"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Ahad, 20 Disember 2009

Fantasi atau realiti

Sahabat yang baik adalah sahabat yang selalu mengingatkan kita kepada Allah,
hari ni kita bersahabat, esok kita bersahabat, dan selamanya kita bersahabat, jika hari esok diri ini tiada lagi di dunia, ku tetap mengharapkan kita bersahabat, diri ini mengharapkan kita bersama-sama selamat smapai ke sana...


Assalamualaikum

Sebenarnya aku masih dalam keadaan rasa percaya dan tidak sahaja. Semalam aku menghadiri majlis reunion bersama kawan-kawan sekolah rendah dahulu. Pertama kali aku dikhabarkan tentang berita ini, bagai nak terburai aku ketawa. Mananya tidak, yang selalu aku dengar reunion sekolah menengah, universiti, atau tempat kerja. Reunion sekolah rendah ni baru pertama kali aku dengar (ke memang ada tapi aku je yang baru taw..ketinggalan sungguh aku ). Sungguh aku sangat-sangat teruja nak berjumpa kawan-kawan lama.


Aku rindu gila dengan sahabat baikku. Dahulu kemana sahaja kami bersama. Dari darjah satu hingga darjah enam kami bersahabat baik. Tapi apakan daya, kami mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Maktab Rendah Sains Mara. Maka berpisahlah kami, aku tercampak ke Melaka, dia pula terpelanting ke Kedah ( maaf jikalau aku suka menyalahgunakan bahasa...ekin memang begitu..hehe). Aku rasa aku ni memang jenis manusia yang kena ada seorang kawan baik. Ya, mungkin tempat aku melepaskan segala-galanya. Aku ini seorang yang sangat kuat beremosi dan aku sangat suka berkongsi cerita suka dan duka. Di sekolah rendah aku ada Nursyamimi, di maktab aku ada Nurul Syafiqah dan di alam cyber ini, aku ada Harishah. Maaf ya teman jikalau selama ini aku suka membebankan kamu semua, mungkin aku juga pernah membuatkan kamu tersinggung dengan perbuatanku yang kadang-kadang tanpa sedar aku lakukan. Yang paling aku pasti, aku sayang kamu semua. Terima kasih kerana sanggup menceriakan hari-hariku.


Semalaman aku berfikir, baju apa yang harus ku pakai, bila ku buka almariku, aku berdiri sambil merenung panjang, lalu aku mengambil keputusan untuk memilih warna hitam..hehe. Aku teringat Ika pernah cakap " Pakai baju hitam ni, nampak kita lebih tinggi. " Betulkah apa yang Ika cuba khabarkan pada aku itu? Kadang-kadang Ika suka buat fakta sendiri. Hehe. Gugup aku sepanjang majlis, tuhan sahaja yang tahu.


Afiza: Eh shikin, napa tangan hang menggigil.
Atiqa: Tu la aku ingat aku sorang ja yang nampak, pasai pa tangan hang menggigil
Aku: Haa, yaka, aku cuak la tengok ramai orang ni, malu nak jumpa depa, dah lama sangat tak jumpa, lima taun tu tak jumpa..(dalam hati ya Allah, nampak sangat ka)



Mimi: Eh shikin, lama gila tak jumpa hang, aku rindu kat hang.
Aku: Tu la aku pun rindu jat hang jugak, tu la hang, tukaq nombor bukan nak bagai taw aku


Aku: Aku rindu gila al-mashoor, apa cerita sekarang?
Pinaz: Eh bez gila sekarang.. Tu la lepas hang, keluar, dah tak bez , budak SKSA ( tu nama sekolah rendah aku..Sekolah Kebangsaan Sungai Ara) tinggai berapa kerat ja.


Puas kami bergelak tawa, bertukar-tukar cerita, tetapi seganku masih tidak hilang lagi. Malam semalam, semuanya kawan-kawan aku kelihatan lain. Aku rasa macam mereka semua dah masuk mesin transformasi. Hehe. Yang lelaki semuanya, handsome, tampan, smart, dan kacak-kacak belaka. Yang perempuan semua cantik, comel, dan cun-cun belaka. Semua orang dah tinggi. Kenapa aku rasa macam aku sahaja yang tak membesar ni.hehe..Tetapi banyak betul yang sudah berubah, aku pun sampai tak sangka. Macam nak pengsan pun ada.Tak mengapalah aku tak mahu ulas panjang pasal ayat yang aku boldkan ini, cuma kalau baca sepuluh kali mungkin dapat tangkap apa yang aku cuba maksudkan. Cuba renungkan kata-kataku ini:

Roda masa pantas berputar, usia mematangkan kita, persekitaran mampu mengubah kita, iman di hati yang dapat memelihara kita.

p/s: tak banyak gambar yang boleh aku letak, sebab tak banyak pun aku tangkap semalam, penyegan sangat, lagipun tudung aku..serabai..entah apa-apa je

3 comments:

harishah halim berkata...

bestnye reunion sek rendah :D
hahahaha
kalau isha jd ekin
isha pun gugup kot
segan...

hm.. kwn sampai bila2
jgn pernah putuskan tali persahabatan

Norashikin Abdullah berkata...

haha
tu la kan gugup

ok ok
sayang isha
insyaallah
amin

super eja berkata...

ekin.
ni pun klaka jgak.
tak penah tak gelak klu bce cite ekin.