"Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu. Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku."

Isnin, 28 Disember 2009

Renunglah dengan mata hati

Ya Allah, aku berlindung kepada Engkau daripada kegelisahan dan dukacita. Aku juga berlindung dengan Engkau daripada sifat lemah dan malas. Aku juga berlindung degan Engkau daripada takut juga kedekut. Seterusnya aku berlindung dengan Engkau daripada belenggu hutang dan kekerasan manusia..

Salam alaik...

Jikalau korang terfikir ada atau tidak manusia di dalam dunia ini yang dengan hanya satu perkataan yang kau lontarkan membuatkan seseorang itu terfikir sejenak. Fahamkah maksudku itu? Sudah tentu ada, akulah orangnya. Aku suka berfikir tentang apa yang jua, walaupun kadang-kadang benda itu hanyalah remeh temeh sahaja.Tetapi aku tidak pernah memandang bahawa semut itu kecil dan gajah itu besar kerana masing-masing ada kelebihan bukan.

Teringat aku cerita tentang seorang sahabat yang cuba merendah diri kerana merasakan dirinya tidak layak untuk menjadi seorang BADAR (Badan dakwah dan Rohani). Aku kata kepadanya, tahukah siapa yang layak atau tidak. Bagaimana mahu menguji ketinggian iman seseorang itu baru boleh dilantik menjadi BADAR? Iman kita ini tidak tetap dan berbolak-balik. Berubah-rubah senantiasa kerana kita manusia biasa, bukan para rasul dan nabi juga para malaikat. Mereka sentisa taat padaNYA.

Semalam rasa macam terkena penampar. Walaupun tidak mengebaskan pipiku tetapi berjaya mengilukan pipiku. Tamparan ayat dan kata-kata dari seseorang. Syukran menyedarkanku. Aku terlupa pula hadis yang pernah kupegang. Sabda Rasulullah SAW: Sebaik-baik manusia ialah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain. Jadi dalam hidup ini, buatlah apa korang nak buat, yang penting memberi manfaat dan mengikut syariaat. Haa, mudah bukan.

4 comments:

Muhammad Firdaus Bin Md Fauzi berkata...

gambar ni membuatkan aku terkenang kengan silam.
pilu hati ini.
rindu? jgn ckpla.

ptg ni kan... emm... hmm~

Norashikin Abdullah berkata...

hehe..ko yg amek pic tu kan
npe ngan ptg tu
ehh ade cter ek

RuGGers |8| berkata...

there are some moments that are meant to be remembered..n its limited! so make it meaningful.. n_n

Norashikin Abdullah berkata...

ok tengkiu abg rodi
hehe