyaknya dosamu sampai menceah awan, apabila kamu meminta ampun, aku akan ampunkan. Wahai manusia, apabila kamu datang dengan dosa-dosa yang sebanyak yang menutupi muka bumi, tetapi apabila kamu datang kepadaku dengan tidak menyekutukan aku walaupu sedikit, aku berikan kepadamu keampunan sepenuh muka bumi."

Aku melihat lagi pada laju dan banyaknya kenderaan di atas jalan raya. teringat statu facebook sahabat yang meanalogikan lajunya masa berputar seiring dangan banyaknya kenderaan di atas jalan raya. Pejam celik-pejam celik pantasnya masa berputar, meninggalkan aku yang masih terkapai-kapai dan teraba-raba dalam dunia fantasiku. "Andai dapat kuundurkan putaran dunia, ingin ku ubah semula...." tetapi Imam Al- Ghazalipernah berpesan :

Yang jauh itu MASA,yang dekat itu MATI,yang besar itu NAFSU,yang berat itu AMANAH,yang indah itu SOLAT.

Kalau ditanya bagaimana masaku sekarang, Aku merasakan jam hidupku sedang merangkak+berlari. Ingin tahu mengapa? Masaku merangkak kerana aku takut untuk mengetahui keputusan SPMku. Berlari kerana aku tidak sabar untuk mencapai usia 18 tahun dan menyentuh erti dunia luar yang sebenar. (Isha, ekin tak sabar nak rasa apa yang Isha sudah rasa)

Sedikit cerita tentang masa:
Pernah suatu hari ustazahku sudah kelewatan untuk ke sekolah dan dia khuathir jika tidak sempat sampai ke sekolah jikalau dia membaca al-Quran kerana jalan pastinya sesak. Namun ustazahku tetap memabaca juga al-quran dan alhmdulillah perjalanannya lancar pagi. Tiada kesesakan lalu lintas. MasyaAllah, hebat bukan.

Demi masa...Sesungguhnya manusia kerugianMelainkan...Nasihat kepada kebenaran dan kesabaran...Ingat lima perkara, sebelum lima perkara, Sihat sebelum sakit, Muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, Lapang sebelum sempit, Hidup sebelum mati...

15 comments:

Ameen Muslim berkata...

assalamualaikum,
menarik entry ni. dialog bersama blog sendiri :) diselitkan dgn beberapa dalil berbentuk peringatan.
nice!

~semoga SPM kamu cemerlang dan begitu juga keputusan amalanmu di mahsyar kelak.~

Norashikin Abdullah berkata...

waalaikumslm
tengku ameen muslim
hehe ske berbicara dgn dia..ekin aminkn doa2 tuh
moga dirimu bgitu jga

nawal berkata...

penat aku pikir..
dialog atas tu natara siape ngan siape..?

owh, rupenye antara si blog ngan tuannye..
huhu! kretip2!!

Norashikin Abdullah berkata...

nawal sori mngusutkn otak anda
ni sbenarnya ksinambungan post yg lepas.. hehe tengkiu

tepianmuara berkata...

Semoga berjaya dalam SPM!

"Kepuasan terletak pada usaha bukan pencapaian"

Pernah dengar ini?
Mungkin ramai tidak sependapat, tapi saya setuju dengannya.

harishah halim berkata...

wee~ lagi 3 bulan la ekin nak masuk 18 :)

Norashikin Abdullah berkata...

tepianmuara:
amin tengkiu pernah jgak..
ermm mnrik ayat tuh
sy stju jgak
trletak pada usha kita

harishah halim
a,aa tu la isha..cepat la nk 18 tahun

mohd tony saidi berkata...

semoga berjaya

Norashikin Abdullah berkata...

ok terima ksih ustaz
=))

aien_Raz berkata...

semoga ekin berjaya di dunia dan akhirat... amiin~

Norashikin Abdullah berkata...

ok tengkiu kak
amin..:)

~::sya_mujahidah::~ berkata...

nice entry...suke sgt!

Norashikin Abdullah berkata...

hehe tengs syahida

assyuhada berkata...

bez....banyak analogi...rase termotivasi...sye suke ekin tulis wif dis way....
keep it up, ea!

Norashikin Abdullah berkata...

hehe..a,aa insyaAllah
trima ksih syue