"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Selasa, 22 Disember 2009

Ada kisah di sebalik kata 'Insya-Allah'

Maha Suci Allah yang menciptakan alam ini

Salam alaik..kepada semua pengunjung blogku. Ingin aku berbicara tentang sesuatu yang dah lama aku ingin bicarakan. Kekuatan itu datang pada malam ini untuk aku berbicara. Ungkapan 'insya-Allah' selalu disalahertikan sebagai tidak yakin dan lebih berat kepada tidak jadi. Itu tanggapan yang salah. Sudah menjadi seolah-olah satu alasan untuk melepaskan diri daripada sesuatu komitmen.Kata-kata 'insya-Allah' bermaksud dengan izin Allah, berat pada 'ya'. Dengan izin Allah, akan jadi semuanya. Kan Allah sudah berfirman dalam suratul yassin, Kunfayakun.

Aku ingin memetik satu kisah di dalam novel yang aku baca tentang Nabi Sulaiman:

Dalam hadis yang diriwayatkan Bukhari, ada diceritakan mengenai Nabi Sulaiman Alaihis Salam yang memiliki 60 orang isteri. Dia berkata kepada dirinya, "Aku akan meniduri isteri-isteriku yang seramai 60 orang ini secara bergilir-gilir dalam satu malam. Sudah tentu, semua isteriku ini akan mengandung dan melahirkan anak-anak lelaki dalam amasa yang sama. Dengan demikian dapatlah aku bentuk sebuah pasukan berkuda yang terdiri daripada anak-anak lelakiku untuk berjuang dan berperang di jalan Allah."

Pada malam yang ditentukan, Nabi Sulaiman meniduri isteri-isterinya secara bergilir-gilir dalam satu malam sahaja. Namun perancangannya tidak menjadi. Daripada seramai 60 orang isterinya itu, hanya seorang yang hamil dan melahirkan seorang anak lelaki.

Rasulullah yang menceritakan kisah ini kepada para sahabat mengulas dengan bersabda, "Kalaulah Nabi Sulaiman menyertai azam atau hasratnya itu dengan kata-kata 'insya-Allah' (jika Allah menghendaki), sudah tentu semua 60 orang isterinya itu akan mengandung dan melahirkan anak lelaki, yang boleh dijadikan pasukan berkuda untuk berjuan di jalan Allah seperti yang diharapkannya."

Jadi jelas bukan, pengajarannya di sini kita sebagai manusia hanya mampu merancang, walaupun serapi mana perancangan itu. Namun Allah yang menentukan.Sedikit kuasa pun tiada pada kita.

3 comments:

Baihaqi berkata...

macam pernah bace je...
ape nama novel ni?

Norashikin Abdullah berkata...

tjuk novel tu yg kat bawah tuh
bukan yang pertama

Norashikin Abdullah berkata...

tjuk novel tu yg kat bawah tuh
bukan yang pertama