"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Ahad, 7 Februari 2010

Aku sudah pandai masak

Assalamualaikum..

Post mengejut tentang lambatnya aku tersedar...hehe ..Sebenarnya aku nak bagitau sesuatu yang sebentar tadi, aku sudah berjaya masak Kari Kepala Ikan. Makanan kegemaran ayah aku. Kesian aku kerana baru tersedar yang selama cuti ini dan tinggal di rumah, sehinggalah hari ini (sudah masuk hari ke#$%..bilang sendiri aku malas mau bilang) aku baru tersedar yang selama ini aku masuk ke dapur, entah apa yang aku dapat. Setiap hari aku masuk dapur yang aku tahu kerjaku ialah tukang tumbuk bawang dan cili, tukang blender bawang dan cili. tukang gaulkan apa yang patut digaul, tukang kacau apa yang patut dikacau, dan lain-lain yang aku kira itu sebagai membantu emakku di dapur (dah macam pembantu dapur kan..hehe). Hari ini mencatat sejarah yang aku bukan lagi membantu emakku memasak a.ka. pembantu chef tetapi aku sendiri yang masak. Tak percaya, telefon la mak aku.

Sebenarnya aku tidaklah kuno sangat sampai tak pandai memasak langsung. Banyak kali je aku masak selama ni tetapi setakat lauk yang simple-simple jelah.Contohnya, sambal ikan bilis, masak kicap,tomyam dan adalah lagi sebab aku memang suka gila memasak. Rancangan masakan kat tv tuh pasti akan aku tonton. Jangan risau walaupun chef terbaik dalam dunia ini lelaki yang memegang gelarannya. Hakikat kebenaran hidup masakan emak korang jugakan yang terbaik dan menjadi pilihan kan dan aku sudah menemuramah banyak chef -chef lelaki, apabila mereka pulang ke rumah, masakan isteri mereka juga yang pasti mereka cari. Jadi hebatkan kaum wanita.(jangan geleng kepala, angguk je, kalau tak, lepas ni jangan makan dah apa yang mak korang masak..hehe)

MyEm0.Com

Itulah manusia, suka sangat lambat tersedar dalam hidup tetapi walaupun kadang-kadang kita juga terlambat, sekurang-kurangnya kita kena belajar untuk bersyukur padaNya kerana masih lagi menyedarkan kita. Itu tanda kasih dan cinta Allah pada kita. Lihatlah sahaja di dunia luar, berapa ramai manusia yag masih belum sedar-sedar, yang tak akan sedarkan diri dan yang ke arah ketidaksedaran diri. Bahaya itu kan? Aku nasihatkan bila kita sudah tersedar untuk melakukan sesuatu kebaikan itu jangan ditangguh-tangguh lagi. Jangan disoalkan tentang dosa-dosa kita yang lepas itu ibarat gunung atau keliru dengan persoalan mahukah Allah menerimanya taubat kita dan mengampunkan dosa kita.Sesungguhnya Allah telah berfirman:

وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ
" Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan"(Asy Syuura:25)
غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ
" Yang mengampuni dosa dan menerima taubat lagi keras hukuman-Nya; Yang mempunyai karunia. Tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Hanya kepada-Nyalah kembali (semua makhluk)." (Al-Mu'min : 3)

15 comments:

harishah halim berkata...

ekin... TAHNIAH!
wah2, dah boleh bg mak mentua rasa.
td isha pun baru lps makan kari ikan.
tp mak la yg masak. hehe.

Norashikin Abdullah berkata...

haha, time kasih
mak mertua?
haha
yeke snang je isha

mohd tony saidi berkata...

terer kin dah reti masak..
biasa budak duduk asrama ni tak reti masak..
tak caya tanya kakak awak hehe...

Syiqin Hamedi berkata...

wa
da pandai masak kari
eqin ta berani lagi
skrg dalam proses belajar lagi
lagi2 taim msuk santan
takut pecah minyak
hehe
btw,tahniah
:)

lily fadzleen. berkata...

good girl.bleh msk geng!
hahaha.msak nnti post snie sket.

ustz: mne ad xreti.org dok asrama reti msk k.
buktiny: kami msk dlm blog e.

Norashikin Abdullah berkata...

ustat tony: tp ustaz bukan smua..ari tu kakak sy ckp, dia blik keje nk msk..kena prctise, ustz jgn risau..hehe

sbb persepsi tu la yg sy nk ubah..hehe

syiqin hamedi:
hehe..time kasih
x pe ekin, slow2 nnt ok la tuh
gd luck

lily:
yeye..hehe, ekin dh brjya
ohh ok hehe
a,aa btol2x kte lily

Yi Xiang berkata...

haha.. ak pon reti masak..
tpi kat marry brown ar.. haha..

Norashikin Abdullah berkata...

elh ..stakat goreng2 aku pun reti la gun..ni lauk la..hehe

MiztER MURTphalanx! berkata...

wah.. bukan manen seronok ek.. ape2 pn tahniah..

Norashikin Abdullah berkata...

a,a seronok
syukran

assyuhada berkata...

salam ekin...heh thanx 4 reminding...sye pown lambat sedar...dan tak sedar pown smpai la nih...apepown kte mmg same...
saye baru perasan...rupe2 nye saye mmg hanye sorang pembantu dapur selama@#$%^&hari di rumah nih...
but sye maseh belom berjaye masak by my own...dan saye jugak blom lg smpai minat gler memasak...heh kantoi!
dan satu lagi saye pown baru tau kenyataan ttg chef lelaki yg akan mencari masakan isteri masing2 akhirnye....congrats, all women in da world!

Norashikin Abdullah berkata...

wslm..hehe sme2, x pe, syue msih boleh belajar..a,aa yeah cngratez to all women in da world..hehe

super eja berkata...

wah ekin.
terer la.
trus masak lauk.
kite goreng pun x lpas. haha

aNoZ berkata...

nyum.. tahniah kerana pandai masak. hehe

Norashikin Abdullah berkata...

super eja: hehe yeke eja
x pe slow2 nnt terer la tuh...hari tuh kan dah wat cookies ngan kakak..ok la tu

anoz:
hehe..kenyang?
terime ksih